Istället för potatisgratäng?! Hjälp!!!
Hej!
Vi var helt inne på att ha potatisgratäng på bröllopet och tänkte inte alls på att det kanske bara finns färsk potatis i augusti, så att det inte går att göra. Vad kan vi ha istället?
Hej!
Vi var helt inne på att ha potatisgratäng på bröllopet och tänkte inte alls på att det kanske bara finns färsk potatis i augusti, så att det inte går att göra. Vad kan vi ha istället?
hmm..men måste du ha just färskpotatis?
Nej det är just det att färskpotatis inte är så bra för gratäng, har du övervägt att köpa färdig gratäng på påse och fixa till den? det ska vi göra, peta i lite trattkantareller och chevre-ost.
Alternativet är väl att köra något kul med färskpotatis, en sallad med vinaigrette fetaost kanske?
ja det finns ju en supergod gratäng att köpa som inte är fryst. Ingen i vår släkt/bekantskapskrets gör egen gratäng längre, utan köper bara den. Finns en rotfruktsvariant oxå som är jättegod.
Jag håller definitivt med om att köpa potatisgrattäng på påse, inte fryst, så himla god!
Det bästa blir om man innan man stoppar in den i ugnen håller på lite ost på ytan, mums!
Den "vanliga" potatisen försvinner väl inte för att det kommer färskpotatis? Kanske funkar om du gör rotfruktsgratäng istället?
jag hade gjort en fräsh egen potatissallad (inte den kladdiga varianten med yoghurt eller creme fraish eller sånt) på färskpotatis. Det är jättegott.
Själv är jag inte alls särskilt förtjust i de färdiga potatisgratängerna nämligen..
Vi gifte oss i slutet av juli och hade potatissallad. INte någon sådan där "fet" variant, min mage klarar inte riktigt det. Fast nackdelen med potatissallad är att det kanske inte går att göra i förväg och frysa in om ni hade tänkt det.
Det är jättegott med potatisgratäng på färskpotatis. Det är bara det att den tar så lång tid (räkna med minst två timmar i ugnen). Jag rekommenderar det långt framför halvfabrikat!
Ugnsrostad färskpotatis är annars gott! Går att servera både var eller kall som en sallad och då kan du ju blanda upp den lite med tex strimmlad rödlök, hela cooktailtomater och ruccola.
Brukar bara tvätta potatisen ordentligt, ev förkoka den lite, svänga runt den i olivolja, ner i en långpanna tillsamans med rosmarinkvistar och vitlöksklyftor. Drissla över lite mer olja och så rosta den i ca 225 grader tills den är mjuk och fått fin färg. Jättegott!
Tack så jättemycket för alla tips!
Klyftpotatis
Tack att ni tar er tid för mina problem!
vi kommer förutom potatisgratäng att ha inbakad potatis...min kära mor bjöd på det för ett tag sen å det var verkligen delikat...mums...
hur då "inbakad" potatis?
inbakad i smördeg :) man rullar in mosad potatis blandat med lite mjukost i smördeg(eller så smörar man mjukost på smördegen innan man rullar), sen skär man dom i skivor och gräddar i ugnen typ 10 min eller nåt sånt...min mamma som gjort dom så jag har inte hundra koll på receptet. Men hon sa själv att dom ville hon göra till bröllopet för att dom var så enkla att göra men samtidigt så himla goda...
har aldrig hört talas om det tidgare men låter riktigt smarrigt! Får testa det någon gång!