• 3XT

Jobbigt när en av de kvinnliga gästerna började prata med mig om möhippa (ganska lång)

Det blev rätt så jobbigt igår när ett kompispar var över på fika och tjejen började prata möhippa med mig.

Dom är bjudna på bröllopet i egenskap av brudgummens vänner. Vi kommer ha ett ganska stort bröllop pga av att våra släkten är så stora men vi har bara bjudit 3 kompispar var.

Jag tror att jag troligtvis inte kommer att få en möhippa. Det finns lite olika anledningar till det. Det är 6 potentiella gäster till möhippan (1 Tärna, 2 vänner till bruden, 1 brorsfru och 2 flickvänner till vänner till brud)
    Min tärna bor 30 mil härifrån och har dels en 3 mån bäbis vid bröllopet och ganska många problem som gör att hon inte åker långa resor. Jag tror inte ens hon vet att det oftast är tärnan som ordnar möhippan.

Bara 2 av personerna bor i vår stad och jag tror ingen av dom känner sig manade att ordna något.

Så troligtvis kommer jag inte ha någon möhippa. Tycker det är supertråkigt men det är ju som det är. Men det var riktigt jobbigt när tjejen igår började fråga om jag trodde jag skulle få en möhippa och när jag svarade nej började fråga massor av frågor om varför.

Men det är väl bara att acceptera läget. För jag kan väl knappast föreslå något själv?

• Svar på tråden Jobbigt när en av de kvinnliga gästerna började prata med mig om möhippa (ganska lång)
  • källnatös

Jag hoppas att de kommer göra något för dig!
    Förstår att du kommer känna dig besviken om du nu inte får en möhippa.
    Men vill du JÄTTE gärna ha en möhippa så nämn det för dina ev mähippe kompisar!
    Eller bjud hem dem på tjejkväll o ha en mysig kväll m varandra!

• Leirbål

Fortell en av vennindene dine at du ikke får en möhippa, og om de vil lage et til deg. Det pleier å ordne seg da.
    Bare husk å si ifra om det er noe du absolutt ikke ønsker å gjøre, så de har litt mer å forholde seg til.
    Det ordner seg nok. :)

• Leese

Inte heller jag tar någon möhippa för givet, men jag försöker inte att bry mig så värst mycket om det alls. Som jag ser det så är det viktigaste med att vi ska gifta oss att jag får min blivande, att vi påbörjar ett äktenskap. Det klart att det hade varit roligt, man jag känner samtidigt att jag måste ha förståelse för mina vänner och att de kanske inte riktigt hinner eller tänker att någon av dom ska dra igång det. Så jag rycker på axlarna och är lycklig i alla fall!! Jag har ju min M!!

• 3XT

Ja jag får helt enkelt inte bry mig om det. Jag vill inte säga något påpeka för min tärna att jag vill ha en möhippa för jag vill inte att hon ska känna sig pressad. Jag valde ju inte henne som tärna för att möhippans skull utan för att hon är min absolut bästa vän.

Kanska ska ordna en tjejeftermiddag med henne själv istället?

Tack för era svar.

• WifeJune2009

Hoppas också att de ändå fixar en.. man ska inte tänka för lite om sina vänner heller. De flesta fixar och tricksar för att få till det. Även med barn och distans inräknat. Men, absolut, man vill inte förvänta sig för mycket och bara räkna med det. Alla har ju fullt upp med sitt och det är äktenskapet som räknas in the end.

Men skulle du inte kunna hinta något om att "ja.. det är ju svårt att planera helgerna nu.. man vet ju aldrig vad som händer... om någon kommer och tar en...blink blink"... Lite mjukt så där med glimten i ögat...

Eller som sagt säga att det vore mysigt att ha en tjejkväll innan, med bara der närmasta tjejerna?

Klart de fattar... eller ...

Kram på dig!

• Juni2009

TS

Vill bara tala om att det är inte tärnas uppgift att fixa möhippa.

Det är mer "spontant" som tjejer som är brölopsgäster gör.
    Dvs tjejvänner till dig gör det.
    Då oftaste är det tärna som syns mest i gruppen.

Jag har 2 tärnor, en bor 40 mil härifrån och den andra 70-80 mil härifrån så jag vet inte om jag ska ha möhippa men det gör ingenting för mig om jag inte får en.

Men överraskiningar finns alltid bakom en hörn...

• NewLife

Jag har det problemet att eftersom vi båda har stora släkter så har vi bara bjudit någon vän var.
    Jag vet att min syster och min tärna planerar en möhippa.
    Men vem fasen ska dom bjuda?!
    Mina vänner som inte får komma på bröllopet?
    Eller så blir det jag, mina två systrar, tärnan och min mamma!
    :)

• passionsblomman

Man kan inte bli bjuden på en hippa. man ser till att vara med och ordna en, och inbjudan till bröllop är inte det som är startskott för det initiativet, utan ATT ens vän ska giftasig och så firar man av henne.

Alltså kan självklart dina vänner ordna hippa för dig.

Det har också blivit rätt vanigt tt man -nästan som en förfest till bröllopet-ser till att få med så många tjejer som öjligt av gästerna även de som inte är "på brudens sida", men det är olika.

Däremot kan man aldrig någonsin vänta sig eller ta för givet att det verkligen ordnas en sådan, vilket många verakar göra(inte dig jag tänker på nu då)

NewLife skrev 2009-05-23 22:48:22 följande:
    Jag har det problemet att eftersom vi båda har stora släkter så har vi bara bjudit någon vän var.Jag vet att min syster och min tärna planerar en möhippa.Men vem fasen ska dom bjuda?!Mina vänner som inte får komma på bröllopet?Eller så blir det jag, mina två systrar, tärnan och min mamma!:)
Svar på tråden Jobbigt när en av de kvinnliga gästerna började prata med mig om möhippa (ganska lång)