• Bröllopstokiig

Någon som varit på Cook island?

Vi funderar på att åka till Söcerhavet och då antagligen Cook island. Vi har hört och sett att man kan hyra hus där och undrar om någon har någon erfarenhet av det. Det skiljer ganska mycket i pris mellan de olika husen. Är det fina stränder runt hela ön eller ska man tänka på att bosätta sig på en speciell sida? Vi funderar kanske på att vara där i två veckor, kan det bli långtråkigt?

• Svar på tråden Någon som varit på Cook island?
  • Meddelande borttaget
  • Bröllopstokiig

Jag har läst det där.
    Jag undrar om någon har egen erfarenhet,
    men det verkar inte som om jag får hjälp här.

• Bröllopstokiig

Har tyvärr inte det, vi hade också tänkt att åka dit men det vart inte så.
    Vad jag vet så var ju Hans Fahlén på Tv4:s När och fjärran där. Gå in på deras sajt och sök på "när och fjärran" så kan du säkert få en del bra tips-de är ju i alla fall "neutrala"...

• Bröllopstokiig

Nej, där har jag aldrig varit...

• Bröllopstokiig

Jag och min fru var på Cook Islands, Rarotonga.

Vi hyrde ett eget hus, vilket faktiskt blev billigare än att hyra på ett hotell. Det finns olika hus att hyra med allt från budget till lyx. Att hyra hus här är faktiskt väldigt bra, man kommer både närmare paradiset och kulturen. Då kan man också göra mat själv om man tröttnar på restaurangerna. Det är ju fördel att ha kyl med dricka och kanske smörgåsar man vill ta med sig för picknick och snorkling bland korallerna.

Det första vi gjorde när vi kom till ön var att hyra en moppe, det är ett utmärkt sätt att ta sig runt med (glöm bil för det är så korta sträckor man åker). För att få köra där var jag tvungen att ta ett körkort där. Fast detta behöver ni inte oroa er över, det var både kul och gick snabbt. Man tar körkortet på polisstationen i centrum, precis bredvid ligger hyrfirmorna som hyr ut mopparna. Jag fick köra upp framför en polismotorcykel, bara runt polisstationen och vips så tryckte dom upp ett körkort med foto (man tar fotot precis innan man kör upp, så blir det klart när man hunnit runt kvarteret).

Det finns massor av restauranger, man kan även äta på de större hotellen som också arrangerar olika temakvällar. T.ex. så bör ni boka in er och gå på en polynesisk danskväll, då får man äta jättegod buffé och se på en polynesisk dansshow. Mycket uppskattat och kul. Vi såg dansshowen på Edgewater resort, men den finns även på andra ställen.

Det finns faktiskt lite olika äventyr på ön som man kan göra. Förutom att åka runt själv med sin moppe och utforska ön så kan man ta guidad tur till mitten av ön. På så sätt får man lite smak av skogen och djurlivet som också finns på ön. Vi åkte aldrig själva på någn guidad tur. Vi hade lära känna ett par som permanent bor på ön innan vi kom till Rarotonga, som vi hälsade på och berättade för oss om olika fina sevärda ställen.

Något som är en rolig sak (i alla fall för kvinnor) är att Cook Island är en av de endast två ställen på jorden som producerar äkta svarta pärlor. Här kan man få dessa pärlor mycket billigare än vad de kostar i Sverige. Det finns massor av butiker, både i hotellen och i centrum som säljer pärlor i lösvikt, som örhängen, halsband m.m. Ju rundare, färgglad och till viss del storlek pärlan har, desto dyrare.

Det finns många fina snorklingställen, dyka är onödigt då lagunen runt ön bara är som högst ett 2-3 meter djup. I lagunen runt ön finns det massor av fiskar i olika färger, jag såg själv en rocka där som var i stort sett lika stor som mig, vi simmade runt och tittade på varrandra. Det var jättemysigt. Men korallerna är inte så mycket att hänga upp i julgranen, i alla fall om man jämför med sandra ställen i söderhavet som på Fiji, eller i barriärrevet utanför Australien. Längre in mot stränderna är de flesta korallerna döda, så man måste simma ut mot vågbrytningarna för att se lite finare koralliv. Men det är mycket färglatt och fint ändå.

