• pearlgirl

BALI-resenärer del 2

Förra tråden har stängts så nu startar jag upp en ny tråd för alla oss som ska på bröllopsresa till Bali eller som har bra tips.

Förra tråden är här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3279867.html

Så häng på här i denna tråden nu!
    Vi åker den 25 aug-8 sep.

• Svar på tråden BALI-resenärer del 2
  • Wedding2009

Härligt Flisa80!! Kul att ni haft en sådan bra resa! Något speciellt du vill tipsa om?

• Flisa80

Vi har nog jetlag för vi vaknade 6 och var superpigga, det händer aldrig oss annanrs.

Vi hade ringarna med oss, hade aldrig velat vara utan dem. Blir de repiga så får man väl slipa om dem då, fast det blev inte våra direkt. Ligger man direkt på sanden och inte på solstolar, så blir de nog repigare, kan jag tänka...

Tipsa om...

Vi har gjort en del turer och har sett batik, silver och träsnide-"fabriiker". Monkey-forrest i Ubud, tempel, risterasser, Mt Batur (utsikten är to die for), vattenfallen i Git-Git, snorklat i Lovina (vägen dit är fantastisk, men väldigt snirklig, ta åksjuketablett om ni blir åksjuka), Barongdans, Kecakdans, och mycket mer. Allt var jätteroligt! Åt grillade fäska skaldjur i Jimbaran Bay, dyraste middagen under resan men otroligt vackert när solen gick ner. Shoppingen i Kuta är bra och rolig! Bästa maten åt vi på några smårestauranger bredvid hotellet i Sanur. Restaurangerna låg precis vid strandkanten så utsikten var otroligt vacker. Där betalade vi i snitt ungefär 50 000 rupia som då är drygt 30 kronor, för oss båda två då alltså.

Inga problem att hitta ATM:s eller att växla på växlingskontor. Där gick det även med 10 och 20 dollarsedlar.

• Miss Biii

haha, ja men kl.6 är ju hyffsat iaf... jag o min sambo vaknade kl.4 varje morgon i en vecka o somnade kl 21-22..

Jimbaran är en riktig turistfälla, men rätt mysig ändå om man känner för att göra av m sjukt mkt pengar (för att vara middag på Bali alltså)

Kul o höra att ni fick se mkt av ön, nu verkar ni älska den lika mkt som jag

Flisa80 skrev 2009-07-05 07:42:57 följande:
    Vi har nog jetlag för vi vaknade 6 och var superpigga, det händer aldrig oss annanrs. Vi hade ringarna med oss, hade aldrig velat vara utan dem. Blir de repiga så får man väl slipa om dem då, fast det blev inte våra direkt. Ligger man direkt på sanden och inte på solstolar, så blir de nog repigare, kan jag tänka...Tipsa om...Vi har gjort en del turer och har sett batik, silver och träsnide-"fabriiker". Monkey-forrest i Ubud, tempel, risterasser, Mt Batur (utsikten är to die for), vattenfallen i Git-Git, snorklat i Lovina (vägen dit är fantastisk, men väldigt snirklig, ta åksjuketablett om ni blir åksjuka), Barongdans, Kecakdans, och mycket mer. Allt var jätteroligt! Åt grillade fäska skaldjur i Jimbaran Bay, dyraste middagen under resan men otroligt vackert när solen gick ner. Shoppingen i Kuta är bra och rolig! Bästa maten åt vi på några smårestauranger bredvid hotellet i Sanur. Restaurangerna låg precis vid strandkanten så utsikten var otroligt vacker. Där betalade vi i snitt ungefär 50 000 rupia som då är drygt 30 kronor, för oss båda två då alltså. Inga problem att hitta ATM:s eller att växla på växlingskontor. Där gick det även med 10 och 20 dollarsedlar.
  • Flisa80

