• DCL

    Vinterbrudar

    oj här har det hänt grejer! Har precis kommit hem efter en veckas solsemester. Undrade varför ingen skrivit i "Vi som gifter oss i dec"-tråden, sen hittade jag hit. Lägger till mig i listan.

    NOVEMBER
    14: 14e november, Borlänge

    DECEMBER
    05: T0612 (Göteborg), December 2009 (Sthlm), linvinter (Göteborg)
    12: Bittesös, Sorunda (Nynäshamn)
    19: Emmibob, Hotagen (Jämtland), DCL (Norrköping)
    31: Teapot, Göteborg

    JANUARI
    02: Allez (Karlstad)
    09: Ninni84r (Halmstad, Öjasjön)

    FEBRUARI
    13: Elbe, Umeå
    20: Selma2010, Övik (datum inte helt spikat)
    20: Nima2, Upplands Väsby (Norr om Stockholm)

  • DCL

    kanonskönt! Härligt att ta en paus från jobb och alla måsten. Har dock varit flitiga. Kom hem till Sverige igår och stannade i Norrköping över natten. Innan vi åkte därifrån idag hann vi med att beställa vigselringen, ordna lokal för bröllopsfikat samt prata med konditor om bröllopstårtan.

  • DCL

    Vi har varit på Mallorca en vecka. Hade kanonväder! Segt att gå till jobbet idag...

    Har lagt in en bild på ringen i galleriet, den är sååå fin!! Köpte skor som jag ska ha inomhus på bröllopsfesten också, när vi var på Mallorca. Lägger in bild på dem i kväll.

    Angående musikprogram, så finns det ett gratisprogram som heter audicity där man kan ändra takten och tempot (m.m.) på låtar. Sen finns det faktiskt en funktion på Nero (cd-brännings programmet) där man ska kunna mixa och ändra på låtar också, fast det har jag inte testat än.

  • DCL

    emmibob: svårt att säga exakt hur mkt pulver som går åt.Men en liten burk räcker vääääldigt långt. När du häller på pulvret på stämpelmotivet, skakar du ju av det som blir över, det som inte fastnar, och återanvänder det. Tänk bara på att inte hålla värmepistolen för nära motivet när du embossar, då kan pappret bli lite "vågigt". Lycka till och glöm inte att lägga in bild på korten sen!

  • DCL

    Det där låter konstigt? Man kan väl inte nekas ledighet? Jag menar, om din sambo har semesterdagar att ta ut så kan inte chefen neka honom det. Så har vi det iaf. Däremot om jag vill ta extra ledigt utöver mina semesterdagar så är det ju upp till chefen. Men det kanske är olika för olika arbetsplater?

    Teapot: Trist att det blir så dyrt med DJ... Men ni har ju ändå 7 månader på er att hitta en annan DJ eller bestämma er för en annan lösning Håller tummarna för att det fixar sig!

    Vi har nu även fixat vigselförrättare och solist, känns jätteskönt!! Nu är det egentligen bara att bestämma oss för meny, dryck, göra låtlista till kvällen och skaffa kläderna till min sambo. Bröllopsresan har vi nog också bestämt vart vi ska.

    emmibob: hur går det med inbjudningskorten? Nyfiken på hur de ser ut!

  • DCL

    usch, har en liten svacka idag... Vi skickade ut våra save-the-date kort i början på veckan. Jag hade verkligen trott att iaf ett par stycken skulle höra av sig och gratta men av 25 st utskickade så är det en (!?) person som ringt och grattat... Och jag känner mig lite besviken... Våra save-the-date kort är vårt sätt att berätta för folk att vi ska gifta oss på, vi har inte hintat ngt alls. En av mina kompisar och våra familjer fick veta det för en månad sen och jag vet med säkerhet att de inte skvallrat. Vet också med säkerhet att korten har kommit fram, träffade bl a en släkting igår och frågade då om kortet kommit. Fick bara till svar ett krystat "Jo, det har kommit. Det var ju en överraskning..."

    Är väl en liten skitsak egentligen, men just nu känns det tråkigt. Var bara tvungen att skriva av mig lite...

  • DCL

    Vi har en lista där vi skriver upp allting; vad vi var fixat och vilka datum, vad som ska fixas, priser på allt. Listan är på typ 8 sidor... Men då vet jag att vi inte missar något.

    Klart att man har svackor emellanåt. När jag får en svacka så brukar jag låta den vara ett par dagar, skönt att tänka på annat med emellanåt. kanske läsa en bok eller pyssla med ngt annat projekt. Sen efter ett par dagar så har jag bestämt att jag ska t.ex. titta på blommor. Då har jag fått min lilla "semester" och tycker att det är kul att ta tag i det igen.

    T0612: tråkigt att det krånglar med folket runt omkring. Hoppas att det ordnar upp sig snart!! Om du bara får massa negativa kommentarer; berätta inget! Så har vi medvetet valt att göra med vissa personer. Vi berättar inget utan säger bara att vi inte har bestämt just det de frågar än, eller att det får de se när det är dags. Sen byter vi samtalsämne. hehe, de blir lite snopna första ggn men sen tröttnar de på att fråga. Och eftersom vi vet att de bara skulle komma med negativa kommentarer, så är det lika skönt att de inte säger ngt alls!

