• Cecili­aA
    Äldre 26 Jun 10:49
    26827 visningar
    30 svar
    30
    26827

    Jag vill åka till Portugal!! Men vart ska man åka?

    Hej alla!

    Får be lite om ursäkt för alla mina inlägg om resor.. Har nog drabbats av lite resfeber..

    Som jag tidigare skrivit i något inlägg här så ska jag och Johan och syrran och hennes kille åka
    utomlands ihop i september.

    Det får inte bli för dyrt resmål utan mest en getaway ihop. Så Grekland har ju känts som det kanske blir
    men det är väl egentligen ingen av oss som känner oss så sugna på att åka dit.

    Funderar på Portugal, de har ju fantastiskt vackra stränder och bra mat. Men funderar lite på vilken del av landet man ska välja..

    Någon med bra tips om man vill ha ett trevlig ställe med nära till fina stränder, lite stadsliv, massor med bra restauranger?

    Är det algarve som gäller eller ska man söka sig närmre lissabon? Eller kanske åka någon helt annanstans i landet...?

    Hoppas på guidning!
    /Cecilia

  • Svar på tråden Jag vill åka till Portugal!! Men vart ska man åka?
  • Betty Boop august­i2009
    Äldre 28 Jun 09:44
    #11

    Kan bara inte komma ihåg vad stället hette. Men det var ganska nära Albufeira, vi åkte över dit en dag.
    Det här stället hade en massa hotell, barer och restauranger men det var så fult. Jag hade en smutsig känsla hela tiden.
    Det finns ju fattiga länder men som ändå har fina "turistställen".
    Vill absolut påpeka att vi bara var på detta ställe och Albufeira (Albufeira var finare, mysig gamla stan, men jag skulle aldrig åka tillbaka).
    Såg att du frågade om Montenegro också. Har inte varit där men tror faktiskt att det är mycket bättre (känner folk som åker dit ofta).
    Vill liksom inte skrämma dig bort från Portugal (eller jo det vill jag ).

  • vintag­e
    Äldre 28 Jun 18:48
    #12

    Har varit i Cascais och Estoril, det var väldigt fint, ligger väldigt nära varandra. Ligger även nära till Lissabon om man vill ta tåget dit någon dag.
    Jag gillade Portugal väldigt mkt, tusen ggr mer än Grekland.

  • CoA201­0
    Äldre 28 Jun 21:57
    #13

    Jag kan verkligen rekommendera Portugal! Beroende på vad man är ute efter finns det olika ställen att åka till. Porto är fint runt floden och där kan man gå på portvinsturer och strosa runt. Lissabon är den största staden och där finns allt möjligt! Gamla stadsdelar, men även nyare, mer moderna. Man kan också åka ut till städerna utanför, vid stränderna, som Estoril och Cascais. Algarvekusten är lite mer turistiskt. Där finns stora härliga stränder och fin golf. Jag kan rekommendera Quarteira och Vilamoura som städer, men även Lagos! Albufeira är mer turistiskt och det är dit svenska charterresor går. Flygplatser finns i Porto, Lissabon och Faro (Algarve). Det finns massor med härliga utflykter att göra på all resställen och Portugal är inte alls så fattigt som folk innan i tråden gett sken av. Hoppas ni får en trevlig semester!

  • lillab­ruden
    Äldre 29 Jun 04:14
    #14

    Var i hela världen har ni fått för er att Portugal är fattigt?! Det var det när jag var liten, inte nu och inte sen dem gick med i EU!
    Jag har halva släkten där nere och är där jätteofta, har varit längs med kusten upp och ner och lite hit o dit.

    Ni som tycker det är fattigt, hur lever ni egentligen?

    Jag tipsar Algarve till dig TS. Där är allt du nämnt att du vill ha, men där är också jättemycket turister.. har man tillgång till bil så är det jättemysigt att köra runt lite och dem bästa restaurangerna är ute på vischan

    Dem har forum lite överallt i hela Portugal där dem har 4våningar med shopping,mat och nöje. Dem stänger midnatt i dem städerna jag varit på forum, i Lissabon området. Ska du till Lissabon så kan jag säga att Costa Da Caparica stranden har förändrats drastiskt, det är mindre sandstrand och därmed mindre plats att sola på....det är mer en surfingstrand nu tror jag....

