• Ida F

Bröllop i borlänge

Vi har precis börjat planera inför vårt bröllop. Vi funderar på att gifta oss i borlänge. Vi bor utanför stockholm men har stuga utanför borlänge. Vårt problem är ju att vi inte känner till borlänge så väl. Är det någon som har tips på fin lokal, kyrka eller liknande?
    Tacksam för alla tips jag kan få

• Svar på tråden Bröllop i borlänge
  • Ida F

Ida Björn skrev 2009-06-13 10:21:43 följande:

Jag är uppvuxen i Borlänge men bor i Hudiksvall nu, jag skulle också tipsa om Torsång, det är en underbart vacker kyrka som ligger på toppen läge. Men jag skulle även tipsa om amsbergs kyrka, mina syskon döptes där och vad jag minns är det en väldigt liten vacker kyrka. Kan vara värt att kolla upp.Hoppas ni finner något som passar.
    Tack! Jag ska kolla upp amsbergs kyrka i sommar när vi åker till stugan.
  • johanna anders

En till dalkulla som starkt rekommenderar torsångs kyrka. Har varit på många bröllop och dop där, så fin. Vi har valt Vika kyrka till vårt bröllop, det ligger mellan Falun och Borlänge. Den är jättevacker.
    Lokaler har jag mer koll på i Falun än Borlänge (men det är ju bara 10 min mellan städerna...) Begalid är en helt fantastisk byggnad i Falun, Sedan finns det en jättevacker herrgård som heter Haganäs som ligger nere vid vattnet. Mycket populär till bröllopsfester. Dit kan man åka båt från Torsångs kyrka vet jag för det gjorde våra vänner som gifte sig där =)

• 14e november

Lite mer svar på dina frågor...

Tårta ska vi hoppa över men jag tror att Gullans (Åselby) har prisvärda tårtor - inte insatt i det då vi inte gillar tårta.

Haganäs som det tipsades om är en mycket trevlig lokal. Bra mat, fullständiga rättigheter. Fixar bar och dans efter middagen. De är mkt trevlig att ha kontakt med.

Det finns ett församlingshem precis brevid kyrkan i Torsång som är en bra lokal för fest. Gratis. Dock ngt opersonlig, inte alls i samma stil som kyrkan.

Det mysigaste hotellet i närheten är nog Ulfhyttans. Där kan ni också gifta er och ha festen. Även gästerna kan bo där.

DJ, vi kommer troligen ha djinabox, ej bestämt ännu. Anns en dj, beroende på var vi ska vara.

• Brud090725

Vi kommer att gifta oss i Stora Tuna kyrka och ha festen på Buskåkers gästgifveri. Detta är praktiskt då det är gångavstånd från kyrkan till festlokalen. Vi tänkte även övernatta på Buskåkers och där finns det även ett antal rum till gäster. Borlänge Värdshus kan rekommenderas till långväga gäster.

Bröllopstårtan är beställd ifrån Romme bageri (Gullans) som kör ut den till Buskåker. Blommorna är beställda ifrån Gustafssons blommor. Vi hyr brudkläderna ifrån Alexandras brud och bal. Musiken kommer till en början att spelas av släktorkestern men det finns cdspelare på Buskåkers som kan sättas på när det dags för ombyte.

Lycka till med bröllopsbestyren:)

• tassen

Frostbrunnsdalen, men det är utomhus, men väldigt vackert. Tror den hör till Stora Tuna kyrkan.

Är det ngn som vet om man kan beställa tårta från bagarlinjen på hushagsgymnasiet?

• Eveluv

Tårta från bagarlinjen kan gå, men ring till hushagen och fråga för det beror på vilka som har praktik osv.

Scandic i blge city lär ha en rätt flott svit, men Ulfshyttan är nog mer "pang för pengarna"

• Ida F

Har precis kommit hem från borlänge Vi har kuskat runt och vi har tittat på kyrkor och festlokaler. Vi har fastnat för St Tuna kyrka. Den är sååå fin! Det fanns ingen i församlingsgården så vi kunde inte titta där men det såg fint ut utifrån. Jag ska ringa dem och höra hur och vad det kostar. Vi ska även kolla upp buskåkers. Brud090725, jag gissar att det är er bröllopsdag idag. Hoppas att er dag blir underbar!!

Ska kolla upp bagarlinjen också! Ska kolla upp om scandic passar mig, jag är väldigt kräsen och tyvärr arbetsskadad när det gäller hotell. Ulfshyttan ligger fint till, där har vi varit och tittat.

Tack till er alla igen!

• Mrs Opp

Hejsan! Finns det någon kvar i den här tråden? Skulle vara kul om det finns fler som skall gifta sig i Borlängetrakten nästa sommar som man kan bolla lite idéer med.

• Ida F

Jag är kvar... Trodde tråden hade själv dött Hur går det för er med all planering? Har ni valt kyrka och lokal än? /Ida

• 14e november

Jag finns också här. Gifter mig ju om tre månader, men bollar gärna idéer.

• JuliaAmalia

Kul med denna tråd! Jag bor i Borlänge och ska gifta mig juli 2011 och det blir i Amsbergs kapell. Ett självklart val då det är min hemby men också för att kapellet är så otroligt fint och ligger så vackert till mitt i byn med sjön bara ett stenkast därifrån. Kan verkligen rekommendera det! Var bara ute i god tid, det är väldigt populärt och brukar vara bokat varje lördag hela sommaren.

• Capybara

Hej!
    Är det någon som vet nåt om hur Officerssalongen ligger till prismässigt som festlokal? Det är väldigt fint där iaf...

Svar på tråden Bröllop i borlänge