• HavsVigsel

Oro för livet efter?

Tänkte bara att det skulle vara intressant att höra om det är någon mer än jag som tänker på livet efter bröllopsdagen? :) Då menar jag er relation. Tror ni den kommer att förändras bara för att ni gift er eller kommer livet fortsätta som vanligt? Jag och min blivande man hartalat jättemycket om detta (och då har vi varit ihop i 13 år innan!!) Vi vill bara försäkra oss om att vi vill "ha ut" samma sak av giftemålet så vi slipper besvikelser och skilsmässa. Hur har ni gjort, eller hur tänker ni?

• Svar på tråden Oro för livet efter?
  • HavsVigsel
    MulleNuh skrev 2009-05-03 22:58:39 följande:
    Njae jag tror inte nåt kommer bli så annorlunda.. Det kommer väl rulla på som vanligt.. Bara at man inte har ett roligt bröllop att planera!
    Precis! Måste hitta nya projekt. Får börja skulptera igen helt enkelt. Ut med platttvn in med brännugnen. Borde inte vara några problem, han älskar ju mig! ;)
  • JustMeAndMyLove

Vi tror inte heller det kommer förändra nått :)
    Snarare att tiden i sig kommer förändra oss och då också vårat förhållande! Anledningen till att vi gifter oss är just för att vi redan nu känner att vi utvecklas och förändras i samma bana och att vi hela tiden kommer varran närmare :)

Faktiskt så tror jag den största anledningen till att vi vill gifta oss och ¨åka på bröllopsresa är för att vi vill verkligen uppleva allt det här tillsamans! För det är ju via sina upplevelser man växer

• valkyriana

Livet ändrades inte (vilket jag aldrig trodde heller ), däremot tycker jag att bröllopet trots allt introducerade en ny nyans av kärleken. Visst känns det lite annorlunda att vara gift. Att vara någons fru, att ha en äkta make. Det löftet vi har gett varandra känns allt.
    Dessutom har jag blivit tjockare Men det kan bero på att jag slutat röka. Och att jag tappade 3 kg innan bröllopet, som "alla" sa att jag skulle göra, men inte trodde på)

• pysselbruden
    HavsVigsel skrev 2009-05-03 22:49:44 följande:
    Brukar ibland likna min relation med ett jobb. För det är ett jobb, lika bra att inse, den dagen du bara lutar dig tillbaka och inte längre investerar, det är nog den dagen som är början på slutet.
    Bra sagt! Och tror också att det är viktigt att båda är överens på den punkten och att man kämpar på tillsammans. Tror tyvärr att det är allt för vanligt (även i förhållanden där man inte är gifta) att allt ska vara så lyckligt hela tiden och man ska vara så kära och när det sedan kommer en motgång så är det liksom kört. Då är det viktigt att man är överens, så att inte bara en kämpar på och den andra tänker att "det löser sig nog" eller liknande.
  • pysselbruden

Vad jag menade ovan är att det är nog bra att inse redan innan att det kan komma motgångar i äktenskapet, och att det kan vara bra att diskutera redan innan vad man tillsammans kan ha för strategi för att lösa dem. Och inte bara förvänta att man ska leva lyckligt i alla sina dagar utan minsta moln på himlen.

• PL080802

Jag håller med alla om att det inte blir märkbart annorlunda (det är lika underbart som innan :)

Det finns studier som visar att många är lyckligare före bröllopet (lyckostegring några månader innan för att återgå till "normal nivå" efter bröllopet). För alla som är intresserade av att läsa om detta och andra intressanta företeelser i "förväntningssamhället" kan jag rekommendera Nextopia av Micael Dahlén (se extrakt nedan).

209.85.129.132/search%C3%A9n&cd=6&hl=en&ct=clnk

Hur kan grapefruktjuice smaka apelsinjuice? Varför är man lyckligare före giftermålet än efter? Hur kan iPhone utses till världens bästa telefon innan den nått handeln? Varför satsar filmbranschen på trilogier?

Svaret är förväntningar. Förväntningar har också lett till att imorgon blivit viktigare än idag. I en tid när allt är tillgängligt har vi blivit allt mer intresserade av vad som väntar runt hörnet.

På så sätt har vi byggt ett förväntningssamhälle där vi rusar mot nästa jobb, nästa sak, nästa dejt. Vi strävar mot ett nextopia som lovar att nästa vad-som-helst är bättre än någonting vi upplevt tidigare. I Förväntningssamhället finns det gott om möjligheter för att bli lycklig. Samtidigt har det aldrig varit svårare att förbli lycklig.

Den här boken hjälper dig att förstå hur utvecklingen påverkar allt från hur företag värderas och bör arbeta, till hur värderingar och kontaktannonser förändras. Med såväl nya begrepp och teorier som sex, droger och rocknroll naturliga uttryck för människans drifter tar författaren med dig på en resa framåt, som aldrig slutar.

Några slutsatser är:
    - Lär aldrig av dina misstag.
    - Lev som idag inte finns.
    - Du är aldrig bättre än din nästa grej.

Micael Dahlén är professor i företagsekonomi på Handelshögskolan i Stockholm. Dahlén är rådgivare åt ett flertal börsföretag och populär föredragshållare på internationell basis. Det här är hans femte bok.

• didis

Kunde inte sagt det bättre själv...

Det är ju samme gubbe idag som igår (och förhoppningsvis i morgon), han är som han är och har jag accepterat honom hittills så får jag väl acceptera honom fortsättningsvis...

Tooticki skrev 2009-05-03 22:43:38 följande:
    Nej, livet förändras inte efter bröllopet. Detta var vi väldigt medvetna om innan, och skulle aldrig gift oss om vi inte varit lyckliga och nöjda då. Bröllopet kan inte laga något som är trasigt, och glamouren är borta dagen efter. Är du lycklig över att vakna upp brevid din blivande varje dag så kommer du att vara det även när ni är gifta. Relationen behöver lika mycket jobb och kommer innehålla både bra och dåliga saker vare sig man kallar sig sambo eller makar. Jag önskar er alla underbara äktenskap!
  • 0Maria0

Vi pratade lite om det efter att jag läst den här tråden igår (förrgår, dagen innan det...?) och har samma syn på det här...
    VI vet att vi vill vara tillsammans och bli gamla tillsammans, oavsett egentligen om vi är gifta eller ej, så för oss är bröllopet något roligt som vi delar med familj och vänner, tiden efter det - äktenskapet - är lite mer av en juridisk grej. Vi har ju tänkt bilda familj osv. Det som vi båda trodde skulle kunna kännas annorlunda efter bröllopet är team-känslan, familje-känslan, att nu är det verkligen VI mot världen, och där tyckte min M2B att även "bara" förlovningen hade tagit oss ett steg närmare varandra i "teamet" så att säga...
    Så - inget förändras egentligen, vi dela en underbar dag med familj och vänner och efter det är vi ett starkare VI...typ...

• Sobeit

Jag tror att det kan bli som en liten nytändning för oss. Vi har varit tillsammans i 11 år. Har tre barn tillsammans och när vi förlovade oss efter 6 år så blev dte en liten nytändning. Vi har varit tillsammans så länge och upplevt så mycket framgång ocg nederlag så jag tror egentligen inte vi kan bli mer samansvetsade som ett par. För oss är äktenskapet för evigt oh ett bevis på vår dedikering till varandra. Men osm en ovanstående redan skrivit, så är det i grund och botten fortfarande ett förhållande som man måste investera mycket i. Och det vet både jag och min m2b. Så det känns skönt!

• lipaj

trevligt att kunna presentera honom som sin man istället för sambo eller han jag ligger med! ( 20 år + 2 barn)

Svar på tråden Oro för livet efter?