• JustMeAndMyLove

Nån utländsk medborgare som ska byta namn?

Insåg just en sak. Jag är ju inte svensk medborgare.. om jag byter namn här io Sverige, där jag är folkbokförd, byts det då på Island också eller måste jag fixa namnbytet där? För hur blir det med pass och grejer? Jag har ju Isländskt pass men svenskt körkort!

Det kankse blir krongligare än jag tror att byta namn ..

• Svar på tråden Nån utländsk medborgare som ska byta namn?
  • JustMeAndMyLove

När jag skulle fixa pass senast hade de stängt Isländska ambasaden i Stockholm, vilket var den enda. Hoppas det finns en ny för sist var Oslo närmast.

anne på grönkulla skrev 2009-05-22 19:01:37 följande:

Inom Norden bör det vara betydligt enklare än gentemot övriga länder, vi har ju trots allt haft passunion sen 50talet och fritt att bosätta sig mellan länderna. Men man bör nog iaf ta kontakt med sin ambassad eller myndigheten som sköter namn i sitt hemland för att kolla.I övriga fall rekommenderar jag kontakt med ambassaden, men sen får man kanske gå vidare till rätt myndighet i hemlandet.
  • allehanda

När ambassaderna stänger så brukar det finnas konsluat istället.

• JustMeAndMyLove

Vad är de då?
    DET sa de verkligen inget om!
    Tog nästan 2 månader att ordna ett nytt pass på distans den gången!!

allehanda skrev 2009-05-22 19:15:33 följande:
  • anne på grönkulla

det är inte säkert, hänvisar de till en ambassad i ett grannland så är det säkert rätt. Men prova att höra av dig direkt till den myndighet på island som sköter folkbokföring o namn o sånt, då?

allehanda skrev 2009-05-22 19:15:33 följande:
  • JustMeAndMyLove

Ska be mamma maila eller faxa, själv kan jag inte skriva ett ord på Isländska :)

anne på grönkulla skrev 2009-05-22 19:22:00 följande:

det är inte säkert, hänvisar de till en ambassad i ett grannland så är det säkert rätt. Men prova att höra av dig direkt till den myndighet på island som sköter folkbokföring o namn o sånt, då?
  • allehanda

Poängen med en konsul är att denne INTE är/får varaav den nationalitet som denne representerar.
    konsulat finns i
    Göteborg 031-7088435
    Malmö 040-300310
    Helsingborg 042-123766
    Lysekil 0523-611120

• JustMeAndMyLove

Ja men vad är det då?
    Jag förstår inte vilken slags myndighet det är alls..

allehanda skrev 2009-05-22 19:42:40 följande:
    Poängen med en konsul är att denne INTE är/får varaav den nationalitet som denne representerar.konsulat finns iGöteborg 031-7088435Malmö 040-300310Helsingborg 042-123766Lysekil 0523-611120
  • anne på grönkulla

Sorry, det där med nationaliteten stämmer inte alls - en konsul får men måste inte vara från landet h*n representerar, lite beroende på hur den är utsedd och var den finns kan jag tillägga. Det finns många svenska konsuler som också är svenska medborgare utomlands t ex, och en del som inte är det!

Men kan TS få hjälp på nåt av numren nedan är det väl bra!

Konsulat (om det inte finns en ambassad eller på en mindre ort med många medborgare eller företag från land) är en sorts underkontor till ambassaden, kan man säga.

sv.wikipedia.org/wiki/Konsulat_(diplomati)

allehanda skrev 2009-05-22 19:42:40 följande:
    Poängen med en konsul är att denne INTE är/får varaav den nationalitet som denne representerar.konsulat finns iGöteborg 031-7088435Malmö 040-300310Helsingborg 042-123766Lysekil 0523-611120
  • JustMeAndMyLove

Tack Anne!

Ska ringa och höra :)

• JustMeAndMyLove

Tack ska kolla, men förvånad blir jag.
    Står att de funnits sen 1947 eller nått.
    Men de hade ju stängt den när jag ringde...

Sonja68 skrev 2009-05-22 19:59:17 följande:
    TS; prova här www.iceland.org/se/
  • allehanda

anne på grönkulla skrev 2009-05-22 19:50:21 följande:

Sorry, det där med nationaliteten stämmer inte alls - en konsul får men måste inte vara från landet h*n representerar, lite beroende på hur den är utsedd och var den finns kan jag tillägga. Det finns många svenska konsuler som också är svenska medborgare utomlands t ex, och en del som inte är det!Men kan TS få hjälp på nåt av numren nedan är det väl bra!Konsulat (om det inte finns en ambassad eller på en mindre ort med många medborgare eller företag från land) är en sorts underkontor till ambassaden, kan man säga.sv.wikipedia.org/wiki/Konsulat_(diplomati)
    Förlåt för felet men lyssnade på ett program på lokalradion om den norske konsuln i Kristianstad och jag tog faktan om att man inte får/skall vara den nationalitet som man representerar och trodde i min enfald att han efter 37 år hade rätt men det hade han tydligen inte.Konsuln utfärdar pass och folkbokföringen gör namnändringar och eftersom att ts är skriven i Sverige så uppfattar jag det som att det är så man gör.
Svar på tråden Nån utländsk medborgare som ska byta namn?