• sialina

Vin? jag kanske kan hjälpa...

Vill Ni ha förslag på vilket vin som passar till maten så gör ett inlägg om vad ni tänkt att servera, ingredienser, kryddor etc. samt vad det får kosta, om ni handlar i Sverige eller utomlands. Jag har för tillfället inget att göra och är utbildad i att kombinera mat och dryck både genom att ha arbetat på systemet i flera år och gått utb. utanför systemet också. Känner ni för det så hjälper jag gärna...

• Svar på tråden Vin? jag kanske kan hjälpa...
  • gustaf28

sialina,

Tack så jättemycket för tipsen! Jag ska redan i eftermiddag bege mig ner till systembolaget och leta fram vad du rekommenderar. Tänkte sen ha en provsmakningskväll på lördag med några få inbjudna, för att prova mig fram, och dina tips tas därför tacksamt emot då jag själv inte är så hemma bland vinhyllorna.

Bugningar och många tack fran Gustaf!

• LoLo

Tack för tipsen! Jättesnällt av dig att ta dig tid och komma med förslag..

/Lotta

• Help

Ännu en som tacksamt skulle ta emot tips på drycker!!
    Meny:

Förrätt: Parmaskinka med sallad, melon, vitlöksaioli, rostade pinjenötter och sesamfrön

Varmrätt: Helstekt fläskfilé och färsk potatis, sås gjord på cambozolaost, chilisås, crème fraiche och basilika. Koreansk gurksallad med risvinäger och röd chili.

Efterrätt: Hallon- och citronparfait med chokladdoppat havreflarn.

Tårta fylld med vit chokladmousse och hallonmousse.

Tacksam för tips på vin till maten, gärna både rött och vitt, samt passande avec till tårtan.

Tack på förhand!!

• sialina

Help!

Hoppas att du inte ska gifta dig i helgen för jag lite ont om tid att sätta mig in i din meny just nu. Fråga på bolaget om det är akut, be att få prata med någon som har kunskap inom området då det för tillfället är många sommarjobbare inne. Har du ingen brådska så kommer vintips till din meny efter helgen!

• Help

Ingen fara sialina, jag väntar tålmodigt ;)

• kaga

Sialina; har du lust att ge fler tips?
    Vi ska ha en buffé bestående av bl a tandorikyckling, inkokt lax, tunt skivad kassler, spenatpaj, exotiska frukter, färskpotatis, rökt korv, div. såser, ostar, kex, grönsaker mm. Vi vill ha ett rött och ett vitt vin till buffén, har kollat lite på Systemets hemsida och fastnat för Don Hugo (2520) som rött, och La Chasse (16348) som vitt, passar det tror du? Fundeerar på att ev. köra La Chasse röda oxå (2024), alltså istället för Don Hugo, vad tror du om det? Har du andra rekommendationer? Stort tack för hjälpen!

• sommar-brud

Førslag på prisvært vin som går att lagra i 10 år?

• bridezilla

Tacksam på rekommendation till detta.
    Förrätt: Rimmad lax med pesto och rödlök på ruccolabädd
    Huvudrätt: Svamp och getostfylld kycklingfilét med basilikasås
    Efterrätt: Fläderblomsparfait med färska jordgubbar

Gärna rekommendation av vintyp, druva etc Funderar på att handla i Tyskland

• Anonym

Hej sialina, vad snäll du är som hjälper till. Det skulle vara jättenällt om du kunde hjälpa oss med den här:
    Marulk med shiitakesvampsås, potatis- och spenattårta och västerbottengratinerade endiver. Det ska vara ett rödvin till. Vi funderar på Cliterra, Cabertnet Sauvignon, ett Chilenskt vin. Du får gänra kommentera det eller komma med andra förslag. Vi köper vin här i Sverige.

/Kricko

• Effi

Hej Sialina!

Skulle du kunna komma med tips på vin till denna meny, är du snäll? Vi vill gärna ha vitt till förrätten, rött till varmrätt och någon form av sött vitt till efterrätten. Vi kommer att handla i Sverige.

Förrätt: Dill- och gurksoppa med räkstjärtar.

Varmrätt: Kalvfilé med örtsky och tapenade-potatis

Efterrätt: Hallonmousse med chokladbräck

Maila gärna till effismail@spray.se

Tusen tack! // Effis

• solgudinnan

Sialina! Orkar du tipsa om ytterligare en meny? Det är ingen brådska med svar (bröllop i sept). Meny:
    - Bröllopsbakelse med rökt lax
    - Hjortfilé med potatisgratäng, kantarellsås, svartvinbärsgelé och harre kuvert.
    - Hallon och champanjesorbet med havreflarn och färska frukter (Prel)
    Troligen vill vi köpa vin från systembolaget men ev åker vi till Tyskland.
    Cateringfirman rekommenderade:
    - Chardonnay 2002, drostdy-hof från Sydafrika (vitt och rött) eller
    - Cabernet Sauvignon & Pamid, house wine från Bulgarien.
    Vad tycker du? Andra tips?

Tusen tack! /Solgudinnan

• lycka

hej har tänkt mig avokado med skagenröra till förätt och till varmrätt blir det fläskfile med potatisgratäng och grönsaksröra eller vokade grönsaker vore snällt med hjälp

Svar på tråden Vin? jag kanske kan hjälpa...