• LandK

Hjälp med vigselförrättare som kan engelska (och kan viga i Norrtälje kommun)

Hej!

Suck, ett sent påkommet bröllop och kort om planeringstid ställer till en del problem... Jag ska gifta mig med min amerikanska kärlek i sommar, och letar efter en vigselförrättare som kan hålla ceremonin både på svenska och på engelska. Vi gifter oss i Norrtälje kommun, och de som jag har fått tag på som är vigselförrättare i kommunen, verkar antingen ha dåliga kunskaper i engelska eller snyft, vara uppbokade

Kan någon hjälpa mig? Jag vet att jag inte är ensam om att vilja ha ceremonin på flera språk, är det någon som kan rekommendera en vigselförrättare?

• Svar på tråden Hjälp med vigselförrättare som kan engelska (och kan viga i Norrtälje kommun)
  • 090509

Har du kollat med Michael Blum?

• LandK

Tack för tips, men jag har hört på omvägar att han är bokad... Finns det någon i Stockholmsområdet som kan tänka sig att åka ut till Skebo Herrgård (vid Hallstavik)? Jag ringde nämligen till Uppsala kommun också, och då var det en super-grinig tant som sade att deras vigselförrättare minsann inte kan viga utanför Uppsala Jag blev lite ledsen då, trodde inte att det var så strikt!

• pysselbruden

Vår vigselförättare (Anders Fransson) är ganska ung och driver dessutom camping vid sidan om, så man tycker ju att han borde kunna engelska. Sedan kan han ju vara uppbokad på ert datum, vet inte om du fått tag på honