• angelamaria

Kommer ni att byta klänning på festen? Var hittar man en fin klänning?

Har funderat på att kanske ha en reserv klänning till festen..

Efter att man dansat "vals" o ätit tårtan...

När alla börjar dansa osv...

Vad tror ni?

Var kan man hitta en fin klänning som man kan ha då?

• Svar på tråden Kommer ni att byta klänning på festen? Var hittar man en fin klänning?
  • möklintabröllop

Inte byta klänning. Har man släp så ska det finnas en knapp att sätta upp släpet med.

• NewLife
    feministbrud skrev 2009-06-08 14:51:38 följande:
    Jag är uppriktigt nyfiken: Varför vill ni ha en klänning med släp om det är så jobbigt att röra sig i den? Och vad betalar ni för att ha två klänningar på en kväll?Jag förstår att jag nu upprör många, men jag vill verkligen veta.
    Min klänning är verkligen superfin, med långt släp. En klänning jag alltid har drömt om.
    MEN... jag trivs verkligen inte i såna klänningar, tycker att jag ser konstig ut och så älskar jag att dansa och rocka loss.
    Så det är väl mina anledningar till att jag ska byta klänning.
    Sen så har dom inte kostat mig så mycket, klänningarna tillsammans har väl gått på 2700:- och det tycker inte jag är så farligt! :)

Hoppas det duger som svar!
  • MilosMamma

Jag vill ha min heeela natten lång =P

Min har med ett släp med det hänger vi bara upp.. inga problem.

Dagen efter därimot (min 24 års dag) då har jag en finare festklänning,men de skulle inte bli nån som blev förvånad om jag kommer in i brudklänningen då heller.

provar den ca 2 ggr i veckan, Löv it!

• Svanboet

Jag har funderat på att byta klänning men det är inte bestämt än. Jag argumenterar enligt följande: Jag vill gifta mig i en klänning som får mig att känna mig ståtlig och vacker MEN jag älskar att dansa och vill ha ordenligt med utrymme att svänga mina lurviga och inte hindras av klänningen OCH vägrar välja en brudklänning helt utifrån hur "dansvänlig" den är. Jag blir dessutom varm som sjutton när jag rör på mig så det kan vara skönt att ha en tunnare/lättare klänning när man dansar. Därav uppstår eventuellt behovet av två klänningar varvid den ena är för "natt-festen" och den andra för första delen av dagen.

Jag är uppriktigt nyfiken: Varför vill ni ha en klänning med släp om det är så jobbigt att röra sig i den? Och vad betalar ni för att ha två klänningar på en kväll?Jag förstår att jag nu upprör många, men jag vill verkligen veta.
  • feministbrud

Ja, det duger absolut som svar Kostar båda 2700 så är det ju inte en ekonomisk fråga på samma sätt som om man köpte en klänning för 10000 och ska byta om. Men jag har ändå svårt att förstå att man vill ha en klänning under vigseln som är fin men inte "jag".

NewLife skrev 2009-06-08 16:10:53 följande:
    Min klänning är verkligen superfin, med långt släp. En klänning jag alltid har drömt om.MEN... jag trivs verkligen inte i såna klänningar, tycker att jag ser konstig ut och så älskar jag att dansa och rocka loss.Så det är väl mina anledningar till att jag ska byta klänning.Sen så har dom inte kostat mig så mycket, klänningarna tillsammans har väl gått på 2700:- och det tycker inte jag är så farligt! :)Hoppas det duger som svar!
  • feministbrud

Varför vägrar du att välja klänning efter hur bekväm den är? Jag kände att jag inte ville ha en klänning som jag inte kunde röra mig i och vacker var jag ändå, i a f enligt min man

Svanboet skrev 2009-06-08 16:28:10 följande:
    Jag har funderat på att byta klänning men det är inte bestämt än. Jag argumenterar enligt följande: Jag vill gifta mig i en klänning som får mig att känna mig ståtlig och vacker MEN jag älskar att dansa och vill ha ordenligt med utrymme att svänga mina lurviga och inte hindras av klänningen OCH vägrar välja en brudklänning helt utifrån hur "dansvänlig" den är. Jag blir dessutom varm som sjutton när jag rör på mig så det kan vara skönt att ha en tunnare/lättare klänning när man dansar. Därav uppstår eventuellt behovet av två klänningar varvid den ena är för "natt-festen" och den andra för första delen av dagen.
  • Svanboet

Det handlar inte om hur bekväm min klänning skulle vara för jag kan lova att jag aldrig skulle gifta mig i en obekväm klänning. Det handlar om att det är svårt att dansa snabba latin-danser i lång klänning och jag tycker att långklänning är det finaste alternativet på mig för vigseln och valsen. Ofta är det väldigt mycket tyg i kjolen på en brudklänning och för att det ska vara så dansvänligt som jag vill ha det skulle jag vilja en bytydligt kortare klänning vilket jag å andra sidan inte tycker passar så bra som brudklänning. Ja det blir ett enda rundargument som slutar med att jag behöver fundera över behovet av: a) dansa latin/disco på bröllopet b) klänningens design och användbarhet c) kostnad.

feministbrud skrev 2009-06-08 16:31:16 följande:
    Varför vägrar du att välja klänning efter hur bekväm den är? Jag kände att jag inte ville ha en klänning som jag inte kunde röra mig i och vacker var jag ändå, i a f enligt min man
  • feministbrud

Jo, jag kan förstå att kostnaden är ett starkt vägande skäl. Jag förstår lite mer hur du tänker nu, för det är klart att långa klänningar är mindre dansvänliga hur enkla de än är.

