• Carrod

    Hur använder man sitt mellannamn?

    Först måste jag varna för att detta verkar lite krångligt ;)

    Jag är lite fundersam!
    Vi säger att mitt förnamn är A och mitt efternamn är B. Om jag tar min blivandes namn så kan man antingen välja att ha hans efterman som mellannamn vi säger C. DVS
    A C B. (eller A B )C. Kommer detta mellannam användas som ett efternamn? Vissa skriver ju dubbla "efternamn".

    Hur gör ni som ska ha ett mellannam. Kommer ni ha kvar ett efternamn och ta er blivandes efternamn som mellannamn eller blir er nuvanade efternam ert mellan namn.
    Jag vill ju helst behålla mitt efternamn och ha min blivandes som mellannamn men jag tycker att om man läser det så känns det som två efternamn och det är inget man använder sig av!

  • Svar på tråden Hur använder man sitt mellannamn?
  • SommarNoll9

    Jag kommer att ha kvar mitt efternamn som mellannamn och ta min blivandes efternamn som "riktigt" efternamn. Jag kommer nog oftast skriva Marie S. Wahlström eller bara Marie Wahlström, men på körkort och så kommer jag nog skriva ut båda namnen helt.

  • Carrod

    Ok. Det har jag funderat på men jag vill använda mig av mitt efternamn. Min blivande har nämligen ett krångligt utländsk namn och jag vet hur jobbigt han har med att bokstavera sitt namn heeela tiden och jag vill verkligen slippa det.+ att jag känner att jag är mitt efternamn å känner tillhörighet till det eftersom det bara är min släkt som har det namnet.Det är speciellt för mig. tror det lutar åt att ha min killes efternamn som mellannamn. :)

  • 20090725

    jag har haft ett mellan namn hela mitt liv, och ett efternamn,

    men då mitt mellan namn är kort och fint (enligt mig) och mitt efternamn långt. båda ovanliga namn som bara vår släkt heter på mammas å pappas sida.

    men jag har alltid andvändit mig av mellan namnet, och endast i offisella sammanhang s som bank m.m. andvänt båda namnen!

    båda namnen kommer att stå med på bankkort, pass osv
    min namnteckning består endast av mitt mellannamn.

    hoppas det hjälpte lite iallafall...

    jag kommer inte ha kvar något av mina namn, utan ta gubbens som det bara e hans släkt som heter oxå, å han e den sista som kan föra vidare det namnet...

  • SnartFruLS
    Carrod skrev 2009-06-22 15:40:43 följande:
    Ok. Det har jag funderat på men jag vill använda mig av mitt efternamn. Min blivande har nämligen ett krångligt utländsk namn och jag vet hur jobbigt han har med att bokstavera sitt namn heeela tiden och jag vill verkligen slippa det.+ att jag känner att jag är mitt efternamn å känner tillhörighet till det eftersom det bara är min släkt som har det namnet.Det är speciellt för mig. tror det lutar åt att ha min killes efternamn som mellannamn. :)
    HUR tar man killens efternamn som mellan namn?
  • Fjällbruttan

    Man skriver det bara i namnändringspappren som du får från skatteverket då din hindersprövning skickas.
    Mycket enkelt:-9
    jag ska ha m2b´s namn som mellannamn och det var inga svårigheter alls.

    Lycka till

  • MimmiMama
    20090725 skrev 2009-06-23 13:50:52 följande:
    men jag har alltid andvändit mig av mellan namnet, och endast i offisella sammanhang s som bank m.m. andvänt båda namnen!båda namnen kommer att stå med på bankkort, pass osv min namnteckning består endast av mitt mellannamn.
    Hur funkar det om man inte har samma namnteckning som namnet i passet och på körkortet? Kan man ha/göra så?
  • miamedknuff

    Jag kommer ta min b2b efternamn som mellannamn - Nilsson. Men jag kommer ha kvar mitt eget efternamn som är utländskt.

    Men jag kommer skriva Nilsson + mitt eget efternamn i offentliga handlingar. Annars kommer jag nog enbart köra med Nilsson i "folkmun". Mitt efternamn måste jag bokstavera varje gång och det är lite tröttsamt.

  • 20090725
    MimmiMama skrev 2009-06-25 16:11:50 följande:
    Hur funkar det om man inte har samma namnteckning som namnet i passet och på körkortet? Kan man ha/göra så?
    vet inte hur det funkar, men jag har samma på alla mina saker, dock kommer jag ju at ändra det nu, när jag tar sambons efter namn...
Svar på tråden Hur använder man sitt mellannamn?