• Emelieca

Vilka psalmer ska ni ha?

Behöver verkligen tips känner jag. Kollade upp lite bröllopspsalmer men känner inte igen någon:(

Vilka psalmer har ni valt och varför?

De jag gillar är Härlig är jorden samt måne sol, vatten vind. Kan man ha dessa på ett bröllop?

• Svar på tråden Vilka psalmer ska ni ha?
  • thildamy

VI HAR VALT
    PSALM 199 höst text... melodi : den blomster tid nu kommer
    PSALM 84

• thildamy

oj.. varför....

199 för att den inte är så "kyrklig"
    84 för att den är fin , och varför den sist är för att den nämner i texten ..löftena vi nu gett varann så den passar bäst som sist

• kicki100

Vi har bestämt en psalm än så länge, nämligen nr 84.

• Umbraz

I denna ljuva sommartid och en vänlig grönskas rika dräkt.
    Har inte talat med prästen än, men jag vill psalmer som man känner igen melodin på och dessa två har jag hört åtskilliga gånger så det lutar åt att det blir de.

• Emelieca
    Umbraz skrev 2009-06-02 21:17:31 följande:
    I denna ljuva sommartid och en vänlig grönskas rika dräkt. Har inte talat med prästen än, men jag vill psalmer som man känner igen melodin på och dessa två har jag hört åtskilliga gånger så det lutar åt att det blir de.
    Ja precis, man vill ju ha palmer man känner igen. Men dessa psalmer har jag så svårt att inte sammankoppla med skolavslutning när man var ung. Fast å andra sidan är det ju härliga minnen=)
  • kyrkomusiker

Man kan ha både Härlig är jorden och Måne och sol som psalmer. Tipsar annars om psalmerna 84 och 411 har otroligt vacker vigseltext och är lättsjungna. Psalm 903, har melodin Den klara sol går åter upp men med nyskriven bröllopstext (Psalmer i 2000-talet)
    Vill ni ha en sommarpsalm som inte förknippas lika mycket med skolavslutning är 202 "De blomster som på marken" bor fin.

• Jessan78

Thildamy: var hittar man hösttexten till psalm 199?

• Mailskruttan

Jag måste också ha hjälp! Har inte en enda psalm! Möjligtvis en solosång...

Fråga 1: Och när alla skriver psalm 84... vart provlyssnar jag på den då? När jag googlade hamnade jag på utländska sidor!

Fråga 2: Jag vill inte ha Den blomstertid nu kommer mm mm dvs skolavslutningssånger! Tips på andra? Och skriv gärna ut namnet på dem så jag kan åtminstone googla dem...

Är totalt okunnig på detta, och bröllop ska stå om ca 18 dagar... Oj oj.

• Lövnäs
    Mailskruttan skrev 2009-06-30 21:01:33 följande:
    Jag måste också ha hjälp! Har inte en enda psalm! Möjligtvis en solosång...Fråga 1: Och när alla skriver psalm 84... vart provlyssnar jag på den då?
    www.svenskakyrkan.se/marsta/
    Gå in under vigsel o sen psalmer så finns det några där att lyssna på, bl.a. psalm 84.
    Lycka till!
  • Imma

Vi hade "en vänlig grönska" och vigselpsalm nr. 84. Tycker att den första är väldigt vacker och passar så här års. Den andra är fin att ha efter själva vigselcermonin, tycker jag.

• Duvethon

Vi hade "En vänlig grönskas rika dräkt" och "Nu är det härligt att leva"

• Hubba

Hur går hösttexten?
    Har frågat både en präst och en kantor men det är ingen som känner till den...

thildamy skrev 2009-06-02 21:15:27 följande:
    VI HAR VALT PSALM 199 höst text... melodi : den blomster tid nu kommerPSALM 84
Svar på tråden Vilka psalmer ska ni ha?