• Tösasöt

Manlig brudtärna

Hej!

Jag vill gärna ha en manlig brudtärna av den enkla anledningen att min bästa vän är en kille. Går detta för sig, undrar jag nu? Vad tycker ni?

Och vad kallar jag honom?? Knappast tärna...

• Svar på tråden Manlig brudtärna
  • MV85

Klart du kan!
    Varför skulle du inte kunna det?
    Kalla honom tärna i alla fall

• MysanX

Han får nog vara bestman, fast till dig.

• MV85

istället för best man kanske brides man?

• DanKat
    MysanX skrev 2009-04-28 17:27:13 följande:
    Han får nog vara bestman, fast till dig.
    Eller marskalk som det heter på svenska
  • Nina och Rickard

Spelar väl ingen roll vad han kallas, så länge han har samma roll som en tärna skulle ha
    Men en fråga..ska han ha tärnklänning då?? haha, skojar bara.

Tycker det viktigaste är att du får ha din bästa vän som din tärna/marskalk, oavsett om det är tjej eller kille :)

• passionsblomman

Vänta nu vem var det...JO! jag tror det är JD moderator här på forumet som också ska ha en manlig tärna. Det kan man ha! Dvs, den som bistår bruden under dagen och står på hedersplats vid vigseln är ju tärnan-denna gång en manlig sådan. Det tycker jag är coolt!
    Tärning tycker jag låter riktigt bra också när jag tänker efter, även om det är lite kul...

• Tösasöt

Tack för alla svar! :)
    Efter lite mer efterforskningar har jag kommit fram till att vi ska kalla honom för brudmarskalk. Förutsatt att han tackar ja! ;)

• Äntligen är det min tur

Min kompis ade de förrut. Hennes bror.
    Men jag kommer inte iåg vad han kallades...

Lycka till!!

• Chrisse och Jonas

Äsch, jag tycker visst du kan kalla honom tärna.. hihi.. hoppas han har lite humor..

Tösasöt skrev 2009-05-06 10:27:33 följande:
    Tack för alla svar! :)Efter lite mer efterforskningar har jag kommit fram till att vi ska kalla honom för brudmarskalk. Förutsatt att han tackar ja! ;)
  • Imma

Jag (=tjej) var marsalk när min kusin (=man) gifte sig härom året. Inga konstigheter alls!

• Fenixx
    CamillaetCamillus skrev 2009-04-28 17:26:16 följande:
    Tärning?
  • Ab fab

jag hade min bäste vän som bestman. Funkade alldeles utmärkt. Vi kallade honom bestman men det kallade vi även den kvinna som var bestman åt min make. Allt funkar Det han inte gjorde var att hålla min bukett- det var inte riktigt hans still

• Burre Präst

Det finns absolut inget som hindrar att bruden har en marsalk. Ni behöver inte kalla honom bestman, eftersom den benämningen egentligen tillkommer brudgummens vän som håller honom sällskap nedanför kortrappan i väntan på bruden i den anglosaxiska traditionen.

• Sommar 2010

Jag har en kompis som är väldigt god vän med en kille så han var även med på hennes möhippa. (som jag missade eftersom jag jobbade utomlands).

Jag tycker det känns helt normalt att ha sin bästa vän som tärna/marsalk oavsett kön.

Svar på tråden Manlig brudtärna