    Sesimbra är den absoluta stranden i Lissabon området för mig!!! Hittar du ett bra hotel där så åk!

    Och TS, vill du ha ltie bilder från Portugal som jag tagit så hör av dig!!
  • lillab­ruden
    Äldre 29 Jun 04:17
    #15
  • Cecili­aA
    Äldre 29 Jun 10:28
    #16

    Har kollat lite på de två städerna.. Airtours kör ganska billigt dit.. Frågan är vilekt man helst väljer algarve eller de städerna? Vad tror du? Finns det fina stränder? Bra restauranger?


    vintage skrev 2009-06-28 18:48:12 följande:
    Har varit i Cascais och Estoril, det var väldigt fint, ligger väldigt nära varandra. Ligger även nära till Lissabon om man vill ta tåget dit någon dag.Jag gillade Portugal väldigt mkt, tusen ggr mer än Grekland.
  • Cecili­aA
    Äldre 29 Jun 10:34
    #17

    Vad roligt med fler som gillar Portugal! Började bli lite nervös där.. Har kikat runt lite på olika orter och fastnat lite för Alvor, hittade ett jättefint Pestanahotell där: www.fritidsresor.se/resa/portugal/alvor/hotell-pestana-dom-joao-ii/

    Ser det inte underbart ut?

    Någon som vet hur Alvor är som ort?

    Har kikat på Vilamoura med och det verkar väldigt mysigt.. Frågan är om det är lite dyrt, breskrevs ju lite som jetset ort?

    Hmm vilken ort ska man välja!?


    CoA2010 skrev 2009-06-28 21:57:37 följande:
    Jag kan verkligen rekommendera Portugal! Beroende på vad man är ute efter finns det olika ställen att åka till. Porto är fint runt floden och där kan man gå på portvinsturer och strosa runt. Lissabon är den största staden och där finns allt möjligt! Gamla stadsdelar, men även nyare, mer moderna. Man kan också åka ut till städerna utanför, vid stränderna, som Estoril och Cascais. Algarvekusten är lite mer turistiskt. Där finns stora härliga stränder och fin golf. Jag kan rekommendera Quarteira och Vilamoura som städer, men även Lagos! Albufeira är mer turistiskt och det är dit svenska charterresor går. Flygplatser finns i Porto, Lissabon och Faro (Algarve). Det finns massor med härliga utflykter att göra på all resställen och Portugal är inte alls så fattigt som folk innan i tråden gett sken av. Hoppas ni får en trevlig semester!
  • Cecili­aA
    Äldre 29 Jun 10:41
    #18

    Nej hade faktiskt också för mig att det inte är fattigt längre. Visst är inte saker lika välordnade som i Svedala men det är det ju långt ifrån i Grekland heller..

    Att det är mycket turister gör mig ingenting, tvärtom att åka till ett ställe där inte turistkänslan finns är inte intressant för oss. Tycker inte det finns något värre än att känna att det är någons vardag när man är ledig.

    Jag tror inte det blir Lissabon, kanske att man åker dit över en dag men tror inte det är riktigt rätt för oss en hel vecka.

    Ska kolla upp Sesimbra vet att ving har hotell där...

    Ja maila jättegärna bidler!! Inboxar min mailadress.

