• fragolina

Smal på bröllopet

Jag antar att jag inte är ensam om att vilja gå ner några kilo i vikt till bröllopet :-S Jag gifter mig den 25/7 och för en vecka sen började jag min bröllopsdiet.

Men efter sju dagar står vågen kvar på samma, inte ett hekto har jag gått ner, trots att jag verkligen har hållit min diet, tränat och inte fuskat en enda gång :( Min kille säger att eftersom jag tränar mer nu än tidigare så har jag fått mer muskler och därför står vågen still i början. Jag vill absolut inte späka mig och bli en formlös pinne, jag hade nämligen matproblem i tonåren och det är inget jag vill hamna i igen! Men det skulle kännas fint att bli av med de extra sambokilona som smugit sig på i takt med att vi mumsat framför tv:n... Så min filosofi är att äta den mat som jag tycker om (vilken är ganska hälsosam), men i mindre portioner. Jag tror nämligen det är det bästa sättet för tar man bort allt man tycker om så går man ju och längtar efter det, så när målet är nått och man börjar äta som vanligt igen, då kommer kilona tillbaka.

Jag tänkte bara höra om det är någon mer med samma mål som jag så att vi kanske kan peppa varandra och ge varandra tips och så?

• Svar på tråden Smal på bröllopet
  • Ravna

Mitt bröllop är visseligen inte nu men jag försöker komma under 100 strecket till sommaren, vi kan peppa varandra :)

Du ska inte bekymmra dig över att vågen stått still i början, om du tränat ordentligt och använt musklerna mer än någonsin så kommer de öka i vikt radikalt i början tills dess att kroppen återhämtar sig och musklerna tyckt att de byggt färdigt den muskelmassa du behöver för arbetet du gör. Fördelen är att även om du inte går ner i vikt så går du ner i kroppsvolym eftersom muskler har högre densitet än fett.
    Jag skulle kolla midje&lår mått mer än vågen om jag var du :)

• 20090801

Mät dig istället för att titta på vågen, det är där du kommer märka skillnaden. Jag har de senaste månaderna stått still i vikt men omfånget minskar hela tiden.

• fragolina

Tack för peppningen, ja det är nog klokare att mäta sig istället för att väga sig, ska testa det!

Vad följer ni för dieter? Hur mycket tränar ni?

• Tizia

Kan tipsa om en sida som heter energibalans.. Där fyller man i vad man äter, hur mkt man rör sig osv (inte så komplicerat som d låter). Jag har försökt länge å gå ner några kilo men det var först när jag testade det som det faktiskt funkade =)
    Och det bästa av allt är att det inte finns några grejer man "inte får" äta =) Hur bra som helst mao =)
    Lycka till!

• T0612

jag är medlem på tappa.se som liknar sidan i inlägget innan.. du skriver i vad du äter så att det är under 1800 kacl/ dag och så får du ett stegmål(hur många steg du ska gå per dag) som är beräknat på din vikt/längd/ mått och jag har hållit på en månad och minskat 4 kg och 8 cm i midjan... man kan prova 3 dagar gratis bara ett litet tips =)

• fragolina

Tack för tipsen, ska kolla in dessa sidor!

• malininlove

kolla på dina jeans de brukar tala sanning, iallafall för mig. Bara man känner att de sitter lite lite lösara så blir man såååååååå glad. Sska jag och sy in brudklänungen på tisdag nästa vecka... jag hoppas allt slit har lönat sig Lycka till och ge inte upp

• Fotbollsfru

Som instruktör och tränare kan jag hålla med föregående talare. Vågen är kanonbra att ha om man har mycket fett att ta ifrån. När viktnedgången börjar stanna av är det dags att byta ut vågen mot måttband. Vill du gå ner i vikt är det konditionsträning du ska hålla dig till. Bästa tipset för dig då det är så kort tid kvar är att byta ut pasta, ris och potatis mot t.ex bulgur och couscous. Fullkorn mot vitt, ja du hajjar. Var försiktig med kolhydrater. Nu satsar du på att minska din kropp på kort tid så var försiktig. Viktnedgång ska få ta tid och man ska vara hälsosam under tiden. Inte försöka ta några gemvägar. Jag önskar dig lycka till och ber dig att inte gå på några dieter. Det räcker med att äta nyttigt och träna träningsformer du får upp puls i!

• fragolina

varför är bulgur och couscous bättre än pasta, ris och potatis?

• Fotbollsfru

Pasta, ris och potatis (ej fullkornspasta och råris) innehåller snabba kolhydrater vilket gör att ditt blodsocker stiger väldigt snabbt och faller sen drastiskt. Du får väldigt kortsiktig energi och när blodxockernivån sen faller blir du sugen på något sött som får nivån att stiga snabbt igen. Bulgur och couscous däremot innehåller inte dessa snabba kolhydrater i den utsträckningen vilket gör att du är mätt längre och inte får det här suget efter sötsaker.

Svar på tråden Smal på bröllopet