• MissMijah

Hjälp! Jag vet inte vad jag ska göra...

Jag sitter i en jobbig sits just nu känner jag.

Jag ska berätta:

Idag är vår siata OSA-dag. Vi gifter oss i aug.
    En vän till mig är såklart bjuden.
    Hon har varit tillsammans med en gemensam kompis till oss. Men jag har aldrig direkt stått honom nära. Vi har varit i samma umgängeskrets mer, men visst känner jag honom. Fast hade det inte varit för att de var tillsammans så hade jag inte haft någon direkt kontakt med honom, mer än att man pratar om man råkar ses.

Jag har inte på långa vägar bjudit alla inom vår s.k krets, då hade vi aldrig haft råd med vår bröllopsfest. Utan jag valde ut de närmaste som jag faktiskt har kontakt med.

Nu till saken. Jag fick ett sms av min vän igår att hon tackar ja till inbjudan och tycker att det ska bli så kul. Men så undrade hon även om hon fick ta med sig honom då. De är inte tillsammans nu och de var inte tillsammans när vi skickade ut inbjudningarna.
    Och nu vet jag inte riktigt vad jag ska svara henne.
    Jag har absolut ingenting emot honom,tvärtom. Men han är liksom inte medräknad. och då vår fest kostar en del per person har vi inte riktigt råd att bara slänga in personer lite huxflux.

Hur hade ni resonerat? Jag vet inte vad jag ska svara, eller hur jag ska svara. Jag tycker om dem båda två, och jag vill liksom inte göra honom ledsen och inte henne heller.

*förvirrad*

• Svar på tråden Hjälp! Jag vet inte vad jag ska göra...
  • roodeberg

Det blir ju som att ta med en vän till ett bröllop och personligen är jag inget fan av det, men smaken är lika. Här uppfattar jag ändå att du inte heller helst av allt om du fick välja, vill bjuda in honom just för att de inte är tillsammans, förstår jag rätt?
    Som du skriver "de var inte tillsammans då och är heller inte det nu" talar för sig själv. Du skulle nog kunna texta tillbaka något mindre stelt och som förmedlar det du vill men som är svårt att ta illa upp över eller ger en prekär situation. Som exempelvis
    "Darling Lisa (eller vad hon nu heter), om han ändå vore din älskling och pojkvän så hade jag gärna sett honom på festen, men det var han inte när jag gav dig din inbjudan och verkar heller inte vara idag. Så jag ber ödmjukast att få placera dig vid vår goda vän XX till bordet istället. Hoppas det är okej. Jag är sååå glad att du kommer till bröllopet!!"

• MissMijah
    roodeberg skrev 2009-05-15 08:47:37 följande:
    Det blir ju som att ta med en vän till ett bröllop och personligen är jag inget fan av det, men smaken är lika. Här uppfattar jag ändå att du inte heller helst av allt om du fick välja, vill bjuda in honom just för att de inte är tillsammans, förstår jag rätt?Som du skriver "de var inte tillsammans då och är heller inte det nu" talar för sig själv. Du skulle nog kunna texta tillbaka något mindre stelt och som förmedlar det du vill men som är svårt att ta illa upp över eller ger en prekär situation. Som exempelvis "Darling Lisa (eller vad hon nu heter), om han ändå vore din älskling och pojkvän så hade jag gärna sett honom på festen, men det var han inte när jag gav dig din inbjudan och verkar heller inte vara idag. Så jag ber ödmjukast att få placera dig vid vår goda vän XX till bordet istället. Hoppas det är okej. Jag är sååå glad att du kommer till bröllopet!!"
    nej alltså, han var ju inte bjuden. hade de varit tillsammans så är det klart att han hade fått komma. men ska alla singlar ta med sig någon bara för att, så blir det liksom lite dyrt.
    hade vi haft pengarna så hade man såklart bjudit alla man känner. är bara lite rädd för sura miner, men ändå, det är ju vi som bestämemr vilka som ska få komma.
    Men jag tror faktiskt inte att han hade bjudit mig på sitt bröllop. Om det inte vore för att han skulle gifta sig med henne då.
  • dfk

Jag tycker roodeberg hade ett fint förslag att kunna säga det på.
    Tror du inte att hon förstår om du bara säger det du känner?
    Du vill självklart inte såra varken henne eller honom och om hon känner dig väl, så tar hon det nog bra!
    Om man spontanfrågar något sådär, så är man nog också beredd på att kunna få ett nej. Men jag förstår att det inte är så lätt, men jag tror att det kommer gå bra om du bara säger att det tyvärr inte går.

• MissMijah

tack, jag får försöka att formulera mig bra.

• lecaroline

Jag tyckar att du ska säga lite av det du skrev. Att du i så fall kan bjuda andra som står just DIG närmare före honom.

Men om man får av bokningar så kan man ju fundera på det..

• MissMijah

Fan att det ska vara så svårt med inbjudningar. Man har ingen aning om hur det är förns man faktiskt sitter där och ska dra gränsen.
    Tror att har man inte behövt göra det så kanske man inte riktigt inser hur svårt det är.

• Evepeve

Jag tycker att det bara är att säga som det är, hon borde väl förstå att det kostar mkt pengar och att det bara är de närmsta som är bjudna. Ingen av singlarna får bjuda med nån. Kan man väl inte bli upprörd över?

Svar på tråden Hjälp! Jag vet inte vad jag ska göra...