Man ska nog inte underskatta betydelsen av att man gifter sig. Min blivande man har en vän som han trodde ville honom allt väl och denne vän menade att de var så nära vänner så - denne "näre" vän har ännu inte förmått gratulera till bröllopet. Men jag vill inte kalla vännen missunnsam, snarare självupptagen med sina egna bekymmer (singel, använde min blivande man som en sorts krycka innan jag dök upp och allt ändrades, gissa om jag är impopulär hos den vännen, bröllop eller ej.....). Vårt beslut har påverkat många, det är helt uppenbart. Jag förstår det och jag tror att det en del behöver lite tid bara.
Går jag till mig själv minns jag hur jag fick en rejäl tagg i hjärtat när ett syskon skulle få barn, detta för att jag inte tyckte att relationen jag befann mig i då var bra, jag var olycklig. Jo, jag gratulerade, självklart. Men just då var det nog mest för formens skull. Och visst kunde jag glädjas så småningom. Och jag tycker om mina syskonbarn och bryr mig om dem även om det var jobbigt just då! Missunnsam? Nej, men oförmögen att kliva ur mig själv. Min egen situation ställdes ju på sin spets när ett yngre syskon tog ett stort kliv framåt medan jag och min sambo grälade om vilken film vi skulle se.
Sanningen blev väldigt brutal för mig minns jag, säkert för min sambo också. Kort efter det att mintt syskobarn föddes separerade jag och min sambo. Slump? Nej, jag tror inte det.
Därmed inte sagt att man inte har rätt att bli arg eller ledsen när utlovad hjälp uteblir eller när folk inte ens kan uppbringa ett artigt grattis. Men när vi väl konstaterat att vi är ledsna eller arga så är det bara att leva med att vi inte kan påverka andra.
Det är inte värt att hamna i konflikt med folk om ett bröllop. Däremot kanske man får insikter om personer som det blir svårt att skaka av sig. Det är ju inte alls ovanligt att vid de flesta större förändringar i livet så försvinner vänner medan kanske nya tillkommer. Ett bröllop är inget undantag.
Jag hoppas du hittar ett bra sätt att förhålla dig till det som händer omkring dig. För det händer faktiskt omkring dig, inte hos dig. Din dag är lika viktig för dig och din blivande man oavsett, eller hur?