• 21 år

Hur skriver man...

Hej!
    Jag och min blivande make har så smått börjat fundera på utformningen av våra inbjudningskort till vårt bröllop. Vi är ense om att då man levt ihop i 21 år så har man det mesta i ett hem. Därför har vi beslutat att avstå ifrån alla dessa bröllopspresenter som släkt och vänner säkert skulle komma med. Det vi nu har kommit fram till är att det som skulle vara kul vore ett bidrag till en bröllopsresa. Men då har vi funderat hur gör man bäst, alla gästerna vill säkert inte skylta med hur mycket de ger ex. om de ska sätta in pengar på ett konto. Vi har full förståelse eftersom inte detta är det viktiga vad var och en ger utan att alla ska känna sig välkomna oavsett stort eller litet bidrag. Kan vi kanske ha ett bord med en skål där var och en lägger ett omärkt kuvert med pengar i? Men vad ska vi då skriva på inbjudningarna utan att man tar illa upp? Har någon gjort något liknande? Tacksam för hjälp.

• Svar på tråden Hur skriver man...
  • Fredolin

På vår inbjudan står en länk till vår bröllopssida här på BT och där står det att vi önskar bridrag till bröllopsresan, vi kommer lägga upp ett konto där gästerna kan sätta in valfri summa, sen kan man nog räkna med att någon kommer med en present ialla fall och säker blommor. n skål med kort eller liknande låter som en bra idé.

• allehanda

Är det helt fel att inte nämna presenter överhuvudtaget? Jag som gäst får lite dåliga vibbar när jag i inbjudan får reda på vad som önskas i present.( ända sedan jag var barn har jag alltid fått reda på att man aldrig skall förvänta sig presenter, än mindre nämna dem i inbjudan). Kan man inte skriva vid övriga frågor tag kontakt med### ibland föräldrar eller syskon. Ni gör som bekant precis som ni själv vill men jag vill ge av hjärtat inte på uppmaning.

• fromheretoeternity

De som undrar brukar ju fråga vad brudparet önskar sig när de ringer och bekräftar att de kommer.

Vi fick en inbjudan till ett bröllop för någon månad sen och där stod det: -istället för presenter önskar vi oss pengar.
    Jag uppskattar att det var tydligt och inte inlindat i något -"vår önskan är att ni kommer men kliar det i fingrarna så..."
    Men det hade varit bättre om det stod på någon hemsida eller liknande och inte direkt i inbjudan. Särskillt eftersom vi bara blev bjudna till vigseln, inte till festen.

• Goldi

Jag har ett litet papper tilli kvertendär kartan till kyrkan är och nummer till vår tostmade och så har vi skrivit i stil med "tips på bröllops gåvor ring tilvår tostmade och nummer, lycka till

• frujönsson

Jag skrev med en liten trudelutt som jag hittat nånstans här på BT tillsammans med inbjudningskorten när jag skickade ut dem.

Jag skrev så här:
    För att inte få dubbletter,
    av dukar, vaser och assietter,
    ber vi er strunta i paketen,
    och istället ge oss möjligheten,
    att åka på en resa till solens land,
    och få vandra på stranden hand i hand.

Jag tyckte att det lät väldigt sött, och har även fått höra det av alla som tackat ja till inbjudan.D blir sagt på ett bra vis.
    Vi tänkte avsätta ett bord för presenter ändå med duk och blommor på och sen tänkte jag klä en korg i vitt sidentyg och snurra sidenband runt skaftet. =)

Svar på tråden Hur skriver man...