• Nalle Puh 40

Ska man skicka en en blankett eller får man sin mans namn automatiskt när man gifter sig???

Vi gifte oss för snart tre veckor sedan. Allt var underbart och prästen skulle hålla lite på vigselbeviset så att jag skulle kunna åka på bröllopsresa med mitt gamla namn och pass.
    Sambon bytte till ett släktnamn någon månad innan.
    Igår kom vi hem och jag trodde jag skulle ha något brev om mitt nya namn men inte...
    Gick in på nätet och tydligen ska man skicka in en blankett (som jag fattade det) innan man gifter sig men det är det ingen som har sagt och vi fattade på prästen att det fixas ändå när han har skickat in vigselbeviset.

Hur är det egentligen? Vill ju heta samma som min man...

• Svar på tråden Ska man skicka en en blankett eller får man sin mans namn automatiskt när man gifter sig???
  • sprättan

vi fick en blankett från skattemyndigheten för efternamnbyte samtidigt som hindersprövningen.Fast jag sa i och för sig att min sambo ska ha mitt efternamn.

• trebarnsmamma

Vi har inte gift oss än, men på skattemyndigheten sa det detta till mig så jag fyllde i en reg om efteramn samtidigt som hindersprövningen! Man måste välja efternamn annars vet de ju inte om ni ska ha hans eller ditt! Det finns blanketter att skriv ut på deras hemsida!
    Lycka till

• emi82

du kan skriva ut en namnblankett från skatteverkets hemsida.

• kermit100

Man måste skicka in en blanket om namnändring. Och den kan man skicka in själv tillsammans med ansökan om hindersprövning eller lämna senast till prästen/vigselförättaren så han/hon kan skicka in det till skatteverket tillsammans med vigselbeviset. Något verkar ha gått tokigt i erat fall, men går säkert att lösa plätt-lätt.

• Nalle Puh 40

Men är det försent nu tror ni???
    Skulle prästen inte informerat om det när vi sa att vi villa ha hans namn???
    Vilket blankett är det egentligen???

• nennesjuttioåtta

tror inte prästen har något med vad ni ska heta att göra så det är inte så konstigt om inte han sa något om det. När vi skickade efter hindersprövningen så kom den blanketten om namnbytet med.

• kermit100

Blanketten kommer inte automatiskt tillsammans med blanketten om ansökan om hindersprövning. Båda måste beställas.

• Nalle Puh 40

Har skrivit ut en nu och ska posta den idag så får vi se vad som händer...

Tack för hjälpen...

• Hemlig2009

Det är väl tur att inte sånt sker per automatik, tänk de som vill behålla sina namn.

Jag skickade in min namnändringsblankett efter hindersprövningen men innan vigseln. Civilstånd och namn ändrades samtidigt, tog dock 3 veckor.

• Snufflan

Blanketten kommer visst automatiskt när man beställer hindersprövningen.

kermit100 skrev 2009-06-18 09:14:27 följande:
    Blanketten kommer inte automatiskt tillsammans med blanketten om ansökan om hindersprövning. Båda måste beställas.
  • Emilan

Fick också min automatiskt med hindersprövningen

• kermit100

Ja det är det blanketten. Jag fick beställa båda, eller de snarare frågade om jag skulle ha båda. För jag gjorde min beställning på telefon då jag inte hade en aning om vad jag skulle ha.

Svar på tråden Ska man skicka en en blankett eller får man sin mans namn automatiskt när man gifter sig???