Miss Biii skrev 2009-07-05 11:28:52 följande:

haha, ja men kl.6 är ju hyffsat iaf... jag o min sambo vaknade kl.4 varje morgon i en vecka o somnade kl 21-22.. Jimbaran är en riktig turistfälla, men rätt mysig ändå om man känner för att göra av m sjukt mkt pengar (för att vara middag på Bali alltså)Kul o höra att ni fick se mkt av ön, nu verkar ni älska den lika mkt som jag
    Ja men det gör vi, och vi fann en riktigt god vän i Kadek, som var vår chaufför och guide. Bali är helt klart en riktig pärla. Det var lite extra kul att v ara där eftersom min man är indonesier...jag vet inte hur många gånger han dro9g berätt5elsen om att "I am from Sweden but I am born in Indonesia..." Balineserna var otoligt vänliga, nu fattar jag verkligen varför min man är världens snällaste.
  • Miss Biii

Flisa80 : Ja, balineserna är underbart vänliga, vänligare än indoneser generellt tycker jag
    Jo du sa att han var indones, förstår att det var en härlig upplevelse för er.

• majsan82

Hej Alla!

Nu bär det "snart" av för oss till Bali, åker 1 september. Vi ska vara borta i samanlagt 17 nätter. Sitter nu och funderar över detta med boende. Vi hade tänkt boka ca 5 nätter hemmifrån. Vi tänkte starta med att bo i Nusa Dua. Någon som kan tipsa om ett fint hotell där???
    Sedan skulle jag även vilja veta om ni har någon erfarenhet om det är billigare att boka hotell hemmifrån eller boka direkt på plats? Skrev som hastigast till några hotell och där tyckte jag att Hotels.com var betydligt billigare. Vad säger ni?!
    Tacksam för all hjälp ni kan ge :) Tipsa gärna om andra fina hotell också om ni har något.

• Flisa80

Rent spontant så skulle jag kanske inte välja nusa Dua alls, trots att jag från början också hade tänkt att åka dit. Men jag gissar att vad man än väljer i nusa dua så är det fint, eftersom det är ett "fint" område. Svårt dock att tipsa om man inte vet vad ni är ute efter... Är det lyx eller "normalt"? Romantiskt eller fartfullt, eller både och? Lugn och ro eller mycket folk att titta på?

• majsan82

Hej Flisa! Vi hade tänkt börja semestern där, boka ca 5 dagar hemifrån sedan eventuellt bo lite i Sanur som jag också hört är fint. Om vi pratar om Nusa Dua hade vi väl inte hoppats lägga mer än kanske 800kr / natten.. Vad är din erfarenhet vad det billigare att boka hotell hemifrån eller på plats?
    Tips på hotell i Sanur? Vi har inga speciella krav på hur det ska vara, men klart att fint och romantiskt är väl att föredra. Vad betalade ni per natt på Mercure? Bokade ni detta på plats eller hemifrån? Många frågor hehe :)

• Miss Biii

Oj, 800 kr/natt, då får ni ett riktigt flott hotell. Mitt råd är att ni ska kolla runt på nätet, hotels.se och agoda.se men du kan oxå ringa hotellen o fråga om priser eller kolla hemsidor... Under högsäsongerna (maj-sept och december-jan) är det dyrast o hyffast svårt att förhandla men ringer du kan få fråga efter "long-stay-price" :)))

Det är förnuftigt att boka nga nätter hemifrån o sen fixa resten på plats, man vet ju aldrig var man hamnar :))

• Flisa80
    majsan82 skrev 2009-07-08 12:27:46 följande:
    Hej Flisa! Vi hade tänkt börja semestern där, boka ca 5 dagar hemifrån sedan eventuellt bo lite i Sanur som jag också hört är fint. Om vi pratar om Nusa Dua hade vi väl inte hoppats lägga mer än kanske 800kr / natten.. Vad är din erfarenhet vad det billigare att boka hotell hemifrån eller på plats?Tips på hotell i Sanur? Vi har inga speciella krav på hur det ska vara, men klart att fint och romantiskt är väl att föredra. Vad betalade ni per natt på Mercure? Bokade ni detta på plats eller hemifrån? Många frågor hehe :)
    Ja vi bodde ju på Mercure i Sanur som vi älskade. Hotellet ligger rätt långt i söder av sanur, men det gjorde oss ingenting. Hotellet hade gratis shuttle-buss som vi åkte in till centrala sanur med. Vårt första intryck var att det var lite FÖR fint för oss, med bellboys som bar väskorna och så, men vi kom snabbt in i det. De anställda där var supertrevliga och vi trivdes otroligt bra. Det är väldigt lungt oh vi blev aldrig störda på något sätt alls. Vi bokade hemifrån via ving och betalade ca 4500 för 7 nätter, så typ 650 kr natten, då bodde vi i deluxrum. Vanligt rum var billigare men jag kan inte svara på hur mycket. En taxichaufför som vi åkte med sa att vi hade gjort ett bra val som valde Mercure, och det tyckte vi med.

