• Iluna
    Äldre 11 May 15:20
    2732 visningar
    13 svar
    13
    2732

    Fler med prestationsångest?

    Igentligen skulle vi åkt iväg och gift oss själva, men det blev så dyrt..så planerna ändrades för 1månad sen att vi skulle ha ett litet litet bröllop uppe hos min familj i skellefteå istället. Man tänker ju att de är väl inte så många som åker 80mil för ett bröllop... så vi har bjudid ca 35pers i hopp om att inte så många kommer..men som de ser ut nu kommer dom flästa och ja kommer inte alls få ha det där lilla bröllopet ja vill.

    Vi hade tänkt oss en liten mysig cermoni ute på grädet, inget märkvärdigt, att alla står tillsammans, sen efteråt en mysig middags buffe, inget spex utan bara lugn och ro med familjen... Men nu när de kommer så många får jag världens prestationsångest..då måste vigseln vara mer speciell, maten måste va perfekt, borden snyggt dukat med blommor på borden...kanske borde jag göra ett festhäfte? kommer folk tycka de är tråkigt, dålig mat, för lite bröllopsaktigt? en miljon tankar och krav tynger mina axlar...borde väl inte känna så, å mannen tycker bara ja e löjlig, han skulle kunna bjuda på grillad hamburgare utan duk på borden lixom. kan inte alls förstå min hysteri :S e de ja som bara e löjlig eller finns de fler??

  • Svar på tråden Fler med prestationsångest?
  • Bustro­ll
    Äldre 11 May 15:28
    #1

    Jag är likadan...jag ville helst ha ett litet bröllop men efter att vi räknat ihop alla de vi ville skulle komma blir vi nästan 50 pers. inget litet och mysigt där inte

  • Svanbo­et
    Äldre 11 May 15:43
    #2

    Jag tycker du ska ta och lugna ner dig - ingen behöver ha prestationsångest för att det kommer gäster. Jag är helt säker på att gästerna kommer vara nöjda och stolta över att få dela denna dag med er på det sätt som ni har valt eftersom de trots allt valt att åka så pass långt.

    Jag tror inte att 35 gäster är för mycket för att ha en "intimare" cermoni - det skulle däremot kunna kännas pretantiöst att ha ett helt slott för er själva och middag med 20 talar, 12-manna band som spelar hela kvällen och massor med personal som passar opp om ni bara har 35 gäster.

    Jag tycker att er plan på att ha det på gärdet och sedan en avslappnad buffé efteråt lät precis lagomt. Är ni nu ändå på gärdet är det nog ingen som förväntar sig stukade servetter och linnedukar ändå

  • PennyJ­enny
    Äldre 11 May 15:48
    #3

    Varför skulle de förvänta sig en massa saker? Bara för att det är ett bröllop eller? Det finns så många varianter av bröllop och jag tror mycket handlar om vad ni är för typ av människor. Hur brukar det annars vara om ni bjuder till fest. Hur har ni bjudit in till bröllopet. Vad har ni sagt/skrivit i inbjudan? Om ni inte målat upp en bild som är något helt annat än det du beskriver att ni vill ha eller att det är något som avviker mycket från hur ni är i vanliga fall, så kan jag inte se varför folk skulle förvänta sig en massa extra.

    Bröllop är inte lika med kyrka, hyrd lokal, honörsbord, 3 rätters middag med kaffe och tårta efteråt, vals och röjfest hela natten till inhyrt band. Det finns så många varianter på bröllop. Prata du bara lite om era bröllopsplaner med några av de som ska komma så sprider det sig vad det är för bröllopstyp de ska på och jag har svårt att se att folk skulle bli besvikna. De är ju där för att se er gifa er och fira det med er, inte passa in i en mall och massa förutfattade meningar.

  • Sonja6­8
    Äldre 11 May 16:09
    #4

    Bra skrivet PennyJenny.
    Förstår din oro TS, jag var lite orolig eftersom min mans släktingar o vänner från ett annat land skulle komma. Jag visste inte vad de hade för förväntningar på ett bröllop. Jag gjorde precis som PennyJenny beskriver. Pratade med folk litegrann om att det blir ett litet, opretantiöst, enkelt, informellt bröllop. Vi vill gifta oss och vill dela denna stund med er för att sedan bara äta o dricka gott och ha trevligt under enkla former. Sedan blev det lite "högtidligare" än jag tänkt mig, för min man hade ju också endel önskemål. Men då förväntade sig folk i alla fall ingen bal på slottet
    Lycka till!

