• Mamli

Dikt om ett hem

Vi bor i en etta med våran son, vi tänkte önska oss pengar att köpa oss ett hem. en trea med markplan.
    Skulle verkligen behöva hjälp med en liten söt dikt om detta

• Svar på tråden Dikt om ett hem
  • Yesh I do

Ni önskar er alltså detta i bröllopspresent? Pengar till en lägenhet? Jag vet inte, men tror du inte att risken finns att era gäster tror att ni förväntar er massor med pengar eftersom en lägenhet inte kostar peanuts direkt? Bara en tanke...

• Imma

Jag håller med Yesh I do. Att önska sig pengar till en sån stor investering tror jag blir konstigt. Helst skulle man ju behöva ge flera tusen för att överhuvud taget synas i marginalen på det totalbeloppet.

Ja, det var ju egentligen inget svar på din fråga. Kanske är någon annan som kan hjälpa till med dikten?

• Mamli

jo men ett startbidrag, precis som att folk önskar sig pengar till resa.

• Yesh I do

jo, det förstår jag att det är ett bidrag och inte kosing till hela lägenheten ni menar...min tanke var bara att även om man önskar sig ett startbidrag till en lägenhet så tror jag lätt att det kan tolkas som att man vill ha en massa pengar...! Precis som Imma skrev så krävs det ju en stor summa för att det överhuvudtaget ska märkas i totalsumman! Jag tänker mer på vilka signaler man sänder ut....!

Mamli skrev 2009-05-05 11:08:03 följande:
    jo men ett startbidrag, precis som att folk önskar sig pengar till resa.
  • Mamli

Mm.. men om man skriver på nåt fint sätt att vi vill ha större och önskar oss därför pengar som en bra start..?

• Yesh I do

Tänk bara på hur ni formulerar er så blir det säkert bra! Att skriva att man önskar sig bidrag till att köpa en trea i markplan kan nog få gästerna att bli lite fundersamma ...!

Lycka till!

• vita drömmar

hur stor är ettan ni bor i och hur länge har ni bott ihop?..
    lite mer bakgrund kan behövas för en dikt :)

• Mamli

haha ja, riktigt så skriver vi nog inte.

de finns ju dikter som den här, fast jag har ändrat den lite

Vår högsta önskan är att bli make och maka,
    och att släkt och vänner ska få vara med och bevaka.
    Vi tänkte ge ett litet tips,
    på hur ni problem med en eventuell gåva löser vips.
    Vi har grubblat och funderat,
    och vårt hushåll grundligt studerat.
    Man kan snabbt konstatera att vi inte behöver mera!
    En juicepress och en mixer, servettringar och fat,
    en brödrost och en tavla - och handdukar till spa't.
    Allt ovan har vi redan och ännu mer därtill,
    så önska något sådant är ingenting vi vill.
    För vi har redan handlat och köpt det vi behöver,
    så mycket så det nästan i skåpen svämmar över.
    Det enda som vi saknar är tre rum och en hall,
    två sovrum - lyckliga, hand i hand.
    Så därför vi oss önskar att lägenhetsbidrag få,
    så vi ett hem kan köpa oss, vi två

nåt sånt..

• JustMeAndMyLove

Jag skulle nog tycka det vore fint att bidra med en slant till ett boende :)

• vita drömmar
    Mamli skrev 2009-05-05 13:15:11 följande:
    haha ja, riktigt så skriver vi nog inte.de finns ju dikter som den här, fast jag har ändrat den liteVår högsta önskan är att bli make och maka,och att släkt och vänner ska få vara med och bevaka.Vi tänkte ge ett litet tips,på hur ni problem med en eventuell gåva löser vips.Vi har grubblat och funderat,och vårt hushåll grundligt studerat.Man kan snabbt konstatera att vi inte behöver mera!En juicepress och en mixer, servettringar och fat,en brödrost och en tavla - och handdukar till spa't.Allt ovan har vi redan och ännu mer därtill,så önska något sådant är ingenting vi vill.För vi har redan handlat och köpt det vi behöver,så mycket så det nästan i skåpen svämmar över.Det enda som vi saknar är tre rum och en hall,två sovrum - lyckliga, hand i hand.Så därför vi oss önskar att lägenhetsbidrag få,så vi ett hem kan köpa oss, vi tvånåt sånt..
    den va ju helt bra!
    men kanske lite lång om ni menar ha det på inbjudningskortet?
  • Mamli

vi har bott ihop i 2år, kommer bli 3år vid bröllopet.
    ettan är på 40kvadratm.
    första våning med balkong.

och vi tänker köpa en 3a med gräsmatta så sonen kan få eget rum och kunna leka ute.

Har även 2katter på denna lilla yta

• Mamli

tack

ja de är ju en bra sak att lägga pengar på, och vi är ju glada för de slantar vi får, tänkte bara att de kunde vara roligt att ha en dikt om det istället för bröllopsresa

• Mamli

sen tänkte jag bara skriva att övriga frågor besvaras av.....

så får man ringa till min mamma och fråga vart man kan sätta in pengar och så.

det är en lång text, vet inte alls vart den ska sitta

eller om man kan ha den länst ner på infosidan vi skickar med om vad hotellet heter och vägbeskrivningen till festen är.

• vita drömmar

I en etta på 40 kvadrat
    Har vi samlat vårt liv från golv till tak.
    Bland brödrost, katter och andra ting
    Kryper vår grabb försiktigt omkring..

mm..
    är ju lite elakt att vända det så att grabben behöver mer utrymme men det är ju oxå en del sanning.. :)

• Mamli

haha, den var bra vita drömmar.
    en jätte bra start, så lägga till att vi önskar oss pengar också då.

• vita drömmar

..vi önskar oss större lägenhet hyra
    men bostäder är nu så förskräckligt dyra
    Därför vi inga gåvor vill ha
    utan att ni istället med pengar bidra´
    så att vi en dag något eget kan köpa
    där grabben och katterna fritt kan löpa

Svar på tråden Dikt om ett hem