• KUS

Lagotto Romagnolo

Hej!
    Nån som har erfarenhet av rasen Lagotto Romagnolo?
    Vi vill så gärna skaffa hund men är lite allergiska mot hundar som fäller.
    Har hört att Lagotton ska vara allergivänlig.

Finns det nå´n här som har en sån och bor i hyfsad närhet av Göteborg som skulle kunna tänka sig att låta oss få träffa hunden?

Vill ju inte köpa en och sen vara tvungen att lämna bort den... Ju mer förberedd man är desto bättre.

Hoppas!

• Svar på tråden Lagotto Romagnolo
  • tisse

Våran Tarzan är en lagotto och alla som träffar honom bara älskar honom, han är fyra år och som sagt en helt underbar hund. Vill du träffa honom så bor vi i Kungälv ...

• KUS

Åh va kul med svar!
    Och Kungälv är ju inte långt bort, vi åker ofta ut åt det hållet. Gick faktiskt i skola i Kungälv...

Vad har du för erfarenhet av allergi och den rasen?
    Jag har hört rykten om att rasen är lite sönderavlad, som Golden Retrivern är?!?

Var köpte ni honom? Finns det någon kennel/uppfödare här i närheten? Kanske ska ni låta honom bli pappa?

Träffar honom väldigt gärna om ni inte tycker det är för påträngande.

Min e-mail är kus72@hotmail.com

Tack!

• Missy Z

Känner en uppfödare i Dalarna. Hundarna är verkligen jättetrevliga. Men kolla upp att allergin verkligen funkar ihop med hundrasen.

• KUS

Ja, det är det jag tänker på Missy Z, man vill ju verkligen vara säker.

Har surfat som en galning på nätet efter information om just allergifrågor kring den rasen, men det bästa är ju att verkligen testa i verkligheten.

Vännerna har köpt en Dvärgsnauser (stavas?) och den funkar faktiskt bra, men vi vill gärna ha en Lagotto...

• sarah

Tänk på att det INTE finns allergivänliga raser. En del tål vissa raser som andra absolut inte klarar av, medan vissa inte tål några alls. Mycket individuellt alltså.

Det värsta du kan göra är att förhastat köpa en hund som du sedan måste omplacera pga att du inte tål den. Försök träffa många olika individer av den rasen, kanske kan du låna hem någon över helgen, kolla med uppfödaren.

Lagotton är en trevlig ras som dock kräver ganska mycket stimulans, det är ingen direkt ren sällskaps hund som enbart trivs med skogpromenader. den behöver jobba lite både med kropp och huvud.
    Lycka till, hoppas du hittar en hund som du tål. Att ha hund är verkligen underbart (har 4 st)

• Oliven

Hej!

Jag har ingen direkt koll på hundar och allergier, men det här klippte jag ut från rasklubbens hemsida.

"Generellt kan man nog säga att det inte finns några raser som är mer lämpade för allergiker än andra eftersom det är mycket individuellt vilken sorts päls som påverkar en allergiker. Den krulliga ullpälsen är rasens mest karakteristiska rasdrag och en nerrakad, veckobadande lagotto kanske kunde vara bra för en allergiker men det låter inte som något behagligt liv för hunden".

Men det allra bästa är nog att testa själv. Vad bra att du fått svar härifrån tycker jag!

Adressen till rasklubben är www.lagotto.org/
    Om du vill läsa mer om rasen.

• tisse

Jag skickar ett mail privat till dig ... kommentarer till dina andra svar;
    så tycker jag att alla hundar behöver stimuleras både vad gäller kropp o knopp o lagotton är inget undantag

• KUS

Tack Tisse, håller med!

Sambon har haft hundar hela sitt liv och mamman har fött upp Welshar så vi har många hundkunniga runt oss.

Vi bor i ett grönområde och jag ska först kolla så att jag kan ta med honom till jobbet på dagarna.

Är ute i god tid just för att vi vill vara säkra, både på att rasen funkar med min allergi och för oss rent praktiskt.
    Men man måste börja nånstanns inte sant?

• cherlindrea

Jag har anlag för allergi i blodet och har fått det testat på sjukhuset. De säger som flera andra ovan gjort, nämligen att det är inte vissa raser som är bättre, utan det beror på allergikern. Så när vi ska skaffa hund tänker vi köpa en från samma kennel som våra vänner köpt sin hund från. Den hunden har jag gosat otaliga timmar med och aldrig känt något, så det borde ju vara ett gott tecken.

De kennlar som är seriösa kan dock erbjuda "allergigaranti" så du kan lämna tillbaka hunden om det skulle visa sig att du trots allt reagerar på den inom en viss tid. Tyvärr kan allergin utvecklas efter flera år. Något att tänka på. Dessutom ärver dina barn förmodligen din känslighet och kan bli allergiska även om du inte blir det. Knepig situation.

Svar på tråden Lagotto Romagnolo