  • DCL

    Vi har skrivit ihop hur vi vill ha vår borgerliga vigsel, med typ tal och dikter. Hoppas att vigselförrättaren gillar det vi fått ihop

  • DCL

    Vi har skrivit ihop hur vi vill ha vår borgerliga vigsel, med typ tal och dikter. Hoppas att vigselförrättaren gillar det vi fått ihop

  • DCL

    Vi har skrivit ihop hur vi vill ha vår borgerliga vigsel, med typ tal och dikter. Hoppas att vigselförrättaren gillar det vi fått ihop

  • DCL

    ops... inte meningen att det skulle komma så många inlägg.... skyller på datastrul...

    Go natt på er alla vinterbrudar!

  • DCL

    Halloj! Har varit borta ett tag (det är ju trots allt semester ) har skrivits en hel del här märker jag. Började prata med emmibob i en annan tråd, men tänkte att det kanske är bättre att fortsätta diskussionen här.

    Har senaste veckan köpt 38 meter tyg ( vi ska sy stolsöverdrag, har med andra ord lite att göra...), bokat frisör, provsmakat tårta, tittat på diverse dekorationer, bestämt bordsplacering, spikat alla tider m.m. Känns bra, vi har koll på läget. Det ända som ger lite panikkänslor är hur mycket pengar som går åt. Jag vill gärna betala allt på en gång, när jag bokar frisör vill jag betala så jag slipper tänka på den posten, men det funkar ju inte riktigt så. Och fast vi har pengarna till allt så känns det konstigt att de liksom bara finns på kontot... Lite svårt att förklara, just nu känns det liksom som att det är lite på "avbetalning" eftersom det mesta inte ska betalas förrän strax innan bröllopet.

    Ska hämta hem mig klänning imorgon Ska bli kul!!

  • DCL

    haha, tycker dina förslag vad bra linvinter! Skulle ju vara jättekul med såna t-shirts! Och kappan är ju supersnygg!!

    Vi hade bestämt oss för en tårta med vaniljmarinerade hallon och mörk chokladmousse. Men sen köpte vi en sån av samma bageri för att testa och det vart inte riktigt som vi tänkt oss. Så nu ska vi göra lite egna varianter hemma och prova. Blir ju inte riktigt likadant som när bageriet gör men vi kan nog iaf få en hint om hur det kan bli. Ska testa björnbärsmousse och chokladmousse nu i veckan.

    Har idag inhandlat ljusstakar till vigsellokalen. Skönt att pricka av en sak till från listan.

  • DCL

    emmibob: kan du inte ha en vit kavaj över då? Om du tycker att en kappa känns för lång? Finns annars en kort lila jacka för 499kr på hm, art. nr 28-3911. Finns en mörklila kavaj i manchester för 299kr art. nt 32-7023¨. Men sen är ju frågan hur mycket du ska vara utomhus med. Jag kommer bara ha en liten cape över axlarna, och jag har axelbandslös klänning. För min del så är jag ju ute en stund när vi fotograferar, men då kommer jag ha min vanliga goa vinterjacka eller en filt att svepa om mig mellan korten. Förutom det är jag ju bara ute när vi går in i vigsellokalen och ut ur den till bilen. Tror man klarar sig, är nog ganska pumpad med nervositet och adrenalin

    för övrigt finns dessa jackor/kavajer i lila/vitt:
    www.ellos.se/DetailPages/DetailPage.aspx&productId=232676&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink=

    www.ellos.se/DetailPages/DetailPage.aspx&productId=250480&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink=

    www.ellos.se/DetailPages/DetailPage.aspx&productId=232673&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink=#

    www.ellos.se/DetailPages/DetailPage.aspx&productId=232051&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink=

    www.ellos.se/DetailPages/DetailPage.aspx&productId=216643&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink=#

  • DCL

    Vi har bestämt meny nu, ska bara fråga restaurangen om det fungerar. Hur har ni andra tänkt att dagen ser ut? Vi hr jättesvårt att sätta preliminärtider på hur lång tid allt kommer ta. Jag vet så mkt som att frisören jag bokat sa att de sätter alltid upp 4 timar för brudfrisyr. Jag hoppas att det går fortare, men man vet ju aldrig... Då ingår ju att man klär sig och smikar sig mer iof. Men det betyder att jag får gå upp typ 6:00... Vi ska ha vigsel kl. 13. Hur tänker ni andra? Vad gör ni efter vigseln? När börjar middagen och hur lång tid räknar ni till den? Hur många gäster har ni då? Många frågor, många funderingar...

  • DCL

    December: hur många gäster har ni då? Tänkte att du har räknat 3 timmar till maten. Vi kommer bara vara 25 men vi räknade ändå 3 timmar. Har absolut ingen som helst aning om hur lång tid det tar... :-S

  • DCL

    låter som en bra planering.

    Vi kommer forograferas innan vigseln. Prel ser vår dag ut så här:
    06:30 frisör
    11:00-12:30 fotografering (en kompis som är fotograf)
    13:00 vigsel
    14:00 fika med alla gäster
    ca 15:30 åker vi vidare som ska äta middag på kvällen (ej alla gäster som kommer till vigseln)
    (tar ca 45 min att åka från fikat till festlokalen)
    18:00 middag
    21:00 fest och bröllopstårta

    Vi kommer bli ca 40 till vigsel och 25 till fest. Vad tror ni? Har lagt på typ 15-30 min extra på en del poster. Typ, att åka till fikalokalen kanske tar 15 min istället för 7 som det normalt gör, alla ska komma fram och det är vinter etc...
    Hur lång tid tror ni man ska räkna till fikat (som består av tårta och kakor) och hur lång tid tar middagen?

Svar på tråden Vinterbrudar