• Miss Biii

Hjälp! en fråga bara....

Vänder mig till personer runt 24-27 år som inte har barn men sambo, inte gift!
    Måste fråga er en sak
    -Vad är "familj" för er? Vilka personer ingår i er "familj"?

För mig är "familj" mina föräldrar, syskon, min sambo och hans föräldrar och syskon. När vi får barn blir ju vi en familj men ens föräldrar o syskon blir aldrig "bara" släktingar för mig, är det konstigt? Hade en STOR diskussion m min sambo om detta som menar att "familjen" enbart är Han och Jag... ingen annan!

Huvudgrejen är alltså vad skillnaden är mellan familj och släkt?

• Svar på tråden Hjälp! en fråga bara....
  • annafogel

Jag håller med dig, fast jag tcyker att man har flera familjer. Jag min blivande och våra barn är ju i första hand min familj (även när vi inte hade barn var vi en familj..).
    Sen har ju jag "min" familj-,mamma, pappa, syskon, och samma med honom.. Sen tycker ju jag att hans familj och min familj är våran familj tillsammans!
    lite luddigt, men du kanske förstår =)

sen kan även släktingar vara familj, min morbror tex hör till min familj, för att vi träffas så ofta. så det beror nog på vilken relation man har till varann!

• Macecrush

Det där är ju jättesvårt. Jag tycker dels att min sambo och jag är en egen liten familj, men sedan så tycker jag även att mina närmaste släktingar är min familj, alltså även mormor och morfar, min lilla kusin med flera. Så det där är nog olika för alla.

• J D

Jag ser mig och min fästman/sambo som min familj. Det utesluter dock inte att jag även ser min ursprungsfamilj som familj fast ändå inte på samma sätt (jag ser dem mer som sina roller- bror, syster, mamma, pappa än en enhet i vilken jag ingår). Jag tycker även att hans familj är min familj på ett sätt (kommer nog kännas ännu mer så när jag tar hans eftrnamn).

Vi har inga barn och har varit tillsammans i 1 år och ett par månader.

• Miss Biii

ja.. visst är det en svår fråga... jag förstår dem som har barn att det blir mer klart på nått sätt... men vi som inte har barn än...

"ursprungsfamilj" är ju ett bra ord...

• Miss Biii

puff

vill gärna ha fler åsikter

• MV85

Jag ser det som så att min familj är mina föräldrar och syskon.
    Min fästman är den jag är Vi med - en familj blir man för mig inte på två, utan då får man plocka in barn i bilden.
    Hans familj är för mig bara hans familj, fortfarande efter dryga 2 år känner jag inte att de är min familj o jag skulle aldrig komma på tanken att ringa dem utan anledning - har inte ens telefonnummer till dem.

• Miss Biii
    MV85 skrev 2009-05-28 10:59:50 följande:
    Jag ser det som så att min familj är mina föräldrar och syskon.Min fästman är den jag är Vi med - en familj blir man för mig inte på två, utan då får man plocka in barn i bilden.
    håller m dig!! "Vi" var ju superbra
  • J D

MV85 skrev 2009-05-28 10:59:50 följande:
    Jag ser det som så att min familj är mina föräldrar och syskon.Min fästman är den jag är Vi med - en familj blir man för mig inte på två, utan då får man plocka in barn i bilden.Hans familj är för mig bara hans familj, fortfarande efter dryga 2 år känner jag inte att de är min familj o jag skulle aldrig komma på tanken att ringa dem utan anledning - har inte ens telefonnummer till dem.

Fast då blir ju de frivilligt barnlösa aldrig en egen familj, eller?

(Jag ifrågasätter inte ditt sätt att definiera just din relation men jag tänker på hur man ska få till en allmängiltig definition av familj. )

• MV85

JD: Nej, inte direkt. Vi är frivilligt barnlösa och kommer så förbli. Men att kalla det för familj blir ändå fel för mig
    Jag kallar inte min moster och hennes man för en familj då även de är frivilligt barnlösa utan säger då just moster och hennes man medan min andra moster som är gift och har fyra barn säger jag moster med familj eller mosterns familj eller så beroende på hur jag pratar om dem.

• Miss Biii

J D skrev 2009-05-28 11:08:23 följande:

Fast då blir ju de frivilligt barnlösa aldrig en egen familj, eller?
    de kan ju skaffa en katt eller en hund så är det löst
    nä skämt o sido men idag så får ju de flesta ett barn på ett eller annat sätt.. annars kan de ju välja att vara en familj på 2
Svar på tråden Hjälp! en fråga bara....