Som svar på dina frågor:
    - Om huset du hyr ligger på havssidan (the right side of the road) så blir det automatiskt dyrare, eftersom det då är en sjötomt. Därför kan också priserna variera beroende på läget. Men i min mening spelar husets plats inte så stor roll, man åker ju lätt iväg till sina favorit stränder med moppen (och frun skjutsar man på moppen).

- Två veckor kan vara ganska skönt ändå, det är ett mycket avslappnat resmål, med mycket lite uteliv så det kan kännas skönt att bara mysa med varandra i paradiset. Jag tycker två veckor är helt ok, om man inte är ute efter disco och uteliv, då blir man nog uttråkad.

Jag tycker definitivt att ni ska åka till Cook Islands, det är ett perfekt bröllopsresmål.

• Bröllopstokiig

Jag tycker Hans Fahléns reportage av Cook öarna var alldeles för kort.

Jag kom på några fler saker som min man glömde bort att säga.
    Det bästa stället att bo är på den södra och sydvästra sidan av ön, dvs. från kl.5 till 9 om man tänker sig Rarotonga som en klocka. Där finns de finaste stränderna och korallerna och därför är husen något dyrare där.
    Vi hyrde huset Tai Manea som låg ganska nära flygplatsen, dvs på den norra sidan. Nära ligger också den lilla huvudstaden. Stället var dock helt okej, huset var toppen med en fin trädgård och vi hade en veranda precis framför korallrevet.

Vi badade aldrig där eftersom korallerna var så höga och var placerade ända in vid stranden, men det var en utsikt som var fantastisk.
    Sovrumsfönstret gick ända ner till golvet och vätte mot havet och det var underbart att varje morgon vakna upp och se vågbrytningarna långt ute till havs. Varje morgon skiftade korallrevet i olika turkosa nyanser.

En annan sak som man kan göra om det är fint väder är att åka på en sk. "scenic flight" över ön. Det är inte alls speciellt dyrt, då kan man verkligen ta otroligt fina stillbilder eller videofilma.

Allt är mycket modert på ön, men inte dyrt för det,levnadstandarden är hög och husen välbyggda. Det finns ett stort supermarket bredvid flygplatsen där man kan handla det mesta som man behöver.

Om det är något mer du undrar över är det bara att fråga på

• Bröllopstokiig

Tack Herr och Fru Patrik för er detaljerade beskrivning.
    Hur mycket betalade ni för ert hus?
    Bokade ni i förväg eller på plats?
    Ungefär vad kostade det att handla mat eller att äta ute?
    Åkte ni bara till Cook Island eller var ni runt på någon annan ö också?

Tack!

• Bröllopstokiig

Vi betalade 2835 kr/vecka (N$630)för huset Tai Manea(www.ck/taimanea/index.htm), och sedan hyrde vi motorcykeln för drygt 600 kr/vecka.

Vi känner ett par som är husvärdar på Rarotonga, huvudön i Cook island. De heter Pai och Dennis och bor på ön permanent, de tar hand om hus i vilka ägarna bor mestadels utomlands. De hyr ut husen och sköter om dem mellan uthyrningarna, så att de alltid är rena och fräsha med nya lakan och frottéhandukar samt lite att starta med i kylen.
    Paret är jättegulliga, man kan också välja att bo hos dem, sk. homestay som är en mycket vanlig företéelse på Nya Zealand. I alla fall kunde man det när vi var där. Vi var där på besök och de hade ett mycket fint hus.