    Såg att ni bokat bröllopsresa till Madeira, bra val!! Världens vackraste plats..


    lillabruden skrev 2009-06-29 04:14:57 följande:
    Var i hela världen har ni fått för er att Portugal är fattigt?! Det var det när jag var liten, inte nu och inte sen dem gick med i EU! Jag har halva släkten där nere och är där jätteofta, har varit längs med kusten upp och ner och lite hit o dit. Ni som tycker det är fattigt, hur lever ni egentligen?Jag tipsar Algarve till dig TS. Där är allt du nämnt att du vill ha, men där är också jättemycket turister.. har man tillgång till bil så är det jättemysigt att köra runt lite och dem bästa restaurangerna är ute på vischan Dem har forum lite överallt i hela Portugal där dem har 4våningar med shopping,mat och nöje. Dem stänger midnatt i dem städerna jag varit på forum, i Lissabon området. Ska du till Lissabon så kan jag säga att Costa Da Caparica stranden har förändrats drastiskt, det är mindre sandstrand och därmed mindre plats att sola på....det är mer en surfingstrand nu tror jag....Sesimbra är den absoluta stranden i Lissabon området för mig!!! Hittar du ett bra hotel där så åk! Och TS, vill du ha ltie bilder från Portugal som jag tagit så hör av dig!!
  • shakyn­ose
    Äldre 29 Jun 10:49
    #19

    Jag uppfattade Portugal som ganska slitet, men helt underbart! Lite som Ungern eller någon annan öststat.
    Håller med lillabruden om att landsorterna har de bästa restaurangerna och den godaste maten. Även om jag aldrig provat maten i Algarve, så har jag svårt att föreställa mig godare mat än det jag fått på de restauranger jag besökt i portugisiska byhålor.

  • vintag­e
    Äldre 29 Jun 22:20
    #20

    Nu var det ju iofs ganska länge sedan som jag var där men det fanns gott om mysiga restauranger, fik och butiker. Jag gillade stränderna, fast det är ju inga "dröm sandstränder".
    Väldigt god mat minns jag:)


    CeciliaA skrev 2009-06-29 10:28:45 följande:
    Har kollat lite på de två städerna.. Airtours kör ganska billigt dit.. Frågan är vilekt man helst väljer algarve eller de städerna? Vad tror du? Finns det fina stränder? Bra restauranger?
  • lillab­ruden
    Äldre 30 Jun 03:14
    #21

    Min favorit plats i Algarve är Lagos...stränderna är underbara och jag känner att jag har allt på samma plats, men så har jag samtidigt en kusin som bor där....men på natten är det fullt med disco och ställen att gå till! Var på ladies night med striptease (män som strippa) det var ju intressant Gratis sprit till alla tjejer och sedan sexiga karlar som skakar rumpan....

    Sesimbra har jag inte varit på under kvällen men vet att där är mycket caféer, ska höra med m2b om discon där..han kanske vet! Han känner till området där mer än jag.

    Jag kan ju lägga till att det är jättebilligt att ta bussen från Algarve till Lissabon (o tvärtom) så hittar ni en billig biljett till ena orten, stanna där en eller 2 dagar o ta sedan bussen till den andra orten. (Sesimbra ligger ju utanför Lissabon) Allt är beroende på hur mycket tid man har och hur pass restålig man är.... Det tar ju nåna timmar med bussen från Algarve till Lissabon...
    Sen är det kallare vatten runt Lissabon än Algarve så ni vet

    När det gäller mat är jag en fisk-galning! Alla fiskar är goda om ni frågar mig
    Men efterrätterna...*dreglar* det finns otroligt mycket! Prova Arroz Doce som finns på alla restauranger/caféer, det är rispudding men den är söt och jättegod som avslut på middan! Min absoluta favorit kaka är Pasteis de Nata! Den "riktiga" är Pasteis de Belém som har ett hemligt recept, men dem säljs bara i caféet i Belém till höger om Jeronimo kyrkan. Är ni där, beställ minst 5st
    För choklad älskaren -beställ chokladmousse med lite whiskey i Men beroende på vad du tycker om, tror dem att det är till mannen i sällskapet häller dem på så du håller dig frisk i ett år men gud så gott....

