• Huslusen

Istället för presenter, pengar!?!

Jag och min pojkvän har nyss förlovat oss. Bröllop kanske blir av om 1 eller 2 år - ingenting riktigt bestämt, men vi pratar en hel del.

En sak som vi undrar är om man kan på något sätt i inbjudan skriva "istället för presenter ser vi gärna att ni betalar ert kuvert..." eller något liknande. Att istället för att köpa en present till oss för 300 kr (eller vad folk lägger) att de istället ger oss de pengarna så vi kan ha en kul fest tillsammans utan att jag och och min pojkvän blir bankrutt....vad tror ni?

Troligen blir det ute i skärgården så man måste ju betala båtresa plus boende en natt själv....

Några tips?

• Svar på tråden Istället för presenter, pengar!?!
  • Sommar 2010

För att undvika att pengar man önskar sig eller ger bort hamnar i den vanliga hushållsbudgeten kan man önska sig/köpa presentkort. Fungerar även med resor.

Vad gäller kuvertavgifter så skulle jag som inbjuden reagera olika på om det var ett par som av någon särskild anledning (sjukdom, arbetslöshet, studier etc.) har mindre pengar än om det var ett par med bättre ekonomi som hade det. Och kände jag inte brudparet tillräckligt bra för att veta ungefär hur det ligger till skulle jag inte uppskatta kuvertavgift eftersom jag troligtvis inte skulle höra till den krets av vänner och familj som man verkligen inte vill vara utan på bröllopsdagen.

Alltså skulle jag gärna betala kuvertavgift för en nära vän som är "fattig" men inte så gärna till en bekant som bjudit väldigt många gäster.

• tågjäntan

Passionsblomman
    Men hur ska man göra om man verkligen har allt man behöver? När jag och min man gifte oss hade vi bott hemifrån i typ 15 år på varsit håll och samlat prylar sedan dess. Dessutom flyttade jag in i hans tvåa på 36m2 i samband med bröllopet så vi hade inte fått plats med fler saker. Några gav mer symboliska saker och någon målade en tavla och det är roliga minnen. Men om alla hade gjort det hade det inte funkat. Jag hade redan möbler och en hel hög med kartonger i en lada. och min man hade redan en finservis.
    I stället önskade vi oss presentkort hos fotografen och praktisk hjälp till bröllopet och gjorde ett rim om det. Ingen sa något om det.

• didis

Eller kan man önska sig bidrag till barncancerfonden.

Inte helt ovanligt till födelsedagar så varför inte bröllop?

tågjäntan skrev 2009-06-09 20:17:35 följande:
    PassionsblommanMen hur ska man göra om man verkligen har allt man behöver? När jag och min man gifte oss hade vi bott hemifrån i typ 15 år på varsit håll och samlat prylar sedan dess. Dessutom flyttade jag in i hans tvåa på 36m2 i samband med bröllopet så vi hade inte fått plats med fler saker. Några gav mer symboliska saker och någon målade en tavla och det är roliga minnen. Men om alla hade gjort det hade det inte funkat. Jag hade redan möbler och en hel hög med kartonger i en lada. och min man hade redan en finservis.I stället önskade vi oss presentkort hos fotografen och praktisk hjälp till bröllopet och gjorde ett rim om det. Ingen sa något om det.
  • passionsblomman

Jag antar att man just därför kan ha en liten önskelista. Alltid är det väl nåt man drömmer om, sparar till? Ny soffa? Båt? Kanot? Hund? (jäklar vad de kostar) Hammok? Men det är ju fortfarande en ÖNSKE-lista. Jag reagerar mot att det är en hell del i förväntningarna hos många av brudparen som inte alls känns som önskningar utan som krav.

har man dessutom verkligen allt, ja då finns det väl goda skäl att önska till förmån för dem som inget alls har, som didis föreslog.

