• Movieg­irl
    Äldre 10 Jun 09:11
    5163 visningar
    17 svar
    17
    5163

    Gråter inombords hjälp mig!

    Jag är 45 år och har varit gift och sambo innan med 2 olika män i 10 år men fått hjälp av kvinnojouren att komma därfirån för dom har slagit mig.sen var jag singel i 2 år och sen i juli förra året fick jag kontakt med en man samma ålder som jag 30 mil ifrån och vi är varandras själfränder.Lika i allt.Jag åkte upp till honom varje helg och han kom ner ibland men han berättade aldrig ibörjan att han var alkoholist sen han var 14 år.det framkom efter 14 dagar då han gjorde slut för att ej såra mig men jag tjatade mig till honom och vi fortsatte.han brukar supa var 10 vecka och då en vecka - 14 dagar i ett sträck och då är det vin,öl eller vodka.I oktober flyttade jag in till honom och vi förlovade oss på nyår.Sen friade jag till honom för en månad sen och han sa ja.Men vill vänta tills han är redo.Han har aldrig varit gift eller förlovad.Bara sambo 3 gånger och har2 barn med 2 olika som idag bor själv.
    Men för 10 veckor sen hade han semester och satte igång at supa 14 dagar rejält med öl,vin och vodka som han blandade med tabletter.Han blir jätteelak när han är full men hans familj säger att jag ej skall lyssna på honom då.han minns inget sen ändå har blackouts.
    Aldrig slår mig men psykar mig.Han säger saker som skall vi inte gå skiljda vägar och såna saker och han skall laga mat mitt i natten och plattorna står på när jag går upp.Han är en fara för sig själv.
    Men nu sist för 10 veckor sen ringde han mi frånb jobbet och sa att han bara kunde tänka på öl så han behövde hjälp och ville bli kört till psykakut vilket jag gjorde.Där fick han antabus,b vitaminer.lugnande m.m.Sen en remiss till beroendecenter.han skakade och mådde jätte dåligt.Stödje honom så gott jag kunde.han var där 7 dagar i sträck sen fick han vänta tills remissen kom en månad senare.Då gick han där 3 ggr och sen sa doktorn att han skulle ta sin antabus och söka en alkoholterapuet.Men det gör han ej.Så han har mått dåligt i 14 dagar för kroppen börjar skrika efter alkohol och då är han kall mot mig och reserverad och nonchalant.sen i fredaggs tog han 2 öl ochs en i lördags var det igång igen och han gick till en kompis och jag ringde efter honom kl 23.30 så han kom hem då.
    Men då är han elak och säger saker som att skall vi strunta i varandra och jag gillar honom ej och han struntar i våra hundar för det är mitt ansvar.
    Han tjatar på att jag skall lägga ner hela min tid på valparna och träna dom men jag anser att det är inga tävlingshundar utan sällskap och sen börjar han tjata om att jag är för lite hos min häst och jag är där varannan dag.Men det är hans attityd mot mig som jag är så konfunderad över.Han vill inte ha sex fast han älskar det,han vill inte kela,en liten puss eller kram är allt,han är reserverad och kall mot mig.Säger att han älskar mig men jag tycker det ej verakr så.Han säger bara att han har ångest för spriten.men ajg gråter i min tystnad för vi hade det så bra och nu förstör han allt.Vad tror ni detta är?Vill han ha mig?älskar han mig?Vill han gifta sig?Eller rä det spriten som drar?

  • Svar på tråden Gråter inombords hjälp mig!
  • Linade­sign
    Äldre 10 Jun 09:20
    #1

    Oj, va jobbigt. Jag har själv ingen erfarenhet av detta, men jag tror inte ni kommer klara av att reda ut detta på egen hand. ni måste söka professionell hjälp. Han älskar dig säkert, men han är sjuk. Alkoholism är ju en sjukdom. Och det finns ingen som vill vara beroende av alkohol.
    Mitt råd är att söka hjälp så fort som möjligt. Och prata gärna med era båda familjer om detta så att de kan stötta dig.