    Nä vad tokig jag blir

  • Betty Boop august­i2009
    Äldre 30 Jun 07:11
    #22

    I jämförelse med många andra länder i Europa så är Portugal fattigt. Lite som östländerna som någon annan skrev.
    Grekland är inte alls lika fattigt. Det är stor skillnad.
    Du kommer märka det på hur byggnader, cafeér, restauranger, barer, vanliga hus osv ser ut. Jag tycker det är ganska trevligt med lite uppiffade ställen. I Grekland finns ju jättefina ställen både modernt och gammaldags. Vill bara säga detta så du inte blir besviken för det blev verkligen jag.


    CeciliaA skrev 2009-06-29 10:41:20 följande:
    Nej hade faktiskt också för mig att det inte är fattigt längre. Visst är inte saker lika välordnade som i Svedala men det är det ju långt ifrån i Grekland heller..Att det är mycket turister gör mig ingenting, tvärtom att åka till ett ställe där inte turistkänslan finns är inte intressant för oss. Tycker inte det finns något värre än att känna att det är någons vardag när man är ledig. Jag tror inte det blir Lissabon, kanske att man åker dit över en dag men tror inte det är riktigt rätt för oss en hel vecka.Ska kolla upp Sesimbra vet att ving har hotell där...Ja maila jättegärna bidler!! Inboxar min mailadress.Såg att ni bokat bröllopsresa till Madeira, bra val!! Världens vackraste plats..
  • lillab­ruden
    Äldre 1 Jul 03:02
    #23

    Betty Boop augusti2009 skrev 2009-06-30 07:11:28 följande:


    I jämförelse med många andra länder i Europa så är Portugal fattigt. Lite som östländerna som någon annan skrev. Grekland är inte alls lika fattigt. Det är stor skillnad. Du kommer märka det på hur byggnader, cafeér, restauranger, barer, vanliga hus osv ser ut. Jag tycker det är ganska trevligt med lite uppiffade ställen. I Grekland finns ju jättefina ställen både modernt och gammaldags. Vill bara säga detta så du inte blir besviken för det blev verkligen jag.
    Byggnaderna låts förfalla för att det är billigare att bara lämna dem och bygga nytt. Men i Lissabon kan du t.ex se ett gammalt förfallet hur bredvid ett stort pampigt 'dyrt' hus. Det har med ekonomi politiken från 70talet att göra /eller 60talet, minns inte...

    Jag kan inte säga något om östländerna, för där har jag inte varit, men precis som överallt annars hittar du rikare städer och områden lite varstans. Caiscais är ett sådant område tex.

    Du får självklart ha din uppfattning men jag kan fortfarande inte förstå det fattiga i Portugal i dagsläget....men det är kanske olika synsätt. Jag ser lyckliga människor i härlig omgivning, jämfört med här där allt är grått och tråkigt och folk hatar främlingar...
  • harthu­rs
    Äldre 1 Jul 04:42
    #24

    ALgarve!!

  • barali­llajag
    Äldre 1 Jul 06:51
    #25

    vintage skrev 2009-06-28 18:48:12 följande:


    Har varit i Cascais och Estoril, det var väldigt fint, ligger väldigt nära varandra. Ligger även nära till Lissabon om man vill ta tåget dit någon dag.Jag gillade Portugal väldigt mkt, tusen ggr mer än Grekland.
    Jag skulle precis skriva precis som Vintage! Cascais och Estoril är jättefina platser. Härliga stränder och lite shopping ;) Jag var där förra året. Sen tycker jag självklart att Lissabon är ett givet resemål om man ska till portugal. Även Porto är en intressant plats. Det är där man gör alla po
    rtviner. Så man kan gå på massa trevliga portvinsprovningar och guidade turer i hur man tillverkar portvin. Vissa är gratis vissa kostar en del.

    En liten detalj är att det är svinkallt i havet. Vi stod mest vid strandkanten och lät vågorna skölja över oss.

    Hoppas du hittar ett bra resemål!! trevlig semester!!
  • Betty Boop august­i2009
    Äldre 1 Jul 09:03
    #26

    Det är säkert mycket finare i Lissabon.
    Sen att folk är lyckliga behöver inte ha med ekonomin att göra.
    Grekland är mycket fattigare än Sverige men jag kan lova att människorna där är myyycket lyckligare än här i Sverige trots att de får kämpa på och har det svårt. Förstår precis vad du menar.
    Det kanske bara ser lite sådär fattigt ut där jag var. Du vet såklart bättre än jag.