Maten i butikerna var billig, ialla fall jämfört med Sverige.
    Allt är faktiskt billigare än i Sverige, till och med att äta ute. Naturligtvis beror det också på vart man äter, äter man på hotellet då det ingår dansshow är det lite dyrare än om man äter på vanliga restauranger. Det finns alla möjliga sorters restauranger, italienskt, polynesiskt osv.

Vi bokade huset i förväg, min mamma och pappa hade lärt känna Pai och Dennis sedan de var där. Jag tror att deras kontakt info finns på länken ovan.

• Bröllopstokiig

3000 för en vecka var ju ok för boendet, men hur mycket kostar det att ta sig till det här paradiset från Sverige??? Någon som har koll på det?

• Bröllopstokiig

När man ändå spenderar en stor summa pengar att komma till Cook-öarna bör man ta sig med "inrikesflyg" till Auititaki, som är en grannö i samma ögrupp. Lagunen som den omgärdar går inte av för hackor. Kosta gärna på er att bo på hotellet som ligger "beach front". Ta gärna en tur med utflyktsbåtarna till "One foot island". Snorkla och njut...

Jag tror att billigaste sättet är att kolla jorden-runt biljetter där Air New Zealand är med som ett av flygbolagen (De är nog ett av få bolag som flyger reguljärt.)

• Bröllopstokiig

Jag har läst om att det ska vara väldigt fint på Auititaki, men kan man inte ta sig dit med båt istället för med flyg?
    Om man flyger, måste man boka det innan utresan eller kan det bli billigare att boka det där?
    Vad heter hotellet som ligger beach front?
    Finns det kanske annars någon annan liten ö man kan åka till som inte kostar så mycket?

• Bröllopstokiig

Svar till Frasse.
    Man kan boka en jorden runt biljett med SAS, Singapore Airlines och Air New Zeeland.
    Ring SAS så kan de boka alltihop. Man skaffar sig då även naturligtvis Eurobonus kort så får man ihop en del poäng som man kan utnyttja till annan resa vid ett annat tillfälle. Man får tillgodoräkna sig hela resan. Denna biljetten kostar 13.200 + skatt ca 1.000 + 700 för extra stop på Rarotonga.
    Då ingår ett stop på ditvägen i Bankok eller Singapore och Aukland på Nya Zeeland, och sedan Los Angeles på hemvägen.

• Bröllopstokiig

Flyg till Aitutaki (med Air Rarotonga) från Rarotonga tar ungefär en timme, jag hörde inte talas om att det fanns några direkta båtkommunikationer, det skulle väl vara varubåtar eller lastfartyg man får ta då, och skulle det finnas så tar det tid... en timme blir till betydligt längre tid.

Vi bodde på Aitutaki Lagoon Hotel numera Auitutaki Pearl Beach Resort i en Beachfront Bungalow en natt (Denna var den stora till-lyxningen på resan). Hotellet är ett av de få ställena som har en bra strand i närheten av lagunen. Då det gått några år sen vi var där ser jag att priserna ökat, se länk, observera att första natten är inklusive tur och retur flyg.

www.jetsave.co.ck/aitutaki_island.htm

Vi skötte all bokning av boende (och auitutaki resa) själva hemifrån via fax och fick ett paketpris som inte svenska Pacific tours kunde slå. Vi bokade i förväg då vi inte ville vänta och chansa på att det fanns plats ledigt när vi väl var på plats. Betalade via kreditkort.

Turism: Generellt fick vi höra av jorden-runt resenärer att Rarotonga var betydligt mer "laid back" än tex Fidji eller Samoa.
    Detta kan bero på begränsningen av turism dels i antal besökare och även förbehållet att man måste ha förbokad bostad för att stanna i landet.

Begränsat antal aktiviteter finns att tillgå - istället går man in i ett avslappnat "paradis läge", i slutändan upptäckte vi att vi inte hade "hunnit" med dom aktiviteter vi hade tänkt titta närmare på (fastän vi hade 14 dagar på oss).

Svar på tråden Någon som varit på Cook island?