Jag vet faktiskt inte om det är billoigare att boka på plats eller hemifrån, jag gissar att det är billigare där, fast jag vet inte.

Ni kommer att älska Bali!!!!!
  • majsan82

Tack Miss Bi och Flisa för era snabba och informativa svar :) tur internet finns hehe. Vi ska absolut kolla upp Mercure, verkar ju super! Men frukost ingår nte där eller? Miss Bi jag tyckte nog inte att det fanns så mycket som var billigare än 700-800kr /natt när jag kollat hotels.se och liknande sidor. I alla fall inte när det gäller Nusa Dua.. Kanske är billigare på andra ställen?
    Men vi ska absolut boka minst 5 nätter hemmifrån sedan får vi ta det som det kommer. Svårt att få en uppfattning var det är som finast, stranden och havet är väldigt viktigt för oss. Kuta verkar inte riktigt vara vår grej, i alla fall inte och bo där men surfa ska man ju absolut göra :)
    Andra tips ni kan ge oss som ska åka ner tas gärna emot. Längtar sååå :) Kommer säker på fler frågor snart hehe

• Miss Biii

Ja just Nusa Dua är ett dyrare område på Bali. Har aldrig varit där men det ska finnas finfina hotell där. Åker man på bröllopsresa kan man ju kosta på sig det men annars tycker jag det är att slänga pengarna i sjön då det finns så många fina och charmigare hotell som är mkt billigare där man kommer närmare kulturen, men då inte i just Nusa Dua.
    När jag bodde i Indonesien och Bali så bodde vi på många charmiga hotell men då runt Ubud, Kuta-området och Sanur...

• Flisa80
    majsan82 skrev 2009-07-08 22:19:40 följande:
    Tack Miss Bi och Flisa för era snabba och informativa svar :) tur internet finns hehe. Vi ska absolut kolla upp Mercure, verkar ju super! Men frukost ingår nte där eller? Miss Bi jag tyckte nog inte att det fanns så mycket som var billigare än 700-800kr /natt när jag kollat hotels.se och liknande sidor. I alla fall inte när det gäller Nusa Dua.. Kanske är billigare på andra ställen? Men vi ska absolut boka minst 5 nätter hemmifrån sedan får vi ta det som det kommer. Svårt att få en uppfattning var det är som finast, stranden och havet är väldigt viktigt för oss. Kuta verkar inte riktigt vara vår grej, i alla fall inte och bo där men surfa ska man ju absolut göra :) Andra tips ni kan ge oss som ska åka ner tas gärna emot. Längtar sååå :) Kommer säker på fler frågor snart hehe
    Jodå, för oss ingick frukost och det var den bästa frukostbuffén jag har ätit. Mycket färska frukter och annat gott, man beställer hur man vill ha sina ägg och pannkakor direkt av kocken osv.

