Hjälp.. herr och fru?
Skriver man herr och fru nu förtiden på kuvert? Familjen skriver man ju om det är med barn, men vad skriver man om det är bara de vuxna eller en person? och skriver man mannen först, eller den som man är släkt med först?
Skriver man herr och fru nu förtiden på kuvert? Familjen skriver man ju om det är med barn, men vad skriver man om det är bara de vuxna eller en person? och skriver man mannen först, eller den som man är släkt med först?
Vi valde att skriva förnamn + efternamn.
Tex.
Kalle Svensson & Anna Svensson...
Dels är ju inte alla gifta utan sambos, dels så är det nog en smakfråga.
Skriver ni Familjen Svensson så är hela familjen bjuden.
Chrisse och Jonas skrev 2009-05-03 11:37:29 följande:
håller på att göra klart de sista inbjudningarna.. som sagt numera är ju inte alla gifta, så hur skriver man om man tänkt bjuda hela familen och de heter typ Lena Svensson och Jesper Wiklund och barn? har valt att skriva namnen på de bjudna inne i kortet dessutom.. så hur har ni andra löst detta?
Fam Svensson/Wiklund alt. Fam Svensson-Wiklund alt. Lena Svensson m familj
nu trillade poletten ner!..så klart att man skriver så! tack!
Vi skrev familjen oavsett om de har barn eller inte för de är ju en familj även om det saknas barn av frivilliga-/ofrivilliga anledningar.
Var de sambos så skrev vi Fam. Svensson - Karlsson.
Traditions enligt så skriver man mannen först men vi skrev den som vi var släkt/vän med först om de inte har samma efternamn.
Ja se dessa traditioner.. jag skriver alltid som du, den jag är släkt med först, eller bara släkting och så "..med familj".
Så var det på den tiden då mannen var bättre än oss kvinnor
Du vet väl att den artiga gesten med att hålla upp dörren för en dam är för att man offrade hellre kvinnan än mannen om någon stod och lurpassade på andra sidan dörren. Sedan kan jag inte lova att det verkligen är så men det är vad jag är informerad med
Trodde att traditionen var att kvinnans namn skrevs först i dessa sammanhang, "damerna först" ni vet... Nåja, hursomhelst, vi skrev också namnet på den vi faktiskt är släkt med / i första hand kompis med av paret. Inga "familjen" då vi inte ville ha barn med men det blev naturligtvis missförstånd i alla fall.