• Svanboet

P-stav eller inte?

Jag sitter här i valet och kvalet och funderar på om jag vill skaffa en P-stav. Jag är lite oroad över de biverkningar som beskrivs på hemsidan där jag har hittat informationen om P-stavar så nu undrar jag... Är det någon av er där ute som använder P-stav och vad tycker ni om det? Har ni upplevt några biverkningar eller har det varit helt problemfritt?

• Svar på tråden P-stav eller inte?
  • Mörk Ängel

Jag skulle aldrig våga just pga biverkningarna. Har du inte testat p-ringar? De är super!

• ALLIMA

Hur är p-ring då? MIn BM har aldrig tagit upp den till ett alternativ. Hormonspiral och minipiller passar inte mig pga. småblödningar så jag har p-piller igen. Funkar dock mindre bra efetrsom jag har IBS..orolig mage. Funderar på kopparspiral mn har riklig mens som det är. Suck... Är det många biverkningar på p-stav alltså?

• Mörk Ängel

I p-ringen finns det en mindre dos hormoner än i t.ex. p-piller. Det är en böjbar ring som du sätter in första gången, samma dag som du får mens, sen har du den i tre veckor. När du tar ut den får du en blödning och sen sätter du in den efter en vecka, oavsett om du fortfarande har blödning kvar eller inte.

Jag har inga biverkningar av den. Vid sex kan man ta ut den i två timmar och sen sätta in den igen om man skulle tycka att den stör. Det känns inte att man har den. Det var en perfekt lösning för mig som glömde att ta p-piller för att jag inte tycker om att svälja piller.

• ALLIMA

Hm..är det inte svårt placera den rätt då? Undrar om det blir samma effekt som minipiller då? Min BM sa att jag skulle få samma biverkningar med alla lågdos medel...hm

• Mörk Ängel

Nej nej! Du trycker ihop den och kör upp den med fingrarna bara, så långt som möjligt i stort sett. Nej, den är lika säker som p-piller.

• Ore

Istället för hormoner i "chockdos" som med ett p-piller om dagen så avger p-ring hormoner dygnet runt. Totalt okänsligt för ev maginfluensa, diarré och liknande, som kan störa p-pillrets funktion. Men det skiljer sig från minipiller, vilka bara innehåller en hormontyp. Det är mer likt p-piller. Funkade jättebra med p-ring för mig som hade humörsvängningar och migrän av p-piller (provade två-tre sorter...)

Har aldrig satt mig in i p-stav, eftersom min barnmorska menade att det inte skulle vara bra för mig som hade migrän. Men de jag känner som har det är nöjda, vissa har knappt någon mens över huvudtaget.

• Svanboet

Här är länken jag hittade om P-stav

preventivmedel.nu/preventivmedel/p-stav/

Har en kompis som använder och hon är väldigt nöjd med sin. Jag är en aning orolig dock för akne (har redan problem), viktökning och oregelbunden blödning. Helst skulle jag vilja undvika blödningar helt och hållet.

• Mörk Ängel
    Ore skrev 2009-05-20 16:00:12 följande:
    Istället för hormoner i "chockdos" som med ett p-piller om dagen så avger p-ring hormoner dygnet runt. Totalt okänsligt för ev maginfluensa, diarré och liknande, som kan störa p-pillrets funktion. Men det skiljer sig från minipiller, vilka bara innehåller en hormontyp. Det är mer likt p-piller. Funkade jättebra med p-ring för mig som hade humörsvängningar och migrän av p-piller (provade två-tre sorter...) Har aldrig satt mig in i p-stav, eftersom min barnmorska menade att det inte skulle vara bra för mig som hade migrän. Men de jag känner som har det är nöjda, vissa har knappt någon mens över huvudtaget.
    Är det ändå samma mängd? BM sa till mig att det var en mindre mängd hormoner också..
Svar på tråden P-stav eller inte?