Jag tycker som Ore, att önskelistor eelr tips på vad paret skulle gilla är jätteskönt, även om jag hör till dem som har god fantasi och brukar kunna lura ut bra saker.

tågjäntan skrev 2009-06-09 20:17:35 följande:
    PassionsblommanMen hur ska man göra om man verkligen har allt man behöver? När jag och min man gifte oss hade vi bott hemifrån i typ 15 år på varsit håll och samlat prylar sedan dess. Dessutom flyttade jag in i hans tvåa på 36m2 i samband med bröllopet så vi hade inte fått plats med fler saker. Några gav mer symboliska saker och någon målade en tavla och det är roliga minnen. Men om alla hade gjort det hade det inte funkat. Jag hade redan möbler och en hel hög med kartonger i en lada. och min man hade redan en finservis.I stället önskade vi oss presentkort hos fotografen och praktisk hjälp till bröllopet och gjorde ett rim om det. Ingen sa något om det.
  • Aleta

Jag önskar att vi hade tänkt på att önska oss bidrag till t ex WWF, Action Aid osv, men det gjorde vi inte.

Därför skrev vi:
    "Ge oss inga presenter, snälla! Skänk hellre en slant och hjälp oss att ordna en bra fest! Vi ställer fram en sparbössa..."

Sedan gjorde vi klart för alla att det var helt frivilligt och gärna anonymt. Vi fick väl kanske 200:- per person, en del la massor och andra ingenting alls. Vi bjöd på fest i två dagar, det fanns enklare boende gratis för alla som ville (de som ville bo lyxigt fick betala själva). Många reste långt.

Det var hur vi gjorde, vad jag sedan tycker är att det var lite jobbigt att be folk om pengar istället för presenter. Jag är glad att alla inte lade något, då kände sig uppenbarligen inte folk tvingade till det. Flera av gästerna (mest manliga) sa att de tyckte att det var jätteskönt att ha presentfrågan löst redan från början.

Jag tycker inte att det är någon större skillnad på att önska pengar eller present. Däremot om man önskar en specifik summa (kuvertavgift t ex) så blir det ju lite mer tvingande. Då är det ju lite som att säga: "Jag önskar mig en rosa brödrost, får jag inte den så får ni inte komma."

Hur skulle jag reagera själv? Jag skulle nog bara betala och glatt komma på festen.

• mindag2009
    didis skrev 2009-06-09 20:29:52 följande:
    Eller kan man önska sig bidrag till barncancerfonden.Inte helt ovanligt till födelsedagar så varför inte bröllop?
    Precis, vi skriver på inbjudan så här: Tänk på Wilmer som inte får vara här med oss och fira denna dag. Så skänk gärna en slant så det kanske går att rädda fler barn. Tänk på Spädbarns fonden!

Vår son Wilmer dog i plötslig spädbarns död för 2 år sedan och då tänkte vi att det skulle vara ett utmärkt tillfälle att hedra han på.
  • Flodis Hjärtat

Väldigt fint, tycker jag, och hänvisar till mindag2009. Jag hade lätt gett mycket pengar dit, kanske till och med mer än vad jag hade köpt present för om det var en bra organisation.

• roslagsbruden

Jag håller verkligen med om att det bästa man kan önska sig är ett bidrag till ett välbehövligt ändamål! När vi först bestämde oss för att ha ett bröllop var det så vi ville ha det. Sedan kom den förbannade finanskrisen och våra förutsättningar förändrades drastiskt. Som tur är är våra vänner mer sympatiska än att de tycker att vi ska ställa in vårat bröllop pga det utan de föreslog istället att de som vill skulle kunna betala en slant för just bröllopet istället. Det blir ju ett litet bidrag i alla fall som underlättar enormt för oss. Kan inte riktigt förstå att man kan ta illa upp av att man önskar sig pengar istället för saker när man faktiskt inte vill ha några grejer.

Det skulle förstås vara fantastiskt roligt att kunna bjuda alla på allt men vi har alla olika förutsättningar och inställning till hur ett bröllop ska vara. De flesta av våra gäster har en mer avslappnad inställning än vad många på det här forumet verkar ha och det är vi tacksamma för!