  • Iluna
    Äldre 11 May 18:13
    #5

    jo ni har ju såklart rätt, men kan inte låta bli att känna press..inbjudan talar för att de inte är nått pampa och ståt... men av de bröllop vi varit på i vänskapskretsen så har de varit väldigt stort och så...då känner man ju att man måste leverera..men ja hoppas ja lugnar mig snart...

  • brud27­juni
    Äldre 11 May 18:25
    #6

    Man måste inte alls leverera för att alla andra gjort något annat. Det viktigaste har ju redan hänt.. att ni träffat varandra. Att ni nu väljer att viga er är ju för att glädjas åt det och ge varandra ett löfte. Många verkar (läs även jag) hamna i en illution om hur det borde vara.. Vårt bröllop startade som en dröm om en strand med två vänner som vittnen, nu är inbjudningarna ute för +150 personer.(Vi upptäckte att vi verkligen ville ha med alla våra vänner och vår familj på en sådan stor dag)

    Man får ändra sig, men man ska aldrig glömma anledningen till varför ni är där.. varandra. Finns redan så många måsten så se till att göra det NI vill inte vad som förväntas...

    Stort lycka till och gör det inte "bigger than Big".

  • FiaLot­taoäls­klinge­n
    Äldre 11 May 19:19
    #7

    klart erat bröllop blir det bästa, vackraste och underbaraste...det är ju ER dag. spelar ingen roll att "alla" andra har maffiga stora bröllop, så länge ni får dagen som ni vill ha det, enkelt med buffe i gröngräset så är ddagen fulländad!

    jag ska absolut strunta i alla måsten och vett och etikett, vi ska gifta oss för att VI vill och SOM vi vill,avslappnat och roligt!

    lycka till

  • PennyJ­enny
    Äldre 11 May 21:49
    #8

    När du går på bröllop, tänker du då att det ska vara på ett visst sätt? Att det ska hålla en viss nivå, att det ska maten ska vara rätt, att vigseln ska vara så fruktansvärt speciell osv? Troligen inte. Troligen går du på ett bröllop och hoppas att du får trevligt, att det blir en fin dag för brudparet, att det ska bli roligt att få dela deras dag, att kärlek är något fint och värt att firas. Varför skulle dina gäster tänka annorlunda?

    Bara för att de har valt att ha sitt bröllop på ett visst sätt betyder ju inte det att de tycker att andra former av bröllop är något sämre eller mindre roligt.

    Vad är det du ska tro att de tänker, eller för den delen gör?

  • Iluna
    Äldre 11 May 22:00
    #9

    de har väl igentligen inte me va gästerna tycker utan mig själv och den pressen ja sätter på mig själv..att allt ska vara så perfekt och "felfritt"... jag sätter för höga krav och krav som ja kanske igentligen skiter fullständigt i..derför va tanken på att åka iväg själva så härlig, slipa tänka och planera så mycket...fast samtidigt är jag ju väldigt glad över att få ha min familj med under denna dag...å ja vet att mina vänner inte bryr sig så mycket..utan de är väl gentemot mannen vänner som ja känner pressen på att allt ska va så bra och speciellt, eftersom ja inte känner dom så väl...

  • PennyJ­enny
    Äldre 11 May 22:15
    #10

    Men ofta kommer den inre pressen från att man tror att "alla andra" tänker och tycker på ett visst sätt. Och det är det jag försöker komma åt.

    Förösk att släppa det, du kommer bara göra dig själv en björntjänst om du formar ditt bröllop efter någon tro om hur andra förväntar sig att det ska bli. Risken finns då att du står där med ett bröllop du inte känner är ditt. Lita på din blivande när han tycker att du ska släppa det hela och njut istället av planeringen som kommer. Och se fram emot eran dag.

  • brud27­juni
    Äldre 12 May 00:40
    #11

    De kommer att tycka att det är speciellt om ni är avslappnade. Många av dem har säkert önskat det ni just nu planerar men har väl "följt med strömmen" Lita på er magkänsla så kommer allt bli toppen. :)

  • lojeli
    Äldre 12 May 18:49
    #12

    Läste din inbjudan som du lade ut här för ngn vecka sedan. Jag tyckte mkt om den! Tycker dessutom att den väldigt tydligt angav tonen för hur ni vill ha det - enkelt, mysigt och avslappnat! De inbjudna gästerna är m a o förberedda och kommer (om de är kloka) anpassa sig efter det. Alla inser ju att det är er dag!!!.

  • Iluna
    Äldre 13 May 07:30
    #13

    jo ja ville verkligen inte att någon skulle tro att de va ett super party bara för att vi bjudit in till bröllop..så hoppas dom har den tanken med sig när dom kommer.... :)

Svar på tråden Fler med prestationsångest?