• Top secret bride

Boende i Cinque Terre-by - tips tack

Hej!

Vi åker till Italien om ett par veckor, lite i sista minuten så vi har inte hunnit boka något boende än. Vi tänkte bo tre nätter i någon av de fem Cinque Terre-byarna så nu behöver jag akut hjälp av er donnor
    Vi hyr bil men jag har hört att det finns allmänna p-platser i utkanterna av byarna.

Kom gärna med era bästa tips!

Tack

• Svar på tråden Boende i Cinque Terre-by - tips tack
  • Top secret bride

Jag puffar lite till.

Hoppas hoppas hoppas att någon kan tipsa om mysigt boende i byarna.

• Top secret bride

othlucas har du varit i någon av byarna och bott på något av in-italias ställen?

Jag tycker det är så himla svårt att veta VAR i byn man ska bo.
    Nära vattnet? Eller högre upp med utsikt?
    Vi kommer ju vandra runt bland byarna och då även hitta badställen, gissar jag, så man kanske inte måste bo VID vattnet?
    Och balkong med utsikt kanske inte heller är ett absolut måste? Vi kommer ju inte vistas på hotellet mer än när vi sover eller gör oss redo för middag. Utsikt får vi ju från alla vandringar osv.
    Och frukost, lunch och middag äter vi ju på caféer och restauranger som är mysiga och har fin utsikt eller omgivning.

Hmm..? Mycket att välja mellan - och då blir det snurrigt...

Någon som har tips om byarna - boende eller fina platser - så blir jag kalasglad!

• rosarosen1

Nja jag har inte varit där, ska dit till sommaren! Så jag vet inte så mycket heller! Men hört från många andra att det är väldigt vackert där. Jag hade nog bott närmre vattnet och sedan åkt runt och vandrat.

• SofieochJamie

Vi har bott några dagar i Cinque Terre, i Riomaggiore. Boendet var ingen höjdare men vill ge ett par tipps. Glöm parkering inne i byarna eller längst vägen ner till byn - det är fullkomligt omöjligt om man inte bokat parkering genom boendet. Det är så brant att även om man bor ganska långt ner mot havet får man ofta en bra utsikt ändå och det är skönt att slippa gå allt för långt upp efter en dag på stranden.
    Där vi bodde var stranden stenig med ganska stora stenar, så inte så bekvämt att ligga på. Men jag måste rekomendera att ha nån slags badsko på sig för stenarna i vattner är extremt hala och med lite vågor på det kan det snabbt hända en olycka. Stenarna i vattnet är dessutom ganska stora vilket gör det svårt att gå ner i vattnet, men gummiskor hade hjälpt.
    Ha en trevlig semester!

• Top secret bride

SofieochJamie:

Tack! Då plockar jag med badskorna från Kroatien. Tänk att de skulle komma till användning igen! Maken skrattade åt mig när jag plockade med dem hem i resväskan...

Svar på tråden Boende i Cinque Terre-by - tips tack