• sommarnatt

kan man avböja att vara tärna??

har fått en fråga av en vän om jag vill vara hennes tärna på en fest för länge sedan o nu när det börjar planeras så kom hon med datum o allt o ville gärna att jag skulle ställa upp. Visst jag känner mig hedrad, men känner att jag inte passar för det, dels umgås vi typ bara 2 gånger om året, träffar inte hennes blivande man nu heller när jag skilde mig. Är det nga fester o så blir jag inte bjuden, så tycker att jag inte är tillräckligt nära henne som förut när jag var gift. Vet inte om jag klarar pressen i kyrkan heller, har lätt att bli SKITnervös när jag får allas ögon på mig, när dessutom mitt ex o hans nya sitter där gör inte det bättre :((
    Mina vänner som jag har pratat med, säger att jag måste bita ihop o göra det bästa av det, för man tackar inte nej till ngn som ber en om en sådan sak..
    sista gången jag träffade henne, så hade jag bestämt mig att ta upp det, men fega!! Så rädd att hon blir jättebesviken på mig! Vill inte att hon ska bli sur på mig, men samtidigt vill jag bara få det sagt! så svårt....

• Svar på tråden kan man avböja att vara tärna??
  • mittid

Du har självklart rätt att säga ja tack o nej tack, utan att förklara en massa om x-hit och obehags-stress dit... Problemet är att du behöver ta konsekvenserna av om du tackar nej liksom om du tackar ja... vilka konsekvenserna blir om du nu säger nej är, det vet du ju inte, du kan säga att du känner dig hedrad men tyvärr behöver avböja av personliga skäl och att det inte är något personligt mot henne och att du hoppas att hon inte blir ledsen på dig och att du också hoppas att ni fortfarande kan vara goda vänner... Önska henne lycka till med att hitta en annan tärna som klarar situationen bättre än vad du just nu mäktar med... Du vet inte hur hon hanterat ett nej, så bestäm dig innan om du är beredd på att ta konsekvenserna med allt vad som kan ske, i värsta fall så blir det inte så mycket mer av er vänskap.... men i bästa fall så klarar hon av att hålla isär begreppen. Gå på din egen magkänsla och kör inte över dig själv är mitt råd!! Att du ska stå som hennes tärna och må dåligt tror jag egentligen inte heller att hon önskar sig, eller?
    Lycka till!

• T0612

tycker oxå att du kan tacka nej, för känner man att man inte kan klara av det så blir det varken kul för brudparet eller för dig

• Energy

Så klart du kan tacka nej! Man ska väll inte behöva stå och må dåligt.. Nej nej, skicka ett mail eller nått om du inte klarar av att säga det till henne. Styrkekramar till dig!

• skrattan

Stackars dig, vilket dilemma.
    Jag tycker du kan säga att du inte klarar av pressen som kommer med brudtärnetiteln.Jag hade nog tyvärr själv haft svårt att göra det själv
    Om hon nu inte kan förstå det så har du i alla fall varit ärlig mot dig själv.
    Förklara också att det är en ära och att du är hedrad, men du känner inte att du orkar med att planera möhippor och sånt.
    Kan du någon annan som du kan komma på skulle passa bättre för jobbet, så nämn henne.

Det är trickigt när exen är inblandade.
    Lycka till och kramar

• passionsblomman

Alltså, skulle hon bli sur på dig av en sådan osak, vad är hon då för vän egentligen?

Naturligtvis ska du inte ställa dig i den situationen om det känns helt obekvämt.
    Prata med henne och bertta hur du känner och förklara att du skulle glädjas mer åt att få vara "vanlig gäst" även om du är hedrad över frågan.

• skuttis77

Prata med henne och förklar hur du känner, men gör det snart. det blir bara värre ju längre du väntar.
    Personligen så skulle jag inte ta illa upp om någon av mina tärnor tackat nej så länge som dom gör det tidigt och inte i sista minuten (om inte något oväntat hänt naturligtvis)

• Betty Boop augusti2009

Klart att du kan tacka nej. Som de andra säger, förklara så det inte bara verkar "drygt".

• sommarnatt

tack alla snälla för dom åsikterna, nu känns det inte lika jobbigt, ska ta kontakt med henne i det närmaste

• Birana

Jag tycker att det är jättebra om du tackar nej för att man ska känna att det är kul man ska känna att det är en ära och man ska framförallt känna att man orkar och klarar det och det ska inte vara något som man biter ihop för.

Jag tycker att du ska prata med henne, kanske visa vad du skrivit här och en vettig männiksa borde förstå. Om du nu ska vara hennes tärna så är det ändå bra att du förklarar allt för henne för att hon ska veta och försöka underlätta allt för dig.
    Kram till dig!

• Lakritsbåten

bättre att tacka nej än att föra det motvilligt! Ärlighet vara längst.

• idapluppp

Min ena tärna tackade nej av personliga själ som ja inte ska ta upp här men jag tänkte du kanske ville höra hur jag tänkte å tyckte när hon ringde å berättade detta.
    Hon hade som du tackat ja först men efter 3 månader ångrade hon sig. Min första tanke var VARFÖR? Har jag gjort lr sagt nåt dumt som fått henne att ändra sig? Är hon arg för nåt? Sen blev jag oerhört besviken och ledsen men naturligtvis ska man inte tvinga någon till något som man inte fixar. Vi är nu efter att hon lättat sitt hjärta för mig ännu närmare vänner än vad vi var innan

Svar på tråden kan man avböja att vara tärna??