    TS - Ha en trevlig resa till Portugal, om det blir det.


    lillabruden skrev 2009-07-01 03:02:09 följande:
    Betty Boop augusti2009 skrev 2009-06-30 07:11:28 följande:
    Byggnaderna låts förfalla för att det är billigare att bara lämna dem och bygga nytt. Men i Lissabon kan du t.ex se ett gammalt förfallet hur bredvid ett stort pampigt 'dyrt' hus. Det har med ekonomi politiken från 70talet att göra /eller 60talet, minns inte...Jag kan inte säga något om östländerna, för där har jag inte varit, men precis som överallt annars hittar du rikare städer och områden lite varstans. Caiscais är ett sådant område tex. Du får självklart ha din uppfattning men jag kan fortfarande inte förstå det fattiga i Portugal i dagsläget....men det är kanske olika synsätt. Jag ser lyckliga människor i härlig omgivning, jämfört med här där allt är grått och tråkigt och folk hatar främlingar...
  • lillab­ruden
    Äldre 1 Jul 15:24
    #27

    allt har ju med perspektiv att göra....jag jämför ju med Portugal från förr, när jag växte upp och då såg det ju verkligen fattigt ut med baracker osv. Hundar gick fritt och folk var fattiga. Men enligt mig är Portugal inte alls fattigt idag.. Men dem har mycket kvar att jobba på samtidigt!!!

    Betty Boop augusti2009 skrev 2009-07-01 09:03:25 följande:


    Det är säkert mycket finare i Lissabon.Sen att folk är lyckliga behöver inte ha med ekonomin att göra.Grekland är mycket fattigare än Sverige men jag kan lova att människorna där är myyycket lyckligare än här i Sverige trots att de får kämpa på och har det svårt. Förstår precis vad du menar.Det kanske bara ser lite sådär fattigt ut där jag var. Du vet såklart bättre än jag. TS - Ha en trevlig resa till Portugal, om det blir det.
  • CoA201­0
    Äldre 2 Jul 21:05
    #28

    Jag håller också med lillabruden om att Portugal var fattigt förut men förändrats mycket de senaste åren!

    Jag kan även hålla med om att Lagos är väldigt fint! Känner också folk som har hus där.

    Jag känner även någon som har hus mittemellan Quarteira och Vilamoura. Quarteira är en gammal fiskestad och Vilamoura är väl mer en "jetsetstad" som du säger. Det blir en rätt mysig blandning mellan det lite äldre Portugal och det nyare när man är där. Jag tror att de kanske hyr ut huset ibland, men vill inte lämna ut kontaktuppgifter här. Är du intresserad kan du kontakta mig i inboxen.

    Vad gäller maten håller jag med fiskälskaren innan. Grillad fisk är ett måste! Finns också härliga skaldjursrätter. Min egna favoriträtt är "Arroz de Marisco" som är en sorts skaldjursgryta med ris (inte alls som paella i Spanien). mmm!

    Hoppas ni får en trevlig semester var ni nu än åker! Jag känner till Portugal bra, men det finns ju hemskt många vackra ställen att åka till världen över!

  • Äldre 13 May 23:51
    #29

    Snälla skriv inte "dem". Det blir synnerligen jobbigt att läsa.

  • Aniara­4
    Äldre 13 May 23:56
    #30
    Hugge skrev 2015-05-13 23:51:42 följande:

    Snälla skriv inte "dem". Det blir synnerligen jobbigt att läsa.


    Drar du upp en tråd från 2009 bara för att säga det?! Ingen som har skrivit i tråden är kvar (det syns på att deras namn är svarta och inte går att klicka), så din uppläxning missar nog sitt mål är jag rädd.
Svar på tråden Jag vill åka till Portugal!! Men vart ska man åka?