Svanboet skrev 2009-06-08 16:39:40 följande:
    Det handlar inte om hur bekväm min klänning skulle vara för jag kan lova att jag aldrig skulle gifta mig i en obekväm klänning. Det handlar om att det är svårt att dansa snabba latin-danser i lång klänning och jag tycker att långklänning är det finaste alternativet på mig för vigseln och valsen. Ofta är det väldigt mycket tyg i kjolen på en brudklänning och för att det ska vara så dansvänligt som jag vill ha det skulle jag vilja en bytydligt kortare klänning vilket jag å andra sidan inte tycker passar så bra som brudklänning. Ja det blir ett enda rundargument som slutar med att jag behöver fundera över behovet av: a) dansa latin/disco på bröllopet b) klänningens design och användbarhet c) kostnad.
  • F A M E

Håller fullkomligt med svanboet. Jag har betalat 2800:- för mina 2 klänningar.

• möklintabröllop

Det är ju skillnad att gå in i kyrkan med en vacker klänning med ett släp och att dansa hela natten lång med ett släp.
    Det handlar inte om att det är jobbigt att röra sig utan vad som är vackert i kyrkan.
    Man rör sig inte i kyrkan utan skrider fram så då kan klänningen vara hyr jobbig som helst. Men om man sen vill dansa så byt klänning.

• feministbrud

Jo, jag har förstått det, men tycker ändå att det är märklig prioritering. Jag har insett att det är jag som är konstig

möklintabröllop skrev 2009-06-08 17:10:32 följande:
    Det är ju skillnad att gå in i kyrkan med en vacker klänning med ett släp och att dansa hela natten lång med ett släp. Det handlar inte om att det är jobbigt att röra sig utan vad som är vackert i kyrkan. Man rör sig inte i kyrkan utan skrider fram så då kan klänningen vara hyr jobbig som helst. Men om man sen vill dansa så byt klänning.
  • Svanboet

Nej inte är du konstig inte men vi har olika prioriteringar och åsikter och det är definitivt värt att fundera över varför man vissa val och tycker vissa saker. Att förklara sin ståndpunkt för någon annan brukar hjälpa med att reda ut argumenten för och emot. fortsätt gärna ställa frågor och framföra din åsikt

feministbrud skrev 2009-06-08 17:11:58 följande:
    Jo, jag har förstått det, men tycker ändå att det är märklig prioritering. Jag har insett att det är jag som är konstig
  • mittid

Inte för mitt liv skulle jag kuna tänka mig att byta klänning... a l d r i g !!!
    Ska va finast i världen en hel dag/kväll, hurra!

• Sommar 2010

Jag har visserligen inte införskaffat min klänning än så jag kan inte argumentera utifrån pris, bekvämlighet, dansvänlighet osv, men innan jag hittade till bt hade tanken på att byta klänning inte ens kommit för mig.

För min del känns det inte aktuellt att byta och jag letar mig hellre blå efter en lång klännng som är tjusig, passar mig och som jag kan dansa i hela kvällen, än att jag inte vill bära min klänning hela kvällen.

Jag tror dock att det beror på vad man har för slags fest också. Picknick eller strandparty kräver kanske en annan klänning än trerätters och dans.

• Humlan66

vill ha min heela natten lång hihi

• Svanboet

Jag tror att klänningen måste liksom passa med resten av temat och jag tror nog att det inte är ett problem för de flesta. Jag får nog också lov att erkänna att jag inte hade en aning om att man kunde byta klänning mitt i festen men när jag har funderat på det har jag kommit fram till att det kanske är ett bättre alternativ än att kompromissa ihop EN klänning som både ska vara "snygg i kyrkan" och som ska vara "dansvänlig hela natten".

Men det finns många andra frågor som jag också velar i, t.ex. hur länge brudparet ska förväntas stanna på festen, vilken årstid är bäst för bröllop och hur mycket får det egentligen kosta = är det värt pengarna?!

• lecaroline
    Svanboet skrev 2009-06-08 16:39:40 följande:
    Jag dansade hela natten lång med min stora klänning med massor lager.
    ingen trode att jag rörde på benen utan bara stod och gunga för det såg så ut i min fina klänning. Hårdrock och latino var lättast
  • Svanboet

Då vet vi att det går om man vill... jag har inte hittat min klänning än och det är mycket möjligt att när jag gör så vill jag aldrig ta den av mig igen Men än så länge håller jag alternativen öppna.

lecaroline skrev 2009-06-09 10:30:07 följande:
    Jag dansade hela natten lång med min stora klänning med massor lager.ingen trode att jag rörde på benen utan bara stod och gunga för det såg så ut i min fina klänning. Hårdrock och latino var lättast
  • lecaroline

Jag hade ju ett långt släp på min klänning, men ett harem av vänner som hjälpte mig att bära det hela kvällen när uppfästningen gav med sig..

Svar på tråden Kommer ni att byta klänning på festen? Var hittar man en fin klänning?