• Lissdaniels

Nu börjar frågorna hagla om barn

Nu är det en vecka kvar till vår stora dag men idag på en kusins (till mannen) konfirmation så började frågorna hagla om barn   Vi har varit förskonade från dem frågorna men nu haglar dem!

"När ska ni skaffa mage"
    "När ska ni ha barn"
    "När ska ni skaffa bebis"

Till en ingift farbror till min blivande så sa jag att det är väl bra om man vill ha barnen också och inte skaffar dem för andra vill.

Känns så jobbigt och det är en så himla intim fråga som man inte ställer till folk! Tänk om det är så att man försöker men det inte händer något? Alla kan inte och somliga vill inte.

Ville bara skriva av mig lite...

6 juni - när 2 blir 1
  • Svar på tråden Nu börjar frågorna hagla om barn
  • Lissdaniels

brud080808 skrev 2009-05-30 18:55:20 följande:
    Jag ogillar oxå den här frågan! Som ovan skrev "tids nog får folk reda på om man ska ha barn". Jag har en del kilon överflödiga och ser inte direkt supersmärt ut. Har ett barn som snart blir fyra, ammade tills han blev två och var under amningsperioden mycket smalare, men när jag slutade amma kröp kilona fram igen. När jag och en kamrat var och hämtade pizza för ca 1,5 mån sedan var hon höggravid (Vi har båda varsin född -05, som dock inte var med till pizzerian). På pizzerian uppmärksammade de hennes mage och frågade hur långt det var kvar osv. Sen tittar kvinnan i kassan på mig och säger: Är du oxå gravid (med ett stort leende). Varpå jag svarar nej. Då ser hon mycket bekymrad ut och fortsätter: Oj då, jamen du ska se att du snart blir det.Vad svarar man på det? Vi försöker inte ens skaffa ett syskon nu, pizzatjejen hade ingen aning om vem jag var eller hur många barn jag har eller vill ha. Jag förstår att hon inte menade illa, men jag tog ändå illa vid mig.

Vilken hemsk situation! Jag hade också tagit illa vid mig och jag må vara smal men jag har ändå en liten kulmage så folk tror väl säkert att jag är gravid.

6 juni - när 2 blir 1
  • Lissdaniels

Panzerfaust skrev 2009-05-30 18:58:48 följande:
    Grejen är väl att hela grejen med barn inte är lika tabu eller känsliga för alla? Jag tror inte någon frågar för att vara elak eller dum i huvudet...

Nej folk är väl bara nyfikna men vissa saker får man faktiskt lära sig att man inte frågar för det kanske inte är så kul att säga jo vi har förskt i 2 år men det händer inget. För då kan man ge sig fan på att de kommer med fina råd som att man ska slappna av och tänka på annat så vips så är man gravid.

Graviditer är känsligt för utomstående vet inte vad man är i för situation.

6 juni - när 2 blir 1
  • 090208

Men gorma tillbax varenda gang!

Sa till en dum faster: "Men du, tank om jag fick missfall forra veckan och vi ar helt bedrovade. Eller att vi har forsokt fa barn i evigheter. Ingen kul fraga da..."
    Hon fattade vinken nar jag la till att vissa inte tanker forran dom opnnar kaften.
    Saklart sa sa jag oxa att sa var inte fallet, vi vill helt enkelt inte.

• Sonja68

Jag var gift i 8 år och vi skaffade inga barn pga mig. GISSA om vi fick frågor... Hela tiden... Till slut gick det så länge att folk slutade fråga. De trodde nog att vi inte KUNDE få barn.
    Sen när jag skilde mig och sedan när jag träffade min nuvarande man, så blev jag gravid efter att vi varit ett par ca 2-2½ år. Då helt plötsligt så var det endel som tyckte att det gick SNABBT! Nämnas bör att vi var särbos ganska länge, kanske det var därför folk reagerade. Att det gick rätt snabbt från det att vi flyttade ihop.

En annan dum kommentar jag fick var på ett personalmöte. Det var när jag varit gift flera år med mitt ex. Hela personalen är samlad och chefen pratar om hur vi ska lösa situationen när två av våra anställda var gravida resp. barnlediga. Så ser hon på mig (ja, det var en kvinna) och säger: "Ja, vi hoppas ju VERKLIGEN att Sonja inte får för sig att bli med barn utan nöjer sig med sin hund!" Fatta?!?! TÄNK om jag och mannen hade försökt i flera år att få barn och så kläcker hon ur sig en sån sak inför hela personalen...

• justagirl

Det är skrämmande hur folk bara kläcker ur sig såna här saker. Som sagt, de har ju inget med det att göra. Att få barn är ett stort och livslångt åtagande som bara rör de som är/blir föräldrar.

En f.d kollega till mig tjatade jämt om att jag borde skaffa barn snart. Till slut sa jag till henne att om hon tog upp ämnet en gång till skulle jag skrika högt. Efter det sa hon inget mer om det.

Jag hoppas att jag har klyftigare kollegor på mitt nya jobb, än så länge är det ingen som sagt något iaf, men nu när vi är nygifta kanske de börjar... "visst, du kan väl visa mig var skaffa-barn-knappen sitter?" ska jag svara då =)

• emmibob

När frågan kommer svarar jag bara
    - Jag vet faktiskt inte hur man gör...
    Då brukar folk bli tysta...

• J D

Ja, jag får också den frågan mer och mer nu! Suck. Även om tanken väl är att vi ska skaffa barn inom en rimligt snar framtid så känns det så privat. Jag vill kunna berätta när den dagen kommer, inte att folk går runt och vet en massa och gissar. Vad vet jag om vi ens kan få barn liksom?!

• Vena

Det är verkligen irriterande!!!!!
    Var hemma hos svärföräldrarna på middag för ett tag sedan, och de hade även några vänner hemma. När vi fikade sa en av väninnorna sammanbitet rakt ut i luften utan någon som helst sammanhang med samtalet runt bordet: Ni borde verkligen få flera barnbarn!
    Till mina svärföräldrar men adresserat till mig. Jag bara stirrade förvånat på henne! Hon känner inte mig! Hon har inte ngt med mitt liv att göra! J-vla kärring!
    Tänk om jag hade varit i situationen att jag inte kunde få barn och var jätteledsen över det?, oavsett, vad är det som får folk att tro att de har rätt att uttala sig över någon annan människas livsval?????
    Hör jag ngt liknande igen ska jag säga ifrån skarpt.

• Humlan66

Min fd svärmor tjatade så mycket om barn så jag blokerade mig och bara inte vart gravid- nu ska sägas att jag inte va redo för det heller MEN när jag väl börja känna mig redo slog cancern till och nu kan jag inte längre få barn- men fortfarande kan den frågan poppa upp och jag blir så IRRITERAD

alla kanske inte VILL ha barn- vad är det med folk ??

• Humlan66

eller KAN få barn skulle jag säga ..

Svar på tråden Nu börjar frågorna hagla om barn