Fly by night skrev 2009-05-21 23:35:19 följande:
*En liten fågel viskade i mitt öra*Röda viner till färska, naturella skaldjur är generellt ingen bra matchning. Ja, det är långt ifrån någon bra kombination. Pratar vi blandade skaldjur skulle jag definitivt gå på en frisk och ungdomlig Chablis. Vill man komma billigare undan så välj en Chardonnay utan påtaglig ekkaraktär från Nya världen eller ev en ung Riesling. I vilket fall som helst ett friskt och torrt vitt vin. Jag skulle inte tveka om att låta maten bestämma vinet i det fallet. Ett rött vin skulle ha ihjäl de raffinerade smakerna hos skaldjuren. Hur kul är det om gästerna går hem och tycker att maten inte smakade något och inte förstår att det berodde på vinet de drack till? När vi tillagar skaldjuren är det en annan sak. Rökta räkor/musslor - då skulle vi kunna prata om ett ungt, fruktigt och lätt rödvin. En lätt, rak och frisk rioja kan vara ett utmärkt val av vin (säger en av Sveriges kändiskockar ). Se dock till att servera vinet väl kylt. Röda viner serveras generellt alltför varmt. Det blir jolmigt. Pratar vi fisk så finns ju tex klassikern torsk och beaujolais. Men vad jag förstår så är skaldjuren den stora basen i buffén?Köp en halvflaska Chablis, en halvflaska rött vin och några räkor och prova skillnaden. Glöm inte något syrligt (några citrondroppar tex) till räkorna annars funkar de dåligt till vin överhuvudtaget. Prova, prova!
Tack för ett super svar!!!

Verkligen till jätte stor hjälp.
Mitt dilemma är dock att dom jag känner inte dricker vitt =/ Finns det något annat passade man kan servera????