• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • Telis

Snorkfröken, så okänsligt av din mamma!

Vickan (och Nenne?), är ni fortfarande på jakt efter en hammock? Jag råkade bläddra igenom Haléns katalog igår och dom hade en i svart som jag tyckte var riktigt okej: www.halens.se/ProductPage.aspx&mid=51&sort=0&dir=1

• Frejis

Jättestort grattis Vänner, jätteskoj med plusset och att det också gick så fort och smärtfritt! Hur går det med renoveringen av huset?

Snorkis - din mamma verkar inte tänka efter så mycket eftersom barn inte kommer på beställning. Egotrippat med släng av dålig kommunikation. Du får glädja dig åt din lilla kisse (och Mulberry väskorna) i ställe, vad blev det för sort?

Muggles - bra att du tog bort fläcken för att det är väl först då man kan konstatera förändringarna. Tycker att sådana "inneboenden" i kroppen är riktigt läskiga.

Vickan, grattis till att ha köpt de första mammabyxorna, en milstolpe jag tyckte också i början att den här mudden vill jag inte ha, men den blir riktigt bekväm längre fram i graviditeten.

Filmtajm vid tio på kvällen - vi går nog redan nu och lägger oss som de flesta småbarnsföräldrar här det är någonting magiskt som händer i kroppen mellan 22 och 22.30 och så halvligger man utslagen i soffan och orkar inte se.

Skickar grattiskramar till alla semesterfirarna

• Frejis

Ändrar lite i BF-listan då fröken är beräknad att komma tidigare. Får se vad vi får fram för datum för snitt på tillväxtUL i början av augusti.

BF-lista
    Koko 30/8 2009
    Frejis 8/10 2009
    Ore 15/11 2009
    BS 16/1 2010
    Telis 23/1 2010
    Vickan 22/2 2010
    Liten
    Mugglan 13/3 2010

Max: 041225
    Livia: 061116
    Prinsen: 070509
    Iris: 070605
    Mugglans Goa Moa: 070826
    Piggelin:s A 071116
    Malte: 080105
    Mindre: 080105
    Conny: 080116
    MSW:s A 080827

• viktualia

Mugglan - jag njuter av att slippa pendlingstillvaron där tidiga kvällar är ett krav.... och dessutom njöt jag igår av att ha sluppit spy= jag var klart piggare...

... så kort tidsperspektiv dristar jag mig till att ha....

och idag är också en bra dag. Smörgås på sängen-tricket funkade idag också!

Telis - Håller med om att den hammocken var riktigt okej. Min dröm är dock en hammock a la de som fanns utmed en av bargatorna i Dubrovnik. Hela konstruktionerna var i metall, vilket gjorde dem väldigt nätta. Dynerna var hälften så tjocka som standardsvenska och man fick plats två pers i dem. Perfekta för fördrink eller en islatte i skuggan.... *drömmer mig tillbaka*

• Frejis

Ego - jag borde vara på den säkra sidan nu (om man nu kan det, känns lite läskigt att skriva det), är i vecka 28 och bebisen sparkar glatt samt gillar beröring eftersom hon slutar sparka om man börjar klappa magen. Lite skoj

Har annars varit hos sjukgymnast nära Telis jobb och skaffat gravidbälte (skrev först jobb samt får lite behandling för min onda rygg. Foglossning, ajaj! Har hyrt T.E.N.S så nu har jag alla möjliga redskap Tror nog att det onda beror på den tunga magen som belastar ryggen, men det är min egen teori.

• Telis

Ja, just det ja, Muggles! Vad skönt att dom har tagit bort det där märket nu! Sånt där är läskigt.

• Vännerfan

Tack Telis och Frejis för grattis!

Ja, snabbt och smärtfritt gick det och det trots väldigt oregelbundna cykler och olika antal dagar i luteal-fasen. Så nu fick vi mer statistik till det området och hoppas att det kan vara lite hoppfullt att det inte måste vara nåt fel för att man har det så. Sen vet jag ju såklart inte om det går vägen nu... Men det vet man ju aldrig.

• Telis

Frejis, hoppas att bältet och TENS:en hjälper! Tänk, nu är det kanske ändå bara ett par månader kvar.

Vänner, det kommer säkert att gå bra, det gör ju oftast det. Jag håller tummarna för en liten Prinsessa (eller Prins Jr) framåt vårkanten.

• viktualia

Vännerfan - grattis!!! och kära nån vilken babyboom del två som är på uppsegling! Otroligt mysko att vara del av den... fniss

• Ore

Vänner: GRATTIS!!!

Snorkfröken: Meeen vad jobbigt om ens egen mamma tjatar. Minns inte om min mamma sa något, det kanske hon gjort innan vi ens funderade på barn men då har jag nog inte haft några problem med att svara. Tror att de flesta väntade sig att vi skulle vara mer klara med huset...

Muggles: Skönt att få bort födelsemärken som är litet konstiga... Vi kom in på ämnet på förra veckans möhippa, en av tjejerna där hade tagit bort flera märken (hudcancer i släkten), blivande bruden hade blekt bort en del av sina med laser, fast det var ju då av estetiska skäl.

Vickan: Grattis till de första gravidbyxorna! Och till att du hittat en metod till att inte må så illa på morgonen. Borde vara lättare att tillämpa metoden när det är semester, gissar jag. Ingen tid att passa, direkt.

Vänner igen: Huset är ett suterränghus, totala ytan på varje våning är cirka 100 kvm, men en del kommer ju senare att räknas som biyta. Tror jag sagt att huset kommer gå på ca 1,5 miljoner, allt som allt...? Det är senaste beräkningen i alla fall. Då har vi räknat bort litet för grejer som vi redan köpt och ska ha till garaget, det är hela huskostnaden (inklusive tomt - som var snorbillig, betalade mindre än normalt tomtpris i kommunen, som har riktigt lågt pris ändå...). Anledningarna till att vi kommit undan billigt är att vi har kompetens inom familjen, så att vi kan göra det mesta själva, och alla verktyg m.m. som behövs finns att tillgå. Hittills har vi bara haft hit folk som grävt för grunden, pumpat betongen vid gjutning av grundplattan, lyft på bjälklag och lyft på takstolar. Vi har dragit elen själva, men ska ha dit en elektriker som kopplar in allt. Vatten och avlopp får vi ta dit någon, värmeslingorna har vi fixat själva dock. Någon ska kakla badrummen också, det vågar vi oss inte på... Det som vi valt hittills som "fördyrat" huset är taket (glaserat lertegel samt ädelträ som vindskivor och panel under takfötterna), fönster (ett extrastort specialbeställt fönster, massiv ek invändigt på samtliga fönster samt litet specialbehandlingar för energibesparing och självrengörande effekt), köket (massiva ekluckor och extradämpade lådor, köket har gått på 130 000 och då är inte vitvaror, diskbänk eller stenbänkskivorna med...) samt eluttagen, där jag vägrade ha vanliga vita plastdosor. Det ska vara med glasram runt. Oj, lång uppsats - sorry. Gillar när jag får prata hus utan att folk frågar "hur går det, har ni inte flyttat in än?"

Svar på tråden Livets stora och små frågor