Jag och min fru var på Cook Islands, Rarotonga.
Vi hyrde ett eget hus, vilket faktiskt blev billigare än att hyra på ett hotell. Det finns olika hus att hyra med allt från budget till lyx. Att hyra hus här är faktiskt väldigt bra, man kommer både närmare paradiset och kulturen. Då kan man också göra mat själv om man tröttnar på restaurangerna. Det är ju fördel att ha kyl med dricka och kanske smörgåsar man vill ta med sig för picknick och snorkling bland korallerna.
Det första vi gjorde när vi kom till ön var att hyra en moppe, det är ett utmärkt sätt att ta sig runt med (glöm bil för det är så korta sträckor man åker). För att få köra där var jag tvungen att ta ett körkort där. Fast detta behöver ni inte oroa er över, det var både kul och gick snabbt. Man tar körkortet på polisstationen i centrum, precis bredvid ligger hyrfirmorna som hyr ut mopparna. Jag fick köra upp framför en polismotorcykel, bara runt polisstationen och vips så tryckte dom upp ett körkort med foto (man tar fotot precis innan man kör upp, så blir det klart när man hunnit runt kvarteret).
Det finns massor av restauranger, man kan även äta på de större hotellen som också arrangerar olika temakvällar. T.ex. så bör ni boka in er och gå på en polynesisk danskväll, då får man äta jättegod buffé och se på en polynesisk dansshow. Mycket uppskattat och kul. Vi såg dansshowen på Edgewater resort, men den finns även på andra ställen.
Det finns faktiskt lite olika äventyr på ön som man kan göra. Förutom att åka runt själv med sin moppe och utforska ön så kan man ta guidad tur till mitten av ön. På så sätt får man lite smak av skogen och djurlivet som också finns på ön. Vi åkte aldrig själva på någn guidad tur. Vi hade lära känna ett par som permanent bor på ön innan vi kom till Rarotonga, som vi hälsade på och berättade för oss om olika fina sevärda ställen.
Något som är en rolig sak (i alla fall för kvinnor) är att Cook Island är en av de endast två ställen på jorden som producerar äkta svarta pärlor. Här kan man få dessa pärlor mycket billigare än vad de kostar i Sverige. Det finns massor av butiker, både i hotellen och i centrum som säljer pärlor i lösvikt, som örhängen, halsband m.m. Ju rundare, färgglad och till viss del storlek pärlan har, desto dyrare.
Det finns många fina snorklingställen, dyka är onödigt då lagunen runt ön bara är som högst ett 2-3 meter djup. I lagunen runt ön finns det massor av fiskar i olika färger, jag såg själv en rocka där som var i stort sett lika stor som mig, vi simmade runt och tittade på varrandra. Det var jättemysigt. Men korallerna är inte så mycket att hänga upp i julgranen, i alla fall om man jämför med sandra ställen i söderhavet som på Fiji, eller i barriärrevet utanför Australien. Längre in mot stränderna är de flesta korallerna döda, så man måste simma ut mot vågbrytningarna för att se lite finare koralliv. Men det är mycket färglatt och fint ändå.
Som svar på dina frågor:
- Om huset du hyr ligger på havssidan (the right side of the road) så blir det automatiskt dyrare, eftersom det då är en sjötomt. Därför kan också priserna variera beroende på läget. Men i min mening spelar husets plats inte så stor roll, man åker ju lätt iväg till sina favorit stränder med moppen (och frun skjutsar man på moppen).
- Två veckor kan vara ganska skönt ändå, det är ett mycket avslappnat resmål, med mycket lite uteliv så det kan kännas skönt att bara mysa med varandra i paradiset. Jag tycker två veckor är helt ok, om man inte är ute efter disco och uteliv, då blir man nog uttråkad.
Jag tycker definitivt att ni ska åka till Cook Islands, det är ett perfekt bröllopsresmål.