• Söderlundskan

Behöver en präst (Gävle).. =(

Paniik!

Nu har jag o sambon äntligenbestämt oss för att gifta oss =) Suuperkul! Men,, Jag har ordnat kyrka, musikant, men har ingen präst =( Har ringt runt till typ alla församlingar men verkar liite hopplöst, visserligen får jag ta nya tag imorgon,men är det någon som vet någon präst kanske?? =)

Min församling ringde jag till nyss o han sa att det nog skulle ordna sig, men jaa, jag vill gärna gardera mig o höra mig för lite å.. Såå, bara hojta till om ni har nån idé =)

• Svar på tråden Behöver en präst (Gävle).. =(
  • 20090725

hur kommer det sig att församlingen inte kan hjälpa er med präst då?

• Söderlundskan

näe, alltså, det var så att precis den helgen så finns ingen präst som får viga.. Men jaja, var mer stressad tidigare under dagen, jag hoppas på att det ska lösa sig imorgon iaf.. Skulle ringa vår församling igen då..

• Jeez

Finns ingen präst som får viga? Menar du någon i tjänst (dvs som jobbar och inte har ledigt eller andra uppgifter den dagen)?

Nå, gissar att ni gifter er i Soldatkyrkan eller ett kapell -det är ju knepigare eftersom de präster som jobbar kan vara fullbokade redan i sina hemkyrkor. Men om församlingen har sagt att de försöker få fram någon så försöker de säkert sitt bästa också. När jag jobbade i Gävle för snart 10 år sen så fanns det mycket välvilja i kollegiet i alla fall!

• Söderlundskan

neej, alltså det är ju något nytt nu att de som blivit prästvigda nu i vår inte får viga förrän till hösten för det här med homosexuella äktenskap eller vad det nu var.. Å han som jobbar i den kyrkan vi ska vara får inte viga..
    Men fått ett namn nu till en pensionerad präst som brukar hoppa in så hoppas jag får tag på han, han har en vigsel senare samma dag också =)

Alltså, all ahar varit trevliga, o försöker hjälpa till så gott det går ändå, vissa mer än andra vilket jag e väldigt tacksam för =)

• Spiritofenglaria

En av mina kompisar har precis blivit prästvigd& är placerad i Gävle. Har hört att hon ska viga i sommar, så de tror jag inte ska vara några problem. Hon heter Katri Silverkors och jag tror kyrkan hon jobbar i heter Thomas församlingen eller nått sånt? :) Hon är en underbar person med ett varmt hjärta, och jag vet att hon skulle förgylla er dag om hon har tid :) Lycka till!

• Jeez

Förutsatt att du pratar Svenska kyrkan så har de vigselrätt, även de nyvigda. Men skönt att det löste sig ändå!

Söderlundskan skrev 2009-06-24 12:00:38 följande:
    neej, alltså det är ju något nytt nu att de som blivit prästvigda nu i vår inte får viga förrän till hösten för det här med homosexuella äktenskap eller vad det nu var.. Å han som jobbar i den kyrkan vi ska vara får inte viga.. Men fått ett namn nu till en pensionerad präst som brukar hoppa in så hoppas jag får tag på han, han har en vigsel senare samma dag också =) Alltså, all ahar varit trevliga, o försöker hjälpa till så gott det går ändå, vissa mer än andra vilket jag e väldigt tacksam för =)
  • Söderlundskan

Det har fixat sig idag iaf =) ÅÅ vikken sten som lättade från axlarna. Pratade med en jättegullig pensionerad präst som jobbar extra o även ska jobba den dagen, men ett bröllop kunde han ta åxå =)

Så det e löst, bara resten kvar då =)

Svar på tråden Behöver en präst (Gävle).. =(