• SagansMamma

Skaldjursbuffé !?!

När jag sitter och tittar i mattidningar och kokböcker så hamnar jag alltid på räkor och kräftor, för det är så mycket sommar och gott Vi gifter oss 18juli och har tänkt att ha buffé för ca 35-40pers.

Är det någon som sitter på några bra recept och tips på en skalsdjursbuffé? Borde man ha med fisk? Vad kan man dryga ut med? Det absolut smidigaste är ifall allting är kallt, då vi egentligen inte har några planer på att ha någon serveringspersonal.

Tar tacksamt emot alla tips jag kan få :)

• Svar på tråden Skaldjursbuffé !?!
  • passionsblomman

Alldeles just precis!

jag ska se vad jag kan komma på...

SagansMamma skrev 2009-05-20 21:10:09 följande:
    Jag vill också inbilla mig att det kommer fungera bra :) Kött och kyckling mår inte heller bra av att stå framme när det är rötmånad liksom.. Nu måste jag nog surfa efter mysiga bilder och bra recept dela med er av allt ni har! :)
  • Teapot

Vi var på bröllop i Grebbestad i augusti där menyn sade skaldjurbuffé, vilket resulterade i härliga fat med havskräftor och räkor samt tillhörande aioli och bröd. Behöver inte vara krångligare än så! Förrätten bestod av någon laxvariant.

• Smiiilla

Jo använd is, massor! Skaldjur är godast kalla. Se bara till att isen fylls på samtidigt som skaldjuren fylls på, Ett bra tips är att lägga is i ett stort fat och lägga sjaldjuren i stora vakra skålar eller på fat och ställa på isen.

På buffen tycker jag du kan ha (förutom "djuren" då )

Potatis sallad (inte kladdig utan med vinägrett)
    Vanlig sallad
    Olika sorters bröd - hårt och mjukt
    Aioli
    Gräddfil
    Annan sås =)
    Fin hackad rödlök
    Gräslök
    Kokt ägg m löjrom
    Varmrökt och kallrökt lax
    rökt makrill
    Skagenröra
    Ost
    Fruktfat - vindruvor, melon, päron, physalis, jordgubbar mm
    Västerbottenpaj
    Skinkpaj el broccolipaj

/Jenny

• Smiiilla

ps. glöm inte typ plastförkläden och massor av papper/servetter!

• passionsblomman

Har du Buffé från Ica hemma? I nr 4 april nu i år hade de ett helt nummer för bara buffékalas, och när jag nu kikar i den tidningen ser jag en hel massa fiskgrejor och röröo, och sallader och veg-alternativ, efterrätter, bål osv osv, även hur mkt man ska beräkna och en massa annat står där. Det SER iallafall gott ut...

• Smiiilla

Å skålar med pressad citron blandat med lite vatten som man kan skölja bort "lukten" med i mellanåt altnativt våtservetter med citrondoft som tar bort "lukten"!

• SagansMamma
    passionsblomman skrev 2009-05-20 21:18:54 följande:
    Har du Buffé från Ica hemma? I nr 4 april nu i år hade de ett helt nummer för bara buffékalas, och när jag nu kikar i den tidningen ser jag en hel massa fiskgrejor och röröo, och sallader och veg-alternativ, efterrätter, bål osv osv, även hur mkt man ska beräkna och en massa annat står där. Det SER iallafall gott ut...
    Ååh, den måste jag få tag på !!! Är dock flitig på slänga iväg dom där efter att jag tittat i dom. Hm, måste leta lite, om inte annat får jag gå igenom mammas tidningsställ :)
  • SagansMamma

Toppentips som jag inte haft en tanke på :) :) Får duka med två-tre servetter åt varje till och början med och sedan fiffiga tvättställen :)

• passionsblomman

Ring och be att få beställa ett nytt nr annars! tel:08-7282300

Mammors tidningsställ brukar annars vara rätt pålitliga!

• SagansMamma

Ringde mamma och hon trodde inte att hon hade den kvar.. Får väl ringa imorgon och be om en ny :)

Nu till nästa problem - nästan alla jag känner dricker rödvin.. Ska man servera efter den första beräkningen eller ska man safta på med vitt nu också??? Vi hade tänkt ha lite vitt från början, men då hade vi även tänkt att ha kött..

• passionsblomman

Det är faktiskt så att det finns rött som passar till fisk också, särskilt när det är rökt och så. Det borde du kunna få råd om av personalen på Sytemet.

Kolla med signaturen "Fly by night" här på bt också, hon verkar ha ett gediget vinintresse!

• SagansMamma

Härligt, det låter toppen. Får bli rött som passar och även lite mer vitt än tänkt :)

Ni är toppen, tack snälla!!

• Fly by night

*En liten fågel viskade i mitt öra*

Röda viner till färska, naturella skaldjur är generellt ingen bra matchning. Ja, det är långt ifrån någon bra kombination. Pratar vi blandade skaldjur skulle jag definitivt gå på en frisk och ungdomlig Chablis. Vill man komma billigare undan så välj en Chardonnay utan påtaglig ekkaraktär från Nya världen eller ev en ung Riesling. I vilket fall som helst ett friskt och torrt vitt vin. Jag skulle inte tveka om att låta maten bestämma vinet i det fallet. Ett rött vin skulle ha ihjäl de raffinerade smakerna hos skaldjuren. Hur kul är det om gästerna går hem och tycker att maten inte smakade något och inte förstår att det berodde på vinet de drack till?

När vi tillagar skaldjuren är det en annan sak. Rökta räkor/musslor - då skulle vi kunna prata om ett ungt, fruktigt och lätt rödvin. En lätt, rak och frisk rioja kan vara ett utmärkt val av vin (säger en av Sveriges kändiskockar ). Se dock till att servera vinet väl kylt. Röda viner serveras generellt alltför varmt. Det blir jolmigt.

Pratar vi fisk så finns ju tex klassikern torsk och beaujolais. Men vad jag förstår så är skaldjuren den stora basen i buffén?

Köp en halvflaska Chablis, en halvflaska rött vin och några räkor och prova skillnaden. Glöm inte något syrligt (några citrondroppar tex) till räkorna annars funkar de dåligt till vin överhuvudtaget.

Prova, prova!

• passionsblomman

Oj, vad utförligt! TACK Fly by night! detta ska då iallafall JAG prova hemma hos mig själv.
    -sa den lilla fågeln

• SagansMamma

Fly by night skrev 2009-05-21 23:35:19 följande:

*En liten fågel viskade i mitt öra*Röda viner till färska, naturella skaldjur är generellt ingen bra matchning. Ja, det är långt ifrån någon bra kombination. Pratar vi blandade skaldjur skulle jag definitivt gå på en frisk och ungdomlig Chablis. Vill man komma billigare undan så välj en Chardonnay utan påtaglig ekkaraktär från Nya världen eller ev en ung Riesling. I vilket fall som helst ett friskt och torrt vitt vin. Jag skulle inte tveka om att låta maten bestämma vinet i det fallet. Ett rött vin skulle ha ihjäl de raffinerade smakerna hos skaldjuren. Hur kul är det om gästerna går hem och tycker att maten inte smakade något och inte förstår att det berodde på vinet de drack till? När vi tillagar skaldjuren är det en annan sak. Rökta räkor/musslor - då skulle vi kunna prata om ett ungt, fruktigt och lätt rödvin. En lätt, rak och frisk rioja kan vara ett utmärkt val av vin (säger en av Sveriges kändiskockar ). Se dock till att servera vinet väl kylt. Röda viner serveras generellt alltför varmt. Det blir jolmigt. Pratar vi fisk så finns ju tex klassikern torsk och beaujolais. Men vad jag förstår så är skaldjuren den stora basen i buffén?Köp en halvflaska Chablis, en halvflaska rött vin och några räkor och prova skillnaden. Glöm inte något syrligt (några citrondroppar tex) till räkorna annars funkar de dåligt till vin överhuvudtaget. Prova, prova!
    Tack för ett super svar!!! Verkligen till jätte stor hjälp.

Mitt dilemma är dock att dom jag känner inte dricker vitt =/ Finns det något annat passade man kan servera????
  • passionsblomman

Hahaha! TVINGA dem! Om det bara finns det så kanske de blir förvånade själva...

Annars får du ta det där röda och köra rökta grejor som fasen!

• Fly by night

Öl. Det kan jag dock inget om annat än att det är gott . En ljus lager tror jag skulle passa.

Jag tycker du ska köra det klassiska blindtestet (förbundna ögon) på dina vitvinsvägrande vänner. Ett glas smakrikt vitt vin och ett glas lätt rödvin serverat någon grad kallare än vitvinet. Den övervägande delen kommer att utpeka det röda vinet som varande det vita .

Dricker de mousserande vin? Jag slår gärna ett slag för det som en utmärkt måltidsdryck!

SagansMamma skrev 2009-05-22 18:20:18 följande:
    ...Mitt dilemma är dock att dom jag känner inte dricker vitt =/ Finns det något annat passade man kan servera????
Svar på tråden Skaldjursbuffé !?!