• Daniels B2B

Ni som inte ska öppna paketen på kvällen...

ska ni skriva några rader till gästerna och tacka för presenterna? Vi vill inte öppna för det är faktiskt jätte tråkigt för gästerna!!! men man vill ju var artig och tacka och sedan funderar vi på att säga att om det är så att man verkligen vill att vi ska öppna på kvällen så säger man till toastmaster & toastmadame så planerar de in det... Men nu behöver jag hjälp, är det ngn annan som ska skriva ngt liknande och hur skriver ni då? Eller är det bara ngn som är duktig på att skriva som kan hjälpa mig... Vi har ju rim på allt det är därför jag kört fast... Tack på förhand

• Svar på tråden Ni som inte ska öppna paketen på kvällen...
  • Leirbål

Det er merkelig å lese om forskjellene fra Norge til Sverige.
    I Norge er det vanlig at et par gjeste blir spurt om å pakke opp gavene på forhånd. de blir satt på et bord sammen med kortene, og alle gjestene kan gå og se på dem.
    Hadde noen vist frem gavene, og sagt hvem de var fra, ville det nok vært mange som hadde mislikt det.
    Også rim og bryllups bingo er helt nytt for de fleste av oss norske.
    Å lese hva dere skriver gjør planleggingen mye morsommere, for dere har jo mange ideer som er helt nye for oss. :)

• 20090725
    Leirbål skrev 2009-05-17 16:13:57 följande:
    Det er merkelig å lese om forskjellene fra Norge til Sverige.I Norge er det vanlig at et par gjeste blir spurt om å pakke opp gavene på forhånd. de blir satt på et bord sammen med kortene, og alle gjestene kan gå og se på dem.Hadde noen vist frem gavene, og sagt hvem de var fra, ville det nok vært mange som hadde mislikt det.Også rim og bryllups bingo er helt nytt for de fleste av oss norske. Å lese hva dere skriver gjør planleggingen mye morsommere, for dere har jo mange ideer som er helt nye for oss. :)
    jo det är ju ett alternativ oxå, men som jag som lägger ner mycket tid på själv paketet också. så är inslagningen viktig för mig, jag hade nog blivit mer besviken som gäst om någon annan öppnade paketen för brudparet än att de gjör det dagen efter, jag lägger ner mycket tanke när jag slår in paket.
  • allehanda

OBS OT.Jag lägger också ner massor av tid på presenten men tvärtemot många vill jag gärna se minen på mottagaren när den/de packar upp ett paket som är köpt/gjort med stor omtanke om mottagaren. Själv skulle jag aldrig låta någon annan ta emot presenter som är ägnade åt mig. Det är en partykiller för mig när man INTE öppnar presenterna, då föredrar jag nog en riktig lysningsmotttagning där presenten överlåtes och finns med senare på bröllopet.

• älskarlivet

För mig är det en partydödare att öppna paketen.. På de bröllop där de gjort det så har det inte blivit något party sen..

allehanda skrev 2009-05-17 19:44:50 följande:
    OBS OT.Jag lägger också ner massor av tid på presenten men tvärtemot många vill jag gärna se minen på mottagaren när den/de packar upp ett paket som är köpt/gjort med stor omtanke om mottagaren. Själv skulle jag aldrig låta någon annan ta emot presenter som är ägnade åt mig. Det är en partykiller för mig när man INTE öppnar presenterna, då föredrar jag nog en riktig lysningsmotttagning där presenten överlåtes och finns med senare på bröllopet.
  • Hubba

Våra syskon kommer att öppna våra paket och skriva ett litet kort som visar vem paketet är ifrån... så får folk gå och kika...
    Har varit på flera bröllop där presenterna inte öppnades och det är tråkigt får då har man inte en susning om vad de har fått...

• Cisslan

Vi kommer inte öppna presenterna på festen utan bjuder in gästerna hem till oss dagen efter. Då öppnar vi presenterna och bjuder på vin och tilltug. På så sätt blir det ju fest i två dagar och de som är intresserade av presentera kan komma.

Jag skulle inte vilja att någon annan öppnade mina paket! Det vill jag göra med min nyblivna make!

