• solhatten

Hur hade ni gjort med namnen i mitt fall???

Jag har ett polsk efternamn. Låt oss säga typ Krakovierski
    Jag har ett Svenkt förnamn som är ganksa långt och "hårt". HEla mitt namn är alltså långt och hårt att uttala. JAg tycker inte så mycket om mitt förnamn faktiskt och använder ofta ett smeknamn. Det är mina morföräldrar som är från polen. Min mamma är född i sverige och jag är född i sverige. Jag kan inte polska. Dagligen (nästan) får jag bokstavera mitt namn i alla möjliga sammanhang. Ofta får jag frågan om jag kan polska osv...

Min sambo har ett fult "sson"-namn. Jag har hela tiden sagt att jag INTE tänker byta bort mitt namn mot hans efternamn. Hans mamma däremot har ett fint efternamn typ skogberg (påhittat) som klingar mjukt.

Min sambo är inte så inne på sitt mammas namn utan vill hellre ha mitt, men jag är så trött på hela tiden bokstavera och tycka att mitt namn är hårt och långt =)

hur hade ni gjort? någon som varit i samma sits?

• Svar på tråden Hur hade ni gjort med namnen i mitt fall???
  • MulleNuh

Kan ni inte hitta på ett alldedes eget namn??

• solhatten

jag är inne på det med, men min sambo tycker nog det är lite töntigt=) Skäms lite extra mycket eftersom vi skickade in namnbyteslappen idag där det stog att vis kulle byta till mitt. Kan man ändra det nu?

• Troll1

Hade tagit hans mammas namn, helt klart! (I andra hand ngt helt nytt, varför inte? Det är inte töntigt, hälsa din blivande det. )
    Själv behöll jag mitt (ovanliga) efternamn som mellan-namn och tog mannens som efternamn.

• Birana

Finns väl lite historia om din släkt? Du borde nog fråga lite om den, kanske du finner lite stolthet i ditt namn? Jag har det mest krångliga namnet jag sjävlv varit med om Khdryan och jag är så stolt över det och det betyder så mycket för mig, skulle aldrig aldrig byta bort det hur jobbigt det än är att ha det. Min sambo har Wilson och jag ska ha båda när vi gifter oss. Men du bestämmer ju själv vad du ska göra!

• Pizan

Jag skulle nog ha bytt förnamnet och tagit mitt smeknamn som förnamn istället (om de i varje fall inte gillar förnamnet och folk ändå kallar dig för ditt smeknamn) , och sen hade jag behållt det polska efternamnet. Men jag gillar polska efternamn (känner tre stycken som har det), de låter liksom lite lyxiga och mystiska.

• Jiel o Deps

Ja, kom å ett eget namn tillsammans! Tycker det verkar vara så romantiskt. Eller, om det går, lägg ihop era namn. Jag hörde om att par som hette Johansson och Welin, tillsammans blev dem Johwelin.

• solhatten

Det där ed att hitta på ett eget tycker jag också verkar mysigt. Men min sambo är inte så inne på det. MEn jag har tstat och testat och hittar knappt några som låter fina om man ska utgå från våra två. Det jag hittade som jag gillade va Lower. Men så såg jag på eniro att det redan fanns några Lower =(

• Juni2009

ge oss efternamn så vi kan hjälpa till o ge dig tusen förslag så ni kan smaka på o välja... om ni kan?

Svar på tråden Hur hade ni gjort med namnen i mitt fall???