• JustMeAndMyLove

Nån utländsk medborgare som ska byta namn?

Insåg just en sak. Jag är ju inte svensk medborgare.. om jag byter namn här io Sverige, där jag är folkbokförd, byts det då på Island också eller måste jag fixa namnbytet där? För hur blir det med pass och grejer? Jag har ju Isländskt pass men svenskt körkort!

Det kankse blir krongligare än jag tror att byta namn ..

• Svar på tråden Nån utländsk medborgare som ska byta namn?
  • LaNovia

Hej!

Jag har dubbel medborgarskap, både svensk o chilensk. Så jag har svensk id kort/pass och chilensk idkort/pass så det skulle bli jätte krångligt att byta efternamn, och dyrt! Så tyvärr fick jag avstå från att göra det :-S

• JustMeAndMyLove

Oj.. ja jag måste kolla upp det där innan jag bestämmer mig då!

Tack :)

LaNovia skrev 2009-05-20 17:54:00 följande:
    Hej!Jag har dubbel medborgarskap, både svensk o chilensk. Så jag har svensk id kort/pass och chilensk idkort/pass så det skulle bli jätte krångligt att byta efternamn, och dyrt! Så tyvärr fick jag avstå från att göra det :-S
  • Sonja68

Min man har också dubbelt medborgarskap. Han har hittills bara bytt i Sverige i sitt svenska pass. Vet inte om det blir problem när han ska byta sitt ryska.

• JustMeAndMyLove

Oj, ryssarna som är så hård med sin byrokrati :S
    Mormors man bytte namn, det blev ett himla liv och han fick inte åka hem till ryssland på flera år.
    Men det var väldigt länge sen, jag vet inget om läget där nu förstås!

Sonja68 skrev 2009-05-20 19:26:03 följande:
    Min man har också dubbelt medborgarskap. Han har hittills bara bytt i Sverige i sitt svenska pass. Vet inte om det blir problem när han ska byta sitt ryska.
  • Sonja68
    JustMeAndMyLove skrev 2009-05-20 19:41:47 följande:
    Oj, ryssarna som är så hård med sin byrokrati :SMormors man bytte namn, det blev ett himla liv och han fick inte åka hem till ryssland på flera år.Men det var väldigt länge sen, jag vet inget om läget där nu förstås!
    Oj, nu skrämde du upp mig MIn man åker till Ryssland imorgon!!! Men han har alltså inte bytt efternamn utan bara lagt till mitt efternamn som mellannamn. Undrar om det gör nån skillna
  • JustMeAndMyLove

Förlåt.. men ni kankse ska kolla med ambasaden så passet är giltigt.
    Men som sagt det var lääänge sen mormors man råka ut för det där och ryssland om nått land har förändrats mycket de senaste 10-15 åren!!

Sonja68 skrev 2009-05-21 22:41:15 följande:
    Oj, nu skrämde du upp mig MIn man åker till Ryssland imorgon!!! Men han har alltså inte bytt efternamn utan bara lagt till mitt efternamn som mellannamn. Undrar om det gör nån skillna
  • allehanda

Ts har väl inte dubbelt medborgarskap? Som jag förstår det så är hon fortfarande isländsk medborgare men boende och skriven i sverige?
    Ts borde kunna få nytt isländskt pass, med det nya namnet, av den isländska konsuln i sitt område där hon bor.
    ( mamma är medborgare i ett annat nordiskt land och så gick det till när hon skulle ha sitt första pass som boende i ett annant nordiskt land).

• JustMeAndMyLove

Nej precis jag har inte dubbelt medborgarskap.
    Men räcker det att jag ansöker om namnändring här och sen fixar nytt pass som vanligt?

allehanda skrev 2009-05-22 18:16:36 följande:
    Ts har väl inte dubbelt medborgarskap? Som jag förstår det så är hon fortfarande isländsk medborgare men boende och skriven i sverige?Ts borde kunna få nytt isländskt pass, med det nya namnet, av den isländska konsuln i sitt område där hon bor.( mamma är medborgare i ett annat nordiskt land och så gick det till när hon skulle ha sitt första pass som boende i ett annant nordiskt land).
  • Sonja68
    JustMeAndMyLove skrev 2009-05-22 18:57:12 följande:
    Nej precis jag har inte dubbelt medborgarskap.Men räcker det att jag ansöker om namnändring här och sen fixar nytt pass som vanligt?
    Jag tror det är som Allehanda skriver. Men du måste nog kolla med ditt konsulat här i Sverige.
  • anne på grönkulla

Inom Norden bör det vara betydligt enklare än gentemot övriga länder, vi har ju trots allt haft passunion sen 50talet och fritt att bosätta sig mellan länderna. Men man bör nog iaf ta kontakt med sin ambassad eller myndigheten som sköter namn i sitt hemland för att kolla.

I övriga fall rekommenderar jag kontakt med ambassaden, men sen får man kanske gå vidare till rätt myndighet i hemlandet.

Svar på tråden Nån utländsk medborgare som ska byta namn?