• Daniels B2B

Tack för era inslag... Är en mer säker på att vi gör rätt nu

20090725, tusen tack för dikten.... precis ngt sådant som jag letat efter...
    Du har räddat mig :D

• 20090725

det e lugnt, det va en annan här inne som har gjort den!

men jag delar med mig iallafall!
    Daniels B2B skrev 2009-05-18 18:32:29 följande:

Tack för era inslag... Är en mer säker på att vi gör rätt nu 20090725, tusen tack för dikten.... precis ngt sådant som jag letat efter... Du har räddat mig :D
  • BlygBrud

Daniels B2B skrev 2009-05-17 15:26:22 följande:

ska ni skriva några rader till gästerna och tacka för presenterna?
    Förlåt, men jag förstår inte frågan??
    Det är väl självklart att man skriver ett tackkort till alla som gett en gåva och där tackar för uppvaktningen. ..eller??

Vi öppnade inte våra presenter på festen. (Finns det något värre än offentlig presentöppning?? ) Utan öppnade dem i lugn och ro hemma dagen efter istället. (Presenten är väl trots allt en lyckönskan till brudparet och inte en uppvisning givarna emellan...)

Skrev samtidigt som vi öppnade en liten notering om vad från vem, typ "Faster H - Lila linneduk" och sedan när det var dags att skicka tackkort var det bara att skriva en enkel rad till Faster H typ "speciellt tack för den vackra linneduken"

Det var ingen av våra gäster som undrade varför vi inte öppnade på festen, och alla har fått ett personligt tack.

Gör det inte krångligare än vad det är.
  • Ore
    MissCurly skrev 2009-05-17 15:29:44 följande:
    Vi pratade om detta igår och då sa en väldigt klok människa så här:Man låter toastmastern öppna alla presenterna när gästerna lämnar dom och sen under middagen så visar toasmastern bara upp sakerna och berättar vem som gett dom...Istället för att sitta o glo när det öppnas presenter i 40 min så tar det 15 min...Tydligen hade dom varit på ett bröllop där man gjort så och det hade varit jätte uppskattat....
    Medan jag kom som gäst till ett bröllop, hade en fint inslagen present med mig som hade fraktats långt och med omsorg. Presentbanden matchade färgtemat och jag hade letat länge efter en kartong som var tillräckligt stor för att det som skulle få plats i lådan exponerades på bästa sätt.

Så jag blev faktiskt uppriktigt ledsen när brudparet inte öppnade presenten själva!

Tyckte det var mycket trevligare när brudparet tog med sig presenterna och öppnade dem dagen därpå, på tu man hand.

I båda fallen tackades det för presenten i tackkorten.

Vi öppnade dagen därpå, de som ville och kunde vara med av gästerna var välkomna, vi bjöd på fika... Vi tog även bilder på oss, med presenterna, och skickade med tackkorten.
  • coddling
    Leirbål skrev 2009-05-17 16:13:57 följande:
    Det er merkelig å lese om forskjellene fra Norge til Sverige.I Norge er det vanlig at et par gjeste blir spurt om å pakke opp gavene på forhånd. de blir satt på et bord sammen med kortene, og alle gjestene kan gå og se på dem.Hadde noen vist frem gavene, og sagt hvem de var fra, ville det nok vært mange som hadde mislikt det.Også rim og bryllups bingo er helt nytt for de fleste av oss norske. Å lese hva dere skriver gjør planleggingen mye morsommere, for dere har jo mange ideer som er helt nye for oss. :)
    Min syster gifte sig med en norrman, och både hon och den svenska släkten stod chockerat och tittade på med munnar som fågelholkar när hela norska släkten gick lös på presenterna och slet upp dem.. HAHAHA gud vad vi skrattade sen.. när chocken lagt sig.. det var ingen som upplyst min syster om den seden, hon trodde alla blivit galna
  • Utpalas

Där jag bor är det brukligt att någon annan öppnar presenterna " i smyg" och ställer korten invid respektive present. Samtidigt skriver dessa personer även en lista på vem som gett vad.

Sedan får folk gå och kika på presentbordet om de vill, detta gäller brudparet också. Ganska ovanligt med offentlig presentöppning.

Sedan får naturligtvis alla gästerna tack...
    Det är säkert en kultursak vad man tycker är ok. Jag tycker personligen bättre om då presenterna öppnas på bröllopet, men kanske för att jag är uppväxt med det.

• jennyolinus

Vi har bjudit in alla som vill på en brunch och paketöppning dagen efter !
    Det blir mkt roligare både för oss och för gästerna !

• FiaoJonny

Vi har gjort så att presenterna från de gäster som inte övernattar öppnar vi på kvällen i samband med bröllopstårtan (det är inte så många som inte övernattar så det går nog snabbt och slipper bli en långdragen process för de andra gästerna). Dagen efter vid frukosten har vi presentbordet framme och öppnar då tillsammans med de övernattande gästerna.

Svar på tråden Ni som inte ska öppna paketen på kvällen...