• Superstarfia

kostnad vid vigsel i annan kyrka?

Vi funderar på att gifta oss i en kyrka som ligger i en annan församling än den som vi tillhör. vad gäller då?

• Svar på tråden kostnad vid vigsel i annan kyrka?
  • strinpan

Bara ni tillhör svenska kyrkan så är det inga problem. Vi ska gifta oss i en annan kommun och det är inga extra kostnader för oss.

• Superstarfia

har ni fixat egen präst för vigseln?

strinpan skrev 2009-06-21 21:32:19 följande:
    Bara ni tillhör svenska kyrkan så är det inga problem. Vi ska gifta oss i en annan kommun och det är inga extra kostnader för oss.
  • Clea

Hej!

Vi gifter oss oxå i en annan församling än den vi tillhör. O vi behövde inte betala nått. När jag bokade vigseln så frågade dom om vi ville önska präst. EFtersom jag inte hade någon aning om vilken vi skulle välja så bad jag o få återkomma om vem vi önskade senare.

• 27juni2009

Kostnaderna gör de olika fösamlingarna upp sins emellan
    komme rgifta mig i by kyrkan i byn där jag är uppvuxen o de skickar räkning till vår nuvarande församling

• Happyasahippo

Kolla upp det dar! Jag vet att en tjej fick en rakning fran bade prasten (som var fran annan forsamling) och kyrkan for att man anvande en prast fran annan forsamling! Sa ring och fraga for jag tror det gick pa typ 1500-2000 kr!

• Snuttis2

att vigas i annan församling ska inte kosta något ..vi gifter oss i ett annan församling än vår egen...men har för att krångla till det ..bett en präst från ytterligare ett annat stift att viga..den prästen brukar man dock som regel betala en summa för att den åker till ett annat stift och för tjänstens skull!!! gud vad rörigt det blev :)

• JimLin

Det är dock sed att donera pengar till kyrkan oavsett om du tillhör just den församlingen eller ej.

• Duchess

Hmm... va? Nej. Möjligen några generationer tillbaka i tiden, men inte nu. Vill man ge en gåva så får man naturligtvis göra det, men det är inget som förväntas.

JimLin skrev 2009-06-22 13:49:02 följande:
    Det är dock sed att donera pengar till kyrkan oavsett om du tillhör just den församlingen eller ej.
  • allehanda
    JimLin skrev 2009-06-22 13:49:02 följande:
    NEJ NEJ det är det inte alls!!
  • Superstarfia

undra vart ja fått de ifrån att man måste betala för att vigas i en annan församling..

att man får betala för en präst om man vill ha nån speciell, de förstår jag.. :)

• Happyasahippo

Det jag namnde ovan skedde 2002... Tva rakningar kom: en fran prasten (vantat) och en fran forsamlingen (overraskning!)

• allehanda

Ok prästen får INTE lov att ta betalt, däremot så kan man som präst få körersättning.
    Församlingen skall inte ta betalt av brudparet utan detta skall clearas mellan församlingarna, om inte brudparet önskade en särskild präst fast att församlingen kunde erbjuda en vigsel med annan präst.Oavsett vilket så hör det till att man informerar om alla kostnader vid bokning, det skall inte komma som en överraskning.

• Jeez

Den obligatoriska clearingen är inte så många år, så det kan ha varit helt enligt gamla regler.

Happyasahippo skrev 2009-06-22 15:13:27 följande:
    Det jag namnde ovan skedde 2002... Tva rakningar kom: en fran prasten (vantat) och en fran forsamlingen (overraskning!)
  • allehanda
    Jeez skrev 2009-06-22 15:23:07 följande:
    Den obligatoriska clearingen är inte så många år, så det kan ha varit helt enligt gamla regler.
    Helt rätt, clearingen genomfördes helt 2003.
Svar på tråden kostnad vid vigsel i annan kyrka?