  • isop
    Äldre 10 Jun 09:20
    #2

    Varför vill du vara med honom?? Du kanske behöver släppa taget och bli fri, äntligen...

  • Humlan­66
    Äldre 10 Jun 09:22
    #3

    Hej

    Ja detta va inte lätt alls och det är jättesvårt att råda något här tycker jag ,men det man förstår är ju att han inte är sig själv alls.På ett sätt kanske du är i vägen för honom då han vill supa, men på ett annat sätt vill han ha dig kvar som hans livslina.
    Jag tror absolut han älskar dig,men har svårt att tänka klart nu när han mår sådär. Kanske är det så att du måste ha någon utomstående att prata med för att bena upp dina tankar & känslor.
    En fråga jag har är- Hur länge kommer DU att orka med detta ??

    Får han inte ordning på sitt missbruk så kommer det ju att bli skitjobbigt för dig och det låter som du redan haft din beskär del av sånt redan

    Kanske låter hårt men jag,tycker du ska tänka om detta verkligen är rätt för DIG ?
    Kärleken är verkligen inte lätt ibland

    Kram och lycka till

  • jojoån­ick09
    Äldre 10 Jun 09:25
    #4

    ser att du faller för samma slags män hela tiden som ett mönster för dig... ett mönster som inte kan ändras...
    tycker du skall tänka lite hur du själv vill ha det,efter din berättelse om dina två förra män som också hade ett aggresivt bettende borde du ju egentligen kanske inte vara med honom... bryt ditt mönster och skaffa dig en trevlig karl istället!!

  • Pentan
    Äldre 10 Jun 09:27
    #5

    Åh vet inte vad jag ska säga. Ett beroende är så starkt, som vilda hästar - oavsett om det handlar om sprit, droger, sex eller mat...
    Bli inte medberoende, sätt dig själv i första rum! Låt det inte bli ett mönster att falla för män med problem. Du har bara ett liv, vad vill du satsa det på? Säger inte att du ska göra det ena eller det andra - men du måste ta hand om dig själv först!

    Stor kram

  • aikido­aasa
    Äldre 10 Jun 09:32
    #6

    Det låter inte som att spriten är det som talar. Man brukar dessutom säga att har man varit alkoholist så länge så är man tillslut spriten...
    En alkohollist brukar sällan bli mindre i spriten... snarare värre. Det som tidigare "bara" höll på 7-14 dagar åt gången, efter ett tag kan den tiden bli månader i sträck.

    Om han inte vill bli bättre med hela viljan så finns det inget som du kan göra. Trotsar han dessutom antabus tabletterna och bara SKA ha sprit i sig så är det väldigt långt gånget. antabus ska ju göra så att han mår illa av endast en liten droppe alkohol.

    Om jag var du så skulle jag lämna honom. Du har tidigare varit tillsammans med män som inte varit bra för dig, varför gå igenom samma en gång till? I det här fallet tror jag inte på tredje gången gillt. Du ska inte behöva lida för att han inte vill ta tag i sitt beroende.
    Om du ändå vill försöka så MÅSTE du då få honom att förstå att det är du eller spriten. En alkoholist kan inte bara ta lite dricka... det blir alltid mer. Men då måste du också se till att det inte finns chans för att smyga med det -> du bör då alltså också avstå från det för att vara ett stöd för honom.

    Jag tror att han är medveten om att han inte är bra för dig genom att slingra sig med att gifta sig och liknande. Många vill inte säga det rent ut utan försöker då visa det genom handlingar. Med det sagt så behöver det inte betyda att han inte tycker om dig. För det verkar ändå som att han gör det.

    Det du säger om att han inte vill kela etc är inte så konstigt. Har man massor av alkohol i kroppen eller lider av abstinens av det så har man svårt att få upp en ordentlig sexlust och i många fall så kan det tydligen som "klia i kroppen" och gör det obehagligt med beröring. Detta fick jag höra av en kvinna som kom och föreläste från AA.