Handdukar till stranden hämtar man varje morgon och gratis solstolar på stranden till hotellets gäster. Stranden verkade vara privat, så det rörde sig inte så jättemycket folk på den föruto gästerna, och det var kanske lite synd. Vi badade massor i havet, fram till eftermiddagen då vattnet försvann och man fick bada i pool istället.
  • camric
    majsan82 skrev 2009-07-07 16:02:05 följande:
    Hej Alla!Nu bär det "snart" av för oss till Bali, åker 1 september. Vi ska vara borta i samanlagt 17 nätter. Sitter nu och funderar över detta med boende. Vi hade tänkt boka ca 5 nätter hemmifrån. Vi tänkte starta med att bo i Nusa Dua. Någon som kan tipsa om ett fint hotell där??? Sedan skulle jag även vilja veta om ni har någon erfarenhet om det är billigare att boka hotell hemmifrån eller boka direkt på plats? Skrev som hastigast till några hotell och där tyckte jag att Hotels.com var betydligt billigare. Vad säger ni?!Tacksam för all hjälp ni kan ge :) Tipsa gärna om andra fina hotell också om ni har något.
    Hej vi bodde i Nusa Dua. Hotellet hette Grand Mirage och det var mycke fint. Vi hade bokat via ving hela resan. Det är många fina hotell i Nusa Dua!!
    Hoppas ni hittar något bra! Bali är underbart.
    Glöm inte att åka på surfoutlets ni som gillar sånna kläder. Min man kom hem med 17 nya t-shirtar. De kostade ca 30kr st och verkar vara riktiga för de håller trycket och allt även efter flera tvättar. Jag köpte en hel del linnen, någon väska och nån klänning. Glöm inte att ha lite plats över i resväska när ni åker hemifrån.

Jag har några bilder från Bali i min blogg:

bymillan.bloggagratis.se/27601-brollopsresan-till-bali/

Lycka till.
  • MissieA

Hej på er

Nu är vi också hemma från vår bröllopsresa och vi har verkligen haft det helt underbart. Håller med er andra om att balineserna är supertrevliga och vi har hunnit med så otroligt mkt på 2 veckor. Ni som kommmer bo på Bali Mandira kommer vara nöjda tror jag

Jag rekomenderar er verkligen till att åka till Lovina och åka ut kl 06.00 för att se soluppgången och delfinerna med minibåtarna för det var en känsla man aldrig kan känna igen. Helt otroligt. Sen var även spat på Bali Mandira helt otroligt och verkligen värt det varenda krona. Mitt bästa tips är: åk ut och se natur & kultur för Bali är otroligt vad det gäller dessa saker.

Lägger ut bilder sen när jag har vilat lite

• majsan82

Hej Igen! Måste bara höra med er som reedan varit nere. Behöver man ta med sig ett passfoto själv till visumet? Läste nämnligen det någon stans, vet bara inte om det stämmer..?
    Sedan undrade min blivande man som tvunget ska ha med snus hehe, om detta går bra i tullen? Någon som har erfarenhet av detta? Tror att han tänkt ta med ca 2st stockar.

Ha det bra allesammans!

• Flisa80

Hej.

Vi behövde inget foto, fanns ingen plats överhuvudtaget för det på visumet.

Kan dock inte hjälpa dig med snusfrågan....

Är hyfsat avundsjuk på dig som har resan kvar...

• majsan82

Hej Flisa!

Okej nä men då struntar vi i och ta med det..En sak mindre att tänka på :)
    Hmm nää, vet i tusen hur man ska kolla upp det, kanske ringa tullverket här i sverige och kolla med dom..

Hehe ja vi läääääääääääääääntar såå!

• mion

Vi kom hem från Bali och Singapore igår efter en underbar resa! Helt otroligt härlig!
    Min man snusar och så vi hade med en del, och vi hade inga problem i tullarna.
    Inget foto behövs för visum - men dock kontantbetalning (euro eller USD). Spara även pengar till hemflyget då ni måste betala skatt (150.000 IDR per person).

• mion

Angående namnbyte! Vi åkte iväg på bröllopsresa 2 dagar efter bröllopet så namnförändringen hade inte gått igenom. Vi hade bokat resan med mitt gamla namn, så allt stämde överens med passet.
    Vi berättade om vår resa för prästen, så han var snäll nog att ge oss en kopia av vigselbeviset som vi hade med oss under resan, ifall det skulle ha blivit problem. Men det blev det inte. :)

Svar på tråden BALI-resenärer del 2