• Ida F

Bröllop i borlänge

Vi har precis börjat planera inför vårt bröllop. Vi funderar på att gifta oss i borlänge. Vi bor utanför stockholm men har stuga utanför borlänge. Vårt problem är ju att vi inte känner till borlänge så väl. Är det någon som har tips på fin lokal, kyrka eller liknande?
    Tacksam för alla tips jag kan få

• Svar på tråden Bröllop i borlänge
  • Ida F

puff...Nåt bra måste det ju finnas i borlänge..?

• drömland

Klart att det måste finnas, men jag är inte heller så hemma i just borlänge... Puffar lite för din skull...

• therese182

Finns ju massor av hembygdsgårdar och byggde föreningar där, kolla med turistbyrån! Finns det inte en jätte festlokal i kupolen? Högst uppe??
    prata med Borlänge kommun och turistbyrån!

• 14e november

Jag har ganska bra koll på Borlänge. Bor här och gifter mig här i november. Du får väl fråga så ska jag svara så gott jag kan.

Jag kan verkligen rekommendera Torsångs kyrka, där ska vi gifta oss. När det gäller lokal för festen finns många olika alternativ, men inte ens vi har bestämt oss än - och vi gifter oss om 5 månader.

Det finns flera hembygdsgårdar som är ok.

När ska ni gifta er?

• Mrs Opp

Vi kommer antagligen också att gifta oss i Borlänge i juli 2010. Jag är uppvuxen där men har bott i Göteborg de senaste 9 åren så jag har inte heller sån bra koll längre.

Håller med om att Torsångskyrka är jättefin, ja hela Torsång faktiskt.

Gammelgården ligger nära centrum och de ordnar vigslar och fester vet jag (funderar på det själv).

Var har ni stugan? Vill ni vara i närheten av den?

• Ida F

Tack för alla svar. Torsångskyrka har vi funderat på vi har också tittat lite på Stora Tuna kyrka. De är jättefina båda två. Stugan ligger vid sjön Noran, mot idkerberget. Det måste inte vara i närheten av stugan, leksand - borlänge - falun fungerar
    Vi ska gifta oss under 2010 tror vi eller 2011 Datumet bestäms lite efter lokaltillgången. Ska kolla upp gammelgården. Vi ska leta lite i sommar när vi är uppe lite längre period.
    14e november: vet du någon bra cateringfirma?

Tack igen!

• Ida Björn

Jag är uppvuxen i Borlänge men bor i Hudiksvall nu, jag skulle också tipsa om Torsång, det är en underbart vacker kyrka som ligger på toppen läge. Men jag skulle även tipsa om amsbergs kyrka, mina syskon döptes där och vad jag minns är det en väldigt liten vacker kyrka. Kan vara värt att kolla upp.

Hoppas ni finner något som passar.

• Diamante

Vill ni ha liten kyrks rekommenderar jag Torsång. annars är stora tuna en kanonfin kyrka tycker jag. vi gifter oss i falun i år och har anlitat dala catering.

• 14e november

Ang catering:

Finns flera bra, vi har 3 favoriter som vi väljer mellan;

cateringcompaniet (väldigt god och prisvärd mat), var på en bröllopsfest igår som hade dem. (buffé)

kök nyström (finns på vägverket) - väldigt god mat de med, har även ätit deras mat på ett bröllop. (buffé)

hansmat - oerhört god mat, lokalproducerad med ekologiskt tänk.

fråga mer:)

• Ida F

14e november skrev 2009-06-14 09:30:34 följande:

Ang catering:Finns flera bra, vi har 3 favoriter som vi väljer mellan;cateringcompaniet (väldigt god och prisvärd mat), var på en bröllopsfest igår som hade dem. (buffé)kök nyström (finns på vägverket) - väldigt god mat de med, har även ätit deras mat på ett bröllop. (buffé)hansmat - oerhört god mat, lokalproducerad med ekologiskt tänk.fråga mer:)
    Tack för tipsen! Jag ska kolla upp dessa. Har du något tips på tårtbagare? Musik, hur gör ni med det? Liveband eller dj? Boende på bröllopsnatten? Finns det något finare hotell att tillbringa bröllopsnatten på och inhysa tillresta gäster? Stugan i all ära men jag vill bo på hotell just den natten Jag jobbar inom hotellbranchen så jag är lite kräsen på den fronten (tyvärr..)
Svar på tråden Bröllop i borlänge