  • Ronnys­Nina
    Äldre 10 Jun 10:55
    #7

    Skulle kunna skriva hur långt som helst här men jag ska försöka fatta mig kort:

    1. Inte för att alls vara elak eller krass men har DU funderat på att gå i terapi? Du verkar ha en fallenhet att fastna för män som inte är bra för dig och det mönstret kan vara svårt att bryta på egen hand.

    2. Lämna honom. Visst, ni kanske ÄR själsfränder men inte just nu. DU kan inte hjälpa honom det måste han göra själv. Det enda du kan göra är att finnas där om man verkligen vill söka hjälp men så verkar ju, tyvärr, inte fallet.

    Det är svårt att låta förnuftet styra över vad hjärtat vill men ibland så måste man. För sin egen skull.

  • Babaja­ga
    Äldre 10 Jun 12:17
    #8

    Han är en alkoholist. Om han inte vill söka den hjälp som behövs kommer han att fortsätta vara en elak och egoistisk alkoholist. Vad du en gör och hur mycket kärlek du än kommer att ge honom, kommer inte att räcka dör det är proffs-hjälp han behöver.
    Du med din bakgrund med förhållanden där du blivit slagen, du behöver gå till terapeut och läka dig själv (självkänslan etc) så att du inte drar till dig män som slår dig igen samt att du själv inte kommer attraheras av den typen av män igen. genom terapi kan du bli fri från denna "negativa bindning" till män som behandlar dig illa. Du kan sedan, efter terapin där du läkt din självkänsla och insett att du ska älska dig själv mest och därför inte låta nån behandla dig illa, träffa män som faktiskt kan älska någon annan människa och inte missbrukar alkohol/droger/slår utan vågar ta tag i konflikter och tar flykten in i droger.
    LYCKA TILL & ÄLSKA DIG SJÄLV FRÄMST!!=)
    Kom ihåg att valet är ditt och du har ETT liv och det är nu, hur vill du leva?

  • Babaja­ga
    Äldre 10 Jun 12:19
    #9

    "INTE tar flykten in i droger", skall det stå!

  • Äldre 11 Jun 00:37
    #10

    Det är inte alls svårt at råda dig.

    Det som är svårt är att följa råden.

    Du lever med en alkoholist och det går inte.
    Du kan inte leva ditt liv och blomstra bredvid honom så länge han inte löst sina problem.
    han löser dem sannolikt inte förrän du lämnar honom och kanske inte då heller.

    Om du älskar honom eller han dig har inte med den saken att göra. Han kan inte ha en relation vresig med dig ller sig själv i nuläget. Hans relation är till alkoholen och den äter honom.

    Du kan inte rädda honom hur ont den sannngen än gör.

    Det är också så att allt det här vet du redan, djupt inom dig.

    Du är skyldig dig själv att på djupet ta tag i ditt eget liv. och vem du egentligen är och hur du vill leva ditt liv.
    Du behöver börja NU och sedan ta en dag i taget.

    Solklart är att du behöver hjälp och stöd för egen del. Har du tex provat att gå till Alanon? Anhörigföreningen till anonyma alkoholister.

    Om du tycker jag låter krass, så är det för att jag vet EXAKT vad du talar om och den dagen man slutar lura sig själv, så blir sanningen rätt rakt på sak.

  • Miapia 34
    Äldre 11 Jun 00:44
    #11

    Ta ingen mer skit! Du är värd all kärlek i världen. Sök hjälp, så att du kommer ur ditt medberoende. Du har blivit medberoende och då är det svårt att hjälpa sig själv. Jag tänker på dig!

  • Mrs Regtop
    Äldre 11 Jun 03:44
    #12

    Sa har vill jag saga till dej, du ska verkligen inte inga aktenskap med den har mannen sa som det ar nu!

    Alkoholism ar en sjukdom, och det gar att bli frisk, fragan ar om han verkligen vill.

