• fragolina

Smal på bröllopet

Jag antar att jag inte är ensam om att vilja gå ner några kilo i vikt till bröllopet :-S Jag gifter mig den 25/7 och för en vecka sen började jag min bröllopsdiet.

Men efter sju dagar står vågen kvar på samma, inte ett hekto har jag gått ner, trots att jag verkligen har hållit min diet, tränat och inte fuskat en enda gång :( Min kille säger att eftersom jag tränar mer nu än tidigare så har jag fått mer muskler och därför står vågen still i början. Jag vill absolut inte späka mig och bli en formlös pinne, jag hade nämligen matproblem i tonåren och det är inget jag vill hamna i igen! Men det skulle kännas fint att bli av med de extra sambokilona som smugit sig på i takt med att vi mumsat framför tv:n... Så min filosofi är att äta den mat som jag tycker om (vilken är ganska hälsosam), men i mindre portioner. Jag tror nämligen det är det bästa sättet för tar man bort allt man tycker om så går man ju och längtar efter det, så när målet är nått och man börjar äta som vanligt igen, då kommer kilona tillbaka.

Jag tänkte bara höra om det är någon mer med samma mål som jag så att vi kanske kan peppa varandra och ge varandra tips och så?

• Svar på tråden Smal på bröllopet
  • fragolina

Vad intressant, tack snälla!

• Fotbollsfru

Ingen orsak. Tänk dock på att kolhydrater finns i många varor. Och "fullkorn" är inte alltid fullkorn. Det är lurigt det där! Ställ gärna frågor om du är nyfiken. Lycka till.

• Fotbollsfru

Åh förlåt, en sak till bara. Det viktigaste! Uteslut för guds skull inte kolhydrater helt som vissa bantare gör. Lever du ett liv utan kolhydrater (framför allt om du tränar) kommer du bli trött, orkeslös och tappa humöret. Kolhydrater är viktigt men i lagom mängd!

• Fotbollsfru

Jag är utbildad instruktör och tränare. Jag jobbar som tränare (utöver mitt ordinarie jobb) I utbildningen ingick naturligvis tester om kostrådgivning man måste klara men utbildad kostrådgivare eller dietist är jag inte än.

• Ravna
    fragolina skrev 2009-04-21 12:07:16 följande:
    Tack för peppningen, ja det är nog klokare att mäta sig istället för att väga sig, ska testa det!Vad följer ni för dieter? Hur mycket tränar ni?
    Jag har ingen "diet" jag försöker helt enkelt hålla mig från onödigt socker, väljer fullkorn framför vitt mjöl och ser till att äta ordentligt med grönsaker och frukt.
    Jag försökte mig på LCHF-dieten för någon månad sedan eftersom min pappa sa den var jättebra (han använder sig av den) men efter fem dagar av att ha mått uruselt och en ÖKNING på fyra kilo så sa jag stenblankt nej.
    Den funkar säkert för andra, men inte för mig.

Jag ser till att göra dans + blandade Kung Fu uppvärmningsövningar en halvtimme på morgonen innan jag börjar plugga (distansstudier hemifrån), 3-4ggr/vecka och sedan så går jag väldigt mycket från där vi bor in till centrum (3 km) med barnvagn eller utan.
  • fragolina

Jag tror inte heller på mirakeldieter, utan jag försöker äta så som Fotbollsfru säger, dvs inte utesluta något (tex kolhydrater) eftersom jag tränar mycket och därför behöver både protein, fett och kolhydrater.

En sak som jag undrar är (som jag skrev i början av den här tråden) att jag har precis börjat med min bröllopsdiet (som alltså går ut på att jag får äta nästan allt, men mindre än vanligt, plus att jag tränar mer) men vågen står still. Jag har förstått av andra som skrivit här att jag inte ska titta så mycket på vågen utan ta fram måttbandet istället, vilket låter klokt. Men man tappar ju lätt lusten när man kämpar hårt och ändå ser man inget resultat på vågen. Kan det vara så i början bara att vågen står still, men att efter ett tag börjar den gå nedåt?

Eller är det så att om man har väldigt många kilo i övervikt så går man ner lättare i början än om man inte har så mycket i övervikt (jag är 166 cm och väger 64 och skulle vilja gå ner till 58).

• Fotbollsfru

Målvikt är lurigt på det sättet. Jag är 165 cm lång och har vägt runt 80 kilo som mest. Jag var mer vältränad (mer muskler) då än när jag vägde 68 kilo. Det är absolut som du säger att vågen kan börja att visa minskning efter ett tag. Frågan är bara om du kan hålla ut utan att tröttna och ge upp. Har du någonsin vägt 58 kilo under ditt vuxna liv? Är den vikten hälsosam för dig? Det är svårt att rådgiva på internet till en främmande människa. Jag antar att du väger dig ofta eftersom det är så kort tid kvar till bröllopet.

• Ravna

Oj.. 58kg?

Jag är 166 och siktar på att väga mellan 74-80 när jag är klar.
    Jag vägde 74 i högstadiet efter det att jag växt klart på längden och anser att jag förmodligen bör lägga mig på några kilo över det för att vara realistisk (man formas ju även efter det att man växt klart på höjden)
    Jag är visserligen väldigt bastant byggd, har extremt lätt att lägga på mig massiva stora tjocka muskler. Lite mer släggkastare än maratonlöpare, du kanske är tvärtom?

• fragolina

Jag vägde 58 och även mindre när jag var runt 20-25, men nu är jag mer stillasittande och har även passerat 30-strecket och kan inte alls äta på samma sätt som när jag var yngre :( Jag har tidigare inte vägt mig alls, men nu när jag ville gå ner till bröllopet tänkte jag det kunde vara bra att ha lite koll. Jag fick en chock när jag såg att jag vägde 64!!

Jag är envis som en oxe så jag kan nog hålla ut, bara jag vet att det inte är omöjligt. Om du säger att du tror att om jag bara är ihärdig så kommer även vågen att gå neråt (fast visst är det svårt för dig att säga såhär på internet!!).

Men det är klart att muskler väger mer än fett så om jag tränar så mycket som jag gör nu så kanske det blir svårt att gå ner till 58 (när jag vägde det tränade jag knappt alls).

Tack snälla för att du tar dig tid och svarar!!

• MiaMariaR

Om du kommer fortsätta titta på vågen så kanske du ska ha en plan över när på dagen du väger dig, om du joggar och dricker en halvliter vatten så kommer vågen visa mer, hinner du gå på toa blir det mindre, sen äter du lunch osv (min mormor väger sig före frukost men efter toabesök ). Jag tror aldrig man kan se och säkerställa en viktskillnad i hekton.
    Men överlag tycker jag som de andra skrivit, strunta i att väga dig!

• Fotbollsfru

*Ler* Vi sammanfattar det hela. Snabba kolhydrater är endast bra efter ett träningspass. Har du inte tränat är snabba kolhydrater ingenting man ska stoppa i sig. Det finns i vitt bröd, ris, pasta, potatis m.m. Långsamma kolhydrater ska du inte vara rädd för. Det finns i bulgur, couscous, fullkorn m.m.

Vill du fortsätta väga dig. Gör det som föregående talare sa; innan du har ätit någonting och efter toabesök. DET är din vikt. För att gå ner i vikt ska man köra träning med puls i, konditionsträning helt enkelt.¨

Och använd inga lightprodukter. DE flesta lightprodukter innehåller sötningsmedlet aspartam som kan vara 50 gånger sötare än socker.

• fragolina

Tack fotbollsfru för dina svar och tips!

Svar på tråden Smal på bröllopet