• Agnes Cecilia

En galen idé

Hej,

av olika skäl blev vårt bröllop inte som vi tänkt oss. Vi har försökt att lägga det dålig bakom oss och minnas det som ändå blev bra (vi blev ju gifta!) men det känns inte som att det räcker. Här om dagen kom vi upp med en ganska rolig idé: vi kan förlova oss! Vi var nämligen inte officiellt förlovade innan vi gifte oss, så man skulle kunna säga att vi har det "kvar". Dessutom; eftersom en förlovning inte behöver inkludera några andra kan vi få en dag som bara handlar om oss och som vi kan bestämma helt själva.

Helt galet eller en bra idé?

• Svar på tråden En galen idé
  • Ex animo

Oj vad tråkigt!!!
    Vad var det som gick fel,om man får fråga? Ska själv gifta mig nu i nov och vill gärna inte att nått ska gå fel:/

Självklart ska ni göra det!!!!!
    Visst lite galen ide är det, ni skulle ju kunna göra en kärleksdag/weekend istället för att förlova er. Tror nog att själva förlovningen tappar sin glans när man redan är gift=) Men det estämmer ni ju själva.

Go for it!

• ToastmasterMarie

Tycker det är en toppen ide, vet inte om jag skulle kalla det förlovning men absolut tycker jag ni ska ta och ha en dag för er själv och kärleken och vill ni ha något tecken på er dag så kan man ju välja att ge varanda ex vis ytterliggare en ring.

• lecaroline

Hel galet och då blir det skit kul!!

• Sesamy

Go for it! Varför inte liksom?

• Agnes Cecilia

Ex animo skrev 2009-06-12 08:00:38 följande:

Oj vad tråkigt!!!Vad var det som gick fel,om man får fråga? Ska själv gifta mig nu i nov och vill gärna inte att nått ska gå fel:/Självklart ska ni göra det!!!!!Visst lite galen ide är det, ni skulle ju kunna göra en kärleksdag/weekend istället för att förlova er. Tror nog att själva förlovningen tappar sin glans när man redan är gift=) Men det estämmer ni ju själva.Go for it!
    Det som gick fel var framför allt relaterat till gäster och familj så du kan vara lugn.

Jag tror vi kallar det förlovning i brist på bättre. Vi vill ha någon slags ritual, inte "bara" romantisk weekend. Och jag tror faktiskt vi ska skaffa en till ring var, vi har nämligen bara en.
  • Sesamy

En idé som slog mig om ni vill göra något mer cermoniellt...

Sätt upp ett kärlekslås!

En utländsk tradition som börjar komma till Sverige som jag tycker är hur fin som helst...
    Köp ett stort hänglås - dekorera det på något sätt t.ex. med era initialer.
    Leta rätt på en vacker bro - t.ex. med vacker utsikt eller där ni passerar ofta.
    Lås fast låset i bron, och kasta gemensamt nycklarna i vattnet.

Mycket symbolik med vattnets/livets rörlighet men att er kärlek ska vara stabil och låst.
    Går säkert att googla fram mer info om det oxå. =)

Ett tips bara... Jag och m2b har diskuterat att göra det typ på var första bröllopsdag. =)

• Energy

Vårt bröllop blev inte heller som vi tänkt oss så vi ska förnya våra löften och få vår dag då istället.

Så att ni förlovar er är ju en jätte härlig ide!

• Agnes Cecilia
    Energy skrev 2009-06-16 10:41:52 följande:
    Vårt bröllop blev inte heller som vi tänkt oss så vi ska förnya våra löften och få vår dag då istället. Så att ni förlovar er är ju en jätte härlig ide!
    Vad bra att vi är fler som "gör om och gör rätt"! Inte bra att det inte blev bra för er första gången, så klart, men att det faktiskt inte behöver vara en endaste dag.
  • ascensionday

Fin idé! Inget är någonsin för sent eller fel tid...

Om du sett filmen Shadowlands så vet du att CS Lewis (åtminstone i filmens återgivande av händelserna) friade till kvinnan han redan var gift med, och gifte sig med henne en gång till. De var borgerligt vigda för att hon skulle få uppehållstillstånd, men insåg så småningom att de var kära på riktigt. Aaah...

• Energy

Agnes Cecilia skrev 2009-06-18 18:54:59 följande:

Vad bra att vi är fler som "gör om och gör rätt"! Inte bra att det inte blev bra för er första gången, så klart, men att det faktiskt inte behöver vara en endaste dag.
    Det tycker jag med! Först när vi bestämt att ha ett andra bröllop trodde jag att jag var helt ensam i världen om att göra så. Men ju längre tiden går och jag följer alla trådar i forumet så inser jag att det är en drös med människor varje år som är jätte ledsna över sina bröllop och bestämmer sig för att göra om det.