    Min pappa har ett annat slags beroende, spelproblem. I nastan 15 ar har min mamma och hela varan familj kampat for att han skulle bli battre. Men sanningen ar den att han aldrig blir det for att man kan inte bli det forran han verkligen vill. Och visst har han sagt det, jag vill, jag vill, jag ska gora vadsomhlest osv osv osv... Men vi forlater och han spelar igen, och sa pagar det ar efter ar...

    Ar av besvikelse ar vad du har framfor dej, vill du verkligen leva sa? Om du alskar honom och vill att det ska vara ni, sa ge honom ett ultimatum, var hard, tvinga honom att valja mellan dej eller spriten!

    Valjer han spriten sa visst det ar svart nar man alskar nagon, men du kan inte hjalpa honom, och du vill inte leva med en sadan person och bli medberoende! GET OUT WHILE YOU CAN! Och du, det finns alltid fler prinsar darute.

    Kram Sass

  • Mrs Regtop
    Äldre 11 Jun 03:50
    #13

    Forresten, for att kunna vara lycklig med en annan manniska maste man forst kunna vara lycklig med sej sjalv.

    Det verkar som att du borde forsoka komma tillratta med dej sjalv och bli bekvam i dej sjalv forst.

  • mittid
    Äldre 11 Jun 06:58
    #14

    Många goda råd här från insiktsfulla personr!!
    Jag har lämnat en alkoholist för måååånga år sedan. Jag vet att det är en säker undergång att stanna med en person som den du har. Ställ dig frågan: Vad är jag värd?? Är det så att du tycker att du är värd bättre så ta hand om Dig och gå i terapi, tycker du däremot inte att du är värd bättre så är det ännu mer bråttom att söka hjälp till Dig!! Du är bara ansvarig för ditt liv och du kan aldriig "rädda" någon annan som inte verkligen VILL bli hjälpt... den personen är i i så fall ödmjuk, vänlig och kärleksfull! Det finns gratis gruppterapi för anhöriga till alkoholister, bra ställe att börja på om man nu inte har en massa pengar över!
    Var rädd om DIG! /Kram

  • Äldre 11 Jun 07:45
    #15

    SPRING!

  • mittid
    Äldre 11 Jun 07:53
    #16

    P.S. Om du inte har växt upp med problemet "alkoholism" så att du ser det som ett mönster i ditt liv, så kan du också söka grupp för "dysfunktionella familjer", vilket är ett jättebra forum för den som vill komma till insikt om varför man söker sig till destruktiva relationer och börja "reparera" sitt eget jag, vilket är förutsättning för en förändring. Så länge din självbild är skev så kommer du att få kämpa vidare i denna destruktiva cirkel.
    Sök hjälp, Du är värd mer!!! /mittid

  • Aleta
    Äldre 11 Jun 11:22
    #17

    Det finns någon som du borde älska mer.
    Det är någon som verkligen behöver dig.
    Du måste ställa upp för den här personen i alla väder, vad som än händer.
    Ingen annan än du kan ta hand om den här personen.
    Och - den här personen är verkligen värd att älska!

    Vem är det då? - Det är DU!

    Den här mannen kommer bara att göra dig olycklig, det är inte längre honom du är tillsammans med utan alkoholen, och man kan inte resonera med alkohol. Han behöver annan hjälp än dig. Ingen kommer att tacka dig om du ger allt du har till någon som inte kan ta emot det.

    Så tyvärr, även om det gör ont, så måste du tänka på dig själv. Du kan inte ta ansvar för hans liv eller hans alkoholism. Han måste göra det själv och det kan till och med vara så att du hindrar honom genom att finnas till hands.
    Kanske kan han få styrkan att bekämpa alkoholismen (med professionell hjälp) om han vet att belöningen är du. Så länge du finns kvar så har han ju redan fått sin belöning och därmed behöver han inte kämpa.
    Om han inte klarar av att bli nykter utan dig och med målet att få dig tillbaka så kommer han inte att kunna göra det när du är kvar heller.

Svar på tråden Gråter inombords hjälp mig!