Sommarpsalmer?
Ska gifta mig om en månad och funderar på fina sommarpsalmer att ha i kyrkan och musik till in och ut marsch. Hur har ni andra gjort? Snälla dela med er av era planer :)
Ska gifta mig om en månad och funderar på fina sommarpsalmer att ha i kyrkan och musik till in och ut marsch. Hur har ni andra gjort? Snälla dela med er av era planer :)
Jag puffar för denna tråd! Vad har ni valt för psalmer? Jag och min kille gifter oss i slutet av augusti. Vad kan passa då?
Puffar åxå..
Vill gärna ha låtar som folk känner till och kan hänga med i. Tycker det är tråkigt med låtar där man bara hör en person i bänkraden skrålla medan alla andra suckar uttråkade.
Men de enda sommarpsalmer jag kommer på som folk kan är "Den blomstertid nu kommer" & "I denna ljuva sommartid".
Finns det andra förslag???
"En vänlig grönskas rika dräkt" är en fin sommarpsalm som jag gillar.
"Den blomstertid nu kommer" kan ju alla men jag tycker inte riktigt den passar så sent på sommaren som vi gifter oss.
Vad går alla in och ut till??
Psalm 201, En vänlig grönskas rika dräkt, är en riktigt fin psalm verkligen!!!
Vi går in till Dala-Husbys brudmarch och går ut till Änglagård.
Vi skall ha en vigselpsalm med en annorlunda text, till Den blomstertid nu kommer.
Lycka till Alla!
vi kommer att ha psalm 84 och 411, inga direkta sommar psalmer, men de va korta, så folk hinner inte tröttna (vet själv hur det e när det är 6-7 verser på en psalm)
inmarch kommer vi ha Imperial March (star wars)
och ut kommer vi ha Curly Sue - Takida
"Den blomstertid nu kommer" och "I denna ljuva sommartid" kommer vi ha!
Ingångsmusik: Canon in D/Pachebel, jag bara äääälskar denna sång.
Psalmer under vigseln: Några som alla andra känner igen, som "Taha" säger, så vi kommer att välja typ "En vänlig grönskas rika dräkt" och den andra har vi inte bestämt oss för än, men som sagt, det kommer att bli någon av de mest kända psalmerna.
Utgångsmusik: "All I want is you" från soundtracket till filmen Juno tolkad av våra kompisar till musiker som också kommer att spela två låtar under själva vigselakten.
Vi kommer att ha "En vänlig grönskas rika dräkt" och "Den blomstertid nu kommer" fast med bröllopstexten så alla i alla fall känner igen melodin. Det var faktiskt prästens idé så slipper vi känslan av skolavslutning.
På bröllopsdagen ber vi till dig som kärlek är. Du lever mitt ibland oss i glädjen nu och här. Vi prisar dig som skapar och känner allt som sker. Förnyare av livet, till dig, vår Gud, vi ber.
Om kärlek som får djupna, förlåta och förstå, om kärlek genom dagar då mörkret skall förgå, om goda, ljusa dagar då lyckan vänligt ler, om trohet i vår kärlek, till dig, vår Gud, vi ber.
Om kärlek och gemenskap som rymd och frihet bär, om möjlighet att växa till dem vi innerst är, om hem där barn och vänner oss band i livet ger, om glädjen i vår kärlek, till dig, vår Gud, vi ber.
Om kärlek stark som döden och liv som föder liv, om aktning för varandra och nya perspektiv, om ömhet från ditt hjärta som allt med kärlek ser, om godhet i vår kärlek, till dig, vår Gud, vi ber.
Den heter Vigselpsalm av Christina Löwestam
Ok tack 20090725! Fler förslag! Kom igen :)
Tack! Den blir det för oss!
Nu gäller det bara att hitta nr 2..
Sommarpsalmstips: 202, 754 och 752
Bröllopspsalmen: 903
en annan fin psalm är 753.