• liljegrenhansson

Hortensior - vart kan jag köpa dom billig?

Jag tänkte eventuellt göra min egen brudbukett, med hortensior och eventuellt några vita rosor..
    såg ett klipp från Bröllopsbonanza, där dom gjorde en egen av just Hortensior, såg verkligen jättelätt ut.. vilket det säkert inte är.. men ändå

nu undrar jag vart jag kan köpa dess, helst på billigt som möjligt.. och jag vill helst ha dom limefärgade, som verkar vara rätt "sällsynta" om jag förståt det rätt?

länken till klippet.. såg vad ni tror.. lätt eller svårt?
    www.tv4.se/1.283438

• Svar på tråden Hortensior - vart kan jag köpa dom billig?
  • Lakritsbåten

lätt är det alldeles säkert om man "bara snor ihop" en bukett likt den. Jag trodde också att en hortensiabukett skulle vara enkelt men icke. De behöver stöd för att hålla sig fina hela dagen. Det kräver enl floristen att man behöver bygga en stomme av blad (mina blad ska inte synas)

Om man ska göra en enkel som den på tv så är det "bara" att köpa krukväxter och klippa till men om man vill ha en bukett som ser snygg ut hela dagen så är det köpta snitthortensior som gäller...

• passionsblomman

...och Hortensior är inte en billig blomma, fyller jag då i med.
    Lakritsbåten har helt rätt i övrigt.

Men du behöver ju inte alls MÅNGA Hortensior å andra sidan, så om de ligger runt 45-65 kr/st kanske, så är det väl ändå inte så ruskigt mycket?

Buketten från det där klippet har jag sett förut och ärligt talat är den inte vidare mycket till bukett, även om blomman i sig är vacker.

Gå till din florist och be om hjälp är mitt råd.

• liljegrenhansson

tack för era svar.. får se hur det blir med buketten...
    vet ni vad en hortensita-bukett kan kosta om man beställer den hos en florist?

• passionsblomman

Ja, ska du bara ha det eller ville du ha rosor också? Jag skulle reservera en tusenlapp för blommor och i ditt fall är jag säker på att det skulle räcka gott och väl och antagligen bli lite över också. Men det är bättre att ta i och så få pengar över isåfall.
    Det kan om du bara väljer Hortensia bli bra mycket lägre pris, jag tror inte det skulle bli någon större arbetskostnad då heller.

• liljegrenhansson

passionsblomman:
    jo det är ju bättre att ta i lite som du säger, och få lite över, än att behlva lägga till en massa sen som man inte ränkat med. jo det skulle ju kanske funka med bara lime hortensior.. men vi får se som sagt.. inget akut med blommorna just nu, men kan vara skönt att ha lite planerat

tack för ditt svar också!

• passionsblomman

Nä, klart det är kul och bra att lura på lite olika innan man går iväg. Det blir bra ska du se! Grön Hortnsia är fin ochden funkar ju dessutom ihop med det allra mesta om man vill ha något mer.

• liljegrenhansson

passionsblomman: Jaa jag fastna för dom när jag fick syn på dom på en bild.. ska ha grönt som "temafärg" och blev jätteglad när jag hittade en grönblomma..

• passionsblomman

Ja, vad kul! Det finns faktiskt en hel del gröna blommor, så det kommer du kunna få en kanonfin bukett med din färg!

• liljegrenhansson

Ja jag såg nu i ditt galleri att du hade lagt upp några bilder med gröna blommor.. kul att se att det faktiskt finns några!
    tack för hjälpen!
    har du någon speciell blomma att föreslå kanske?

• passionsblomman

ja Hortensia som du redan gillar, och så tycker jag de gröna Orkidéerna är flotta i brudbinderier också. Både Cymbidium och Phalaenopsis(den som också kalllas brudorkidé).
    Det är jättefint med Daggkåpa eller Buplerum och de gröna gräsvippor som kallas Fontängräs som mjuka material att fylla med. Både små och stora sorter av krysanthemum finns i grönt och är jättefina.Inte minst i bordsdekorationer.

Ja...det finns många som sagt. Glöm inte att det finns gröna rosor också förresten!

Svar på tråden Hortensior - vart kan jag köpa dom billig?