Precis som er hade vi problem med vissa gäster. Dom tror nog det är deras dag. >_
  • hamåsa

Jag skulle inte förlova mig efter giftermålet, men varför inte åka iväg en helg och skriva kärlekskontrakt. Hela helgen ska ni hänge er åt varandra och komma på saker som ni är överens om. Det kan vara allt möjligt. Som att alltid sätta in i diskmaskinen tillsammans på lördagen till att om någon av er någonsin blir sugna på att vara otrogen så ska den ringa hem och säga det innan. Det kan göras hur romantiskt och galet som helst. Ett tips bara om ni vill ha mer tyngd bakom er romantiska helg! =)

• Agnes Cecilia
    hamåsa skrev 2009-06-24 00:50:09 följande:
    Jag skulle inte förlova mig efter giftermålet, men varför inte åka iväg en helg och skriva kärlekskontrakt. Hela helgen ska ni hänge er åt varandra och komma på saker som ni är överens om. Det kan vara allt möjligt. Som att alltid sätta in i diskmaskinen tillsammans på lördagen till att om någon av er någonsin blir sugna på att vara otrogen så ska den ringa hem och säga det innan. Det kan göras hur romantiskt och galet som helst. Ett tips bara om ni vill ha mer tyngd bakom er romantiska helg! =)
    No offence, men inget av det där låter det minsta romantiskt i mina öron. I vardagen är det romantiskt att han alltid tar disken när jag är trött men en del av det fina är att han gör det för att han bryr sig om mig, inte för att han måste. Och visst kan kan det vara bra att prata om otrohet och sådant, men för mig är det inte romantiskt...
  • Agnes Cecilia
    Energy skrev 2009-06-23 20:35:41 följande:
    Agnes Cecilia skrev 2009-06-18 18:54:59 följande:Det tycker jag med! Först när vi bestämt att ha ett andra bröllop trodde jag att jag var helt ensam i världen om att göra så. Men ju längre tiden går och jag följer alla trådar i forumet så inser jag att det är en drös med människor varje år som är jätte ledsna över sina bröllop och bestämmer sig för att göra om det. Precis som er hade vi problem med vissa gäster. Dom tror nog det är deras dag. >_< Men sen så fick vi ju en full präst på halsen och en kantor som inte kunde spela rätt, fel tårtor etc etc. Ja inget blev rätt utom att jag fick min man då.
    Men, vilken mardröm! Vårt trassel känns som en västanfläkt! Hoppas er andra dag blir underbar!
  • Svanboet

Jag tycker det låter underbart att förlova sig fast man är gift! Vill ni ha en dag som är er, en dag som passar bättre än att minnas än bröllopsdagen - varför inte fria men byt ut orden mot "Vill du förbli gift med mig?" eller liknande...

Blödig som jag är skulle jag tycka att det vore så underbart romanstiskt om jag också kunde få uppleva ett hollywood-romantiskt frieri, inte för att det jag fick inte var romanstiskt. Det kommer vara ett par år mellan vår förlovning och bröllopet så jag avser fria till min fästman innan bröllopet - om han inte hinner göra det för mig igen förståss

• Energy

Agnes Cecilia skrev 2009-06-28 16:32:16 följande:

Men, vilken mardröm! Vårt trassel känns som en västanfläkt! Hoppas er andra dag blir underbar!
    Detsamma! Jag har funderat på en sak. Varför förnyar inte ni löftena också? Det är ju romantiskt som tusan. Ensamma eller med få utvalda där. Då får ni ju er dröm utan skit minnen. :-/

Utomlands? Det är ju väldigt härligt när man är ensamma. Island om man vill ha natur. Bahamas om man vill vigas i solnedgången på stranden? NY om man vill ha en storstadscermoni? Sverige? Ja vad man nu vill ha så att säga.
  • tågjäntan

Vi är i stort sätt nöjda med vår dag. Jag har ältat ett par småsaker. Här var det inte några gäster som spökade - möjligen att det inte blev mer spex än vad jag hade hoppats på. Visst blev det flera fina tal. Men hade jag vetat vad jag vet idag hade jag nämnt det för värdparet och kanske någon mer.
    Detta nämnde jag för en komis. ¨Då sade hon: kan du inte försöka göra en del av detta efteråt på något sätt? En del saker går itne att göra igen - tårtan tex; en tågtårta för att vi träffats på tåget, blev för barnslig tycker jag. Men allagäster tyckte det var en kul ide och att den smakade bra.
    Men jag kan ju önska mig spex vid någon annan fest. Så när jag fyller 40 (om några år) kommer jag att önska mig spex och pengar till ett barnhem .

• KatjaB
    hamåsa skrev 2009-06-24 00:50:09 följande:
    ja för det lät ju som en riktigt romantisk helg?
    Sorry, men vet inte om jag tycker det är så romantiskt och istället för en lyckad bröllopsdag att sitta och komma överens om att man ska ringa hem innan man blir sugen på att vara otrogen med någon annan.. känns lite konstigt faktiskt..

TS: tycker idén låter jättebra, och då finns inga måsten eller andra att ta hänsyn till heller. Gör en superromantisk dag som har symboliskt värde för er, sen att det inte är "rätt" att förlova sig i efterskott spelar ju ingen roll
Svar på tråden En galen idé