• stugan09

Egengjord tårtställning i olika höjder. Hur?

Jag ska göra egna tårtor men vet inte hur jag ska göra för att få de i olika höjder på bordet. Är det någon som har några bra tips? Vill ju att det ska se snyggt ut o att tårtorna inte välter när man skär i den.
    Har sett några trådar med det men hittar inget nu när jag behöver det..

• Svar på tråden Egengjord tårtställning i olika höjder. Hur?
  • Hooliganwife

Jag håller precis på att lista ut det där själv, har läst att man ska ha blompinnar då man sätter ihop tårtorna... på www.brudochbrollop.se unde -gör det själv- finns det en spalt om hur man gör egna bröllopstårtor, då står det mer detaljerat hur man moterar.

Har hört att man kan använda sig av cylindervaser i olika storlekar som tårtställningar, då man man även ha dekoration i dessa :) tyckte det lät ganska bra själv..

• didis

Vi byggde två bord, ett lite lägre med plats för 2 tårtor + figur och ett liet högre med plats för en tårta. Nedanför ställdes 3 tårtor. Allt kläddes in med vit duk som bands fast runt respektive bord med band.

Alltså inte en traditionell tårtställning utan mer ett "visningsbord" eller "tripp-trapp-trull-bord", tillverkningen av borden tog kanske en halvtimme max och allt material fanns på Bauhaus till låg kostnad (vi hade färdiga metallben i 2 längder).

• nano86

En bekant byggde små "platåer" av vanliga tegelstenar som hon drapera med tyg och ställde tårtorna på. Definift billigt iaf och stabilt

• ElinPierre

Vi hade vaser i olika höjder från IKEA. ca 25 cm i diam. I dem hade vi lagt lite sten och kottar (tema- skog och vilt!) och det kan man ju variera i oändlighet. Såg även någonstanns som de lagt en ljusslinga i- supersnyggt!

Eftersom vi skulle ha blommor istuckna under tårtorna (har tyvärr ingen bild än, kommer nog snart!) fixade Pierre fat av trä med oasis emellan. Svårt att förklara, men ska man bara ställa tårtorna rakt på kan man ju bara fixa en rund träskiva i rätt storlek. Fäst det men silikon så sitter det perfekt!

• Linadesign

Jag och min sambo har kommit på en idé. Hans föräldrar har lite skog, så vi (sambon) tänker såga ner en björk och kapa till stubbar i olika höjder att ställa tårtorna på. Jag hoppas detts ska funka och bli fint.

• NewLife

Min syster och hennes kille har gjort en till mig.
    Finns bild i galleriet!

• ElinPierre

Precis så hade vi tänkt från början!
    Men han vi bad om hjälp (en konditor i sitt yrkessamma liv) var rädd att det skulle bli för ostadigt. Man måste verkligen såga precis rakt.
    Hoppas det funkar för er, skulle jättegärna se hur det hade blivit!
    Lycka till!

Linadesign skrev 2009-06-03 09:36:32 följande:
    Jag och min sambo har kommit på en idé. Hans föräldrar har lite skog, så vi (sambon) tänker såga ner en björk och kapa till stubbar i olika höjder att ställa tårtorna på. Jag hoppas detts ska funka och bli fint.
  • Arla79

Uppochnervända krukor i olika storlekar har jag sett att det har tipsats om förut.

• Snäckan4

Så har vi också gjort!

Linadesign skrev 2009-06-03 09:36:32 följande:
  • jönsson

En i vår serverings personal har lovat att bygga upp en "trappa" med tegelstenar som hon lägger duk över!
    Vi ska ha cheesecake så det blir lite svår med en vanlig tårtställning...

• stugan09

Tack så mkt för alla ideer.. Nu ska jag bara testa vilken som blir bäst.

Svar på tråden Egengjord tårtställning i olika höjder. Hur?