• Wanjan

Hej!
    Vi löste problemet så här. vi önskar oss hjälp i present. Maten och tillagningen av föräldrarna, dukning, servering, diskning, binda brudbukett, göra inbjudningar osv av vännerna. Poängterar noga att detta är presenten. Har fått olika reaktioner på detta, men mest possitivt.
    Bröllopet för 60 gäster kommer att kosta 10-12000 tack vare detta!

Har varit på bröllop där man önskar oengar och tycker personligen inte det är så trevligt!

• Babajaga

Jag har varit på några kuvertbröllop och jag tyckte att det var så skönt att få presentfrågan löst. Annars går man och funderar länge över den perfekta presenten. I bästa fall har brudparet en önskelista med presenter med olika prisnivå som man kan välja ur. De kuvertbröllop som jag har gått på har haft rimliga kuvertkostnader. Hade kuvertet kostat 500-600 kr hade jag inte gått utan tyckt att det var för dyrt.
    Så sammanfattningsvis tycker jag att kuvertbröllop är bra för då slipper man tänka ut en bra present. Det viktiga i kuvertbröllop är att kuvertsumman är rimlig.

• Hjartafró
    allehanda skrev 2009-05-03 22:50:48 följande:
    När jag blir bjuden på en fest förväntar jag mig att de som bjudit har gjort vad de kan för att vi alla tillsammans skall ha trevligt, inte fanken förväntar jag mig att folk skall ha trerätters med dyra viner när jag vet att de inte har råd till detta, hellre äter jag falukorv och har kul än äter en middag som är så not brudparet. Vem har satt dessa griller i huvudet på er att man måste ha det si och så? Man rättar munnen efter matsäcken som ordspråket mycket riktigt säjer.
    Håller med! Jag föredrar att bli bjuden på ett bröllop med enklare buffé och billigt vin, framför en extravagant festmåltid som jag som gäst får betala.

Men alla gör ju som de vill, såklart.
  • MimmiMama

Sommar 2010 skrev 2009-06-09 19:36:02 följande:

Alltså skulle jag gärna betala kuvertavgift för en nära vän som är "fattig" men inte så gärna till en bekant som bjudit väldigt många gäster.
    Instämmer! Det blir ju annars som så att det är gästerna som får betala den "tjusiga" festen. Det känns lite märkligt tycker jag.
  • ario

Alltås jag är så trött med allt som har med presenter och pengar...är det ingen här som inte har önskat sig något? jag har sagt till vänner att jag vill inget annat än att dem kommer till festen och har roligt, och att jag inte vill ha varken present eller pengar!

Varför ska man förvänta sig bröllop? räcker det inte att dem kommer? för mig är deras närvaro viktigare än materiella grejer,

Men jag förstår att man aldrig går till ett bröllop tomhänt, men jag skulle bli lika glad ifall jag fick 10 brödrost eller inget alls....!!!!

får du 10 brödrost, ta med dem nästa gång till ett annat bröllop:P

• Hjartafró
    ario skrev 2009-06-28 16:34:50 följande:
    Alltås jag är så trött med allt som har med presenter och pengar...är det ingen här som inte har önskat sig något? jag har sagt till vänner att jag vill inget annat än att dem kommer till festen och har roligt, och att jag inte vill ha varken present eller pengar!Varför ska man förvänta sig bröllop? räcker det inte att dem kommer? för mig är deras närvaro viktigare än materiella grejer,Men jag förstår att man aldrig går till ett bröllop tomhänt, men jag skulle bli lika glad ifall jag fick 10 brödrost eller inget alls....!!!!får du 10 brödrost, ta med dem nästa gång till ett annat bröllop:P
    Fast den här tråden handlade väl mer om att "ta betalt" för bröllopet?

Hur som helst, vi har typ allt vi behöver och kommer istället att uppmana våra gäster att skänka pengar till en organisation som ligger oss varm om hjärtat, om de absolut vill ge en gåva alltså.
Svar på tråden Istället för presenter, pengar!?!