• SagansMamma

Skaldjursbuffé !?!

När jag sitter och tittar i mattidningar och kokböcker så hamnar jag alltid på räkor och kräftor, för det är så mycket sommar och gott Vi gifter oss 18juli och har tänkt att ha buffé för ca 35-40pers.

Är det någon som sitter på några bra recept och tips på en skalsdjursbuffé? Borde man ha med fisk? Vad kan man dryga ut med? Det absolut smidigaste är ifall allting är kallt, då vi egentligen inte har några planer på att ha någon serveringspersonal.

Tar tacksamt emot alla tips jag kan få :)

• Svar på tråden Skaldjursbuffé !?!
  • älskarlivet

Tänk bara på att många inte äter skaldjur och en del kan vara allergiska!
    Vi ska ha räkcoctail som förrätt men de som inte äter skaldjur eller som är allergiska får annat.

• didis

Åhh jag kommer på stört!!

Fisk är väl alldeles utmärt att "dryga ut med" och tillbehör som potatissallad, pastasallad (om allt skall vara kallt)eller potatisgratäng (om man vill ha det varm och kanske mer fokus på fisk). Gott bröd (gärna vitlöks- för mig!) och mycket sallad.

Jag har både en god vän och en svärfar som hade vänt vid buffébordet så några olika fiskvarianter är nog bra att komplettera med så det inte bara är skaldjur (och tänk på att det finns skaldjursallergiker!).

• SagansMamma

Alla som kommer äter dom flesta varianter av skaldjur.. :)

• didis

Du kan också dryga ut med lite pajer, broccolipaj tex, ostar etc.

• SagansMamma

Jaa, paj & sallad har jag tänkt.. :)

Ge mig mera tips alla snälla, måste ha mkt att komma med för att impa på min smabo Han är lite skeptisk. :)

• passionsblomman

Jag vill också komma!

Gott är ju att tex ha en del rökta varianter, som lax, både varm och kallrökt, ål kanske? Räkor och Musslor är supegoda rökta..laxfenor finns också.

Västerbottenspaj är ju hur gott som helst..nej, här kan jag inte vara, jag börjar ju dregla!

Olika röror, och en massa rödlök, gräslök...ägghalvor med löjrom.. och sallader förstås, gärna flera olika och med tydligt olika stuk, olika goda bröd och ostar...VAR ÄR NI? Jag kan hjälpa till, bara jag får smaka lite...

• SagansMamma
    passionsblomman skrev 2009-05-20 18:59:53 följande:
    Jag vill också komma!Gott är ju att tex ha en del rökta varianter, som lax, både varm och kallrökt, ål kanske? Räkor och Musslor är supegoda rökta..laxfenor finns också.Västerbottenspaj är ju hur gott som helst..nej, här kan jag inte vara, jag börjar ju dregla! Olika röror, och en massa rödlök, gräslök...ägghalvor med löjrom.. och sallader förstås, gärna flera olika och med tydligt olika stuk, olika goda bröd och ostar...VAR ÄR NI? Jag kan hjälpa till, bara jag får smaka lite...
    Ååååååh tack snälla passionsblomman !!! Du har verkligen öppnat upp just det där jag letat efter!

Låter verkligen toppen. Det lutar mer och mer åt att vi kommer köra på det här uppläget Känns somrigt och lagom en varm sommardag. Även någonting som inte alla kanske väntar sig, bröllop förknippas ofta med tre rätters och inte en mysig sommarbuffé Känns även som det här är grejer man lätt kan förberedda både en och två dagar innan :)
  • SagansMamma

Berättade snabbt för min mamma om planen och hennes första tanke och kommentar blev rötmånaden... SUCK! Allting går åt skogen, vad tror ni? Kan man ha en sån här buffé 18 juli???

Visst borde det gå? Bara ställa fram i sista sekund, lite åt gången, fylla på ofta och sedan ska jag prata med vår ICA ifall dom har is som går att köpa, för att lägga en del på?? Tror ni det kommer funka? Eller behövs ingen is?

• passionsblomman

Jag tror det funkar. Se bara till att ni beställer från seriösa så allt är färskt och att det verkligen förvaras SVALT hela vägen mellan butik-hem-lokal, där är is och kylklampar att rekommendera. Jag tycker is är bra, dels är det safe och det ser verkligt fräscht ut också!

Gör ni så, så är den maten antagligen bättre än det mesta i folks kylskåp under röten.

• SagansMamma

Jag vill också inbilla mig att det kommer fungera bra :)

Kött och kyckling mår inte heller bra av att stå framme när det är rötmånad liksom..

Nu måste jag nog surfa efter mysiga bilder och bra recept dela med er av allt ni har! :)

Svar på tråden Skaldjursbuffé !?!