• blivande S

400 för att påbörja en bukett??

Jag var till en florist idag och pratade lite med henne om min brudbukett. Vi diskuterade olika blommor och jag fick lite tips på olika slags buketter. Jag frågade henne ungefär vad buketten skulle komma att kosta och så sa hon priset och sen sa hon att det tillkommer 400:- för att det är en brudbukett!
    Varför det frågade jag henne då och hon svarade att det kostar från 400kr+ kostnaden för blommorna i en brudbukett.
    Det har jag aldrig hört tidigare. Jag beställde ingen bukett utan sa att jag skulle undera på det.

• Svar på tråden 400 för att påbörja en bukett??
  • Pizan

Det är väl arbetskostnader. En vanlig bukett stoppar man ju ner i en vas och så får blommorna stå där men en brudbukett ska ju bäras runt en hel dag utan att börja se ful ut och den måste ju vara hårdare bunden (antar jag). Tycker 400 kronor för arbetskostnad utöver blommorna låter ganska billigt.

• blivande S

Ja, det är säkert så. Har ingen kunskap alls om blommor och floristens jobb.

• passionsblomman

Det är garanterat arbetskostnaden. Vissa kllar den"grundpris".
    Förutom materialet(blommorna) betalar du för den tid floristen lägger ner på att göra den åt dig. Det är dessutom så att de allra flesta inte ens tar i närheten av så myckt som den tid som verkligen går åt, från kundens första besök i butiken till att blommorna är levererade. Så, 400 är en väldigt rimlig arbetskostnad.

Länken här ovanför har ingenting med verkligheten att göra. (det vore ju käckt om det stod färdiga brudbuketter att bara gå och hämta i butikerna...)

Svar på tråden 400 för att påbörja en bukett??