• AnnanLi

Dyrt eller vettigt?

Gifter mig i oktober och är på jakt efter en fotograf. Har kollat runt lite bland trådarna och snubblade över en tråd som handlade om amatörfotografer. Jag trodde att jag var ute i hyfsat god tid, men där hade jag visst fel...

Jag vill ha en fotograf som kan fånga glädjen och se de små detaljerna. Jag vet inte om jag vågar förlita mig på en amatörfotograf (jag skriver "jag", men menar såklart "vi"!)

Jag har hittat en fotograf som tar väldigt fina bröllopsbilder (hon är amatör, men himla duktig). Hon verkar ha öga för detaljer och vet nog vad hon gör, men jag kan inte avgöra om hon är dyr eller billig. Vill inte skriva ut hennes namn i händelse av att hon kollar här.

Är 5000 kr för en heldag med samtliga bilder högupplösta och redigerade på skiva dyrt? Hon ska tydligen höja sig mer och mer, så det skulle tydligen vara billigt med 5000. Jag vet inte. La man till 1000 kr fick man även album.

Nu vill jag ha lite hjälp från folk som vet bättre.
    Tack!

• Svar på tråden Dyrt eller vettigt?
  • Milla84

Jag tycker att det låter billigt!
    Vi betalar 4200 för en timmes fotografering och ett album med 10 bilder.

• isop

Billigt vet jag inte, men det låter inte dyrt, i varje fall. De heldagspriser jag har sett ligger väl från 15000 och uppåt.

• roodeberg

det låter mycket billigt tycker jag. Alla bilder med högupplösning möjliggör ju för din del att kontrollera kostnaden för framkallning och tackkort osv. på ett helt annat sätt än om det hade varit bundet till just henne som fotograf som det annars är.

Dessutom för en heldag. Detta pris låter som ett tim-jobb eller kanske två. Men även om det hade varit ett tvåtimmarsarbete så hade det varit billigt. Å andra sidan varierar det säkert vart i Sverige detta är. Jag är i Stockholmstrakten.

• Igia

Låter som ett bra pris tycker jag. Bara att slå till. Gillar ni hennes bilder och kemin känns bra är det inget att tveka på tycker jag. Det är ju nåt som kommer att vara kvar ett minne liksom.

• Comfortably numb

Det är jättebilligt för en heldag om hon är duktig

• Boomtown

Kolla först vad fotograferna på hemmaplan kostar. Jag blev förvånad vad billigt det var med ett etablerat proffs. Men då bor jag på en liten ort. 1000 kr extra för ett album lät dyrt. Det fixar du billigare själv. Men då tänker jag på att hålla ner priset, eftersom jag har behov av det. Men man kanske har pengar över och tycker att det är bekvämt att få ett färdigt album och då är det väl inte fel tänkt. Kolla noga i hennes portfolio och be anhöriga om smakråd. Så du inte tar förhastade beslut. Det är ju viktigt att få fina bilder.

• lolca

Det är billigt. Vår amatörfotograf ska ha 4000 kr för en heldag och då får vi alla bilder dessutom. När vi först kollade upp andra alternativ från riktiga fotografer så landade slutnotan på dryga 10 000 för det vi ville ha..

• Essovich

Beror nog helt på i vilket område du befinner dig i.

/Jessica

• AnnanLi

Vilket härligt forum! Flera svar på bara några timmar! Tack!

Jag får nog omvärdera min åsikt om att det skulle vara dyrt efter att ha läst lite här. Min dröm är att ha Paulina på pw foto (tror iaf att hon heter så) en hel dag. Men hon var...hrrrmm... för dyr. Är bosatt i Göteborg och har kollat upp flera fotografer som verkar kanon här, men slutnotan landar sällan 10000-15000. Jag vet att man ska räkna in skatt och redigering, så jag har full förståelse för dessa priser. Jag vill ju gärna ha hela dagen dokumenterad.

Det skulle vara väldigt kul om jag kunde få lite second opinions när det gäller fotografen som jag funderar på att anlita. Jag får väl helt enkelt ta risken att hon läser här och blir sårad... Moderatorn? Får man skriva ut namn här? Jag kan inte så mycket om reklamregler. Upplys mig gärna.

• Flisa80

Vi betalar 7500:- för en heldag, trots att hon egentligen har höjt årets priser till 8500:-, så jag tycker det låter billigt i jämförelse. Men dyrt är det ju ändå, det är ju mycket pengar, men vi tror att det kommer att bli värt det!

Svar på tråden Dyrt eller vettigt?