• HavsVigsel

Oro för livet efter?

Tänkte bara att det skulle vara intressant att höra om det är någon mer än jag som tänker på livet efter bröllopsdagen? :) Då menar jag er relation. Tror ni den kommer att förändras bara för att ni gift er eller kommer livet fortsätta som vanligt? Jag och min blivande man hartalat jättemycket om detta (och då har vi varit ihop i 13 år innan!!) Vi vill bara försäkra oss om att vi vill "ha ut" samma sak av giftemålet så vi slipper besvikelser och skilsmässa. Hur har ni gjort, eller hur tänker ni?

• Svar på tråden Oro för livet efter?
  • Sesamy

Jag tror egentligen inget kommer förändras.

Vi pratar alltid mycket om hur vi tänker och känner och vad vi vill ha ut av livet och av vårt liv tillsammans.
    Äktenskapet för oss innebär att vi hedrar vår kärlek och att vi lovar att kämpa för den, och arbeta för att den ska vara stark.

Tror det är viktigt att prata om sådana saker och fundera kring det, just för att förhindra problem.

Vi har även pratat jättemycket om varför vi gifter oss - för att ha det klart för oss och för varandra.

Tror det finns risk att man tror att saker kommer förändras annars... Eller att det blir bättre om man gifter sig.... Eller att det kan förhindra dåligt beteende som förekommit tidigare - typ respektlöshet.

• Sesamy

Jag tror egentligen inget kommer förändras.

Vi pratar alltid mycket om hur vi tänker och känner och vad vi vill ha ut av livet och av vårt liv tillsammans.
    Äktenskapet för oss innebär att vi hedrar vår kärlek och att vi lovar att kämpa för den, och arbeta för att den ska vara stark.

Tror det är viktigt att prata om sådana saker och fundera kring det, just för att förhindra problem.

Vi har även pratat jättemycket om varför vi gifter oss - för att ha det klart för oss och för varandra.

Tror det finns risk att man tror att saker kommer förändras annars... Eller att det blir bättre om man gifter sig.... Eller att det kan förhindra dåligt beteende som förekommit tidigare - typ respektlöshet.

• Sesamy

Oj.... Var inte meningen att tjata! Var sidan som krånglade! =P

• pysselbruden

Jag tror att i grund och botten kommer inget att förändras. Vi gifter ju oss för att vi älskar varandra och vill leva resten av vårt liv tillsammans, och det kommer ju förhoppningsvis inte att ändras utan bara att förstärkas av äktenskapet. Däremot har vi pratat igenom hur vi ser på framtiden, vad vi vill och önskar i t ex frågor som barn, bostad, arbetssituationer. Bara för att försäkra oss om att vi vill samma saker.

• HavsVigsel

Håller med. Tror det är viktigt att ta det snacket innan även om det kan vara jobbigt. Min mycket oforskade åsikt är att folk tror det ska bli ljuvt rosaskimmrande efteråt, vilket blir starten till många onödiga slitningar. Sedan vet man ju inte hur ens känslor och ståndpunkter kommer ändras med tiden. Men som du skrev tror jag att kommunikation är AochO för ett lyckat äktenskap...om jag inte missförstod, så var det din kontenta?

• HavsVigsel
    pysselbruden skrev 2009-05-03 22:16:40 följande:
    Jag tror att i grund och botten kommer inget att förändras. Vi gifter ju oss för att vi älskar varandra och vill leva resten av vårt liv tillsammans, och det kommer ju förhoppningsvis inte att ändras utan bara att förstärkas av äktenskapet. Däremot har vi pratat igenom hur vi ser på framtiden, vad vi vill och önskar i t ex frågor som barn, bostad, arbetssituationer. Bara för att försäkra oss om att vi vill samma saker.
    Ja det var det jag ville få fram ang. barn, bostad..osv. Får ibland känslan att vissa gifta par hoppade över den viktiga delen. Man måste ju jobba åt samma riktining, eller åtminstonde veta vilken riktning din partner kommer gå? Funderar på om detta kan vara en av anledningarna till havererande äktenskap? En vännina har inga planer på att gå tillbaka till sitt jobb efter sin mammaledighet, men talar jag med hennes man verkar han ta det som en självklarhet. Vad händer den dagen mammaledigheten tar slut? Förstår inte riktigt hur du kan undvika att tala om sådanna stora beslut?
  • Tooticki

Nej, livet förändras inte efter bröllopet. Detta var vi väldigt medvetna om innan, och skulle aldrig gift oss om vi inte varit lyckliga och nöjda då. Bröllopet kan inte laga något som är trasigt, och glamouren är borta dagen efter. Är du lycklig över att vakna upp brevid din blivande varje dag så kommer du att vara det även när ni är gifta. Relationen behöver lika mycket jobb och kommer innehålla både bra och dåliga saker vare sig man kallar sig sambo eller makar.

Jag önskar er alla underbara äktenskap!

• HavsVigsel

Brukar ibland likna min relation med ett jobb. För det är ett jobb, lika bra att inse, den dagen du bara lutar dig tillbaka och inte längre investerar, det är nog den dagen som är början på slutet. Hmmm...ransakningsögonblick. Detta betyder att jag skriver under att livslångt anställningskontrakt. Ska nog kolla över bonusparagraferna där...:)
    OCH semesterdagar ;)

• pysselbruden

Jag tror som HavsVigsel skrev, att kommunikation är a och o i ett förhållande oavsett om man är gift, sambo eller någon annan form. Sedan känns det för mig att när jag ska ta ett för mig så viktigt steg som äktenskapet är, så blir det där lite extra viktigt.

Jag kan tänka mig att en del tänker att en del saker bara ska "flyta på" efter äktenskapet, t ex barn och hus. Men har man inte pratat om det är det ju inte säkert att ens partner ser på det på samma sätt även om många ser det som självklart. (Det märker jag bara på kommentarerna vi fått när vi berättat att vi ska gifta oss.)

• MulleNuh

Njae jag tror inte nåt kommer bli så annorlunda.. Det kommer väl rulla på som vanligt.. Bara at man inte har ett roligt bröllop att planera!

Svar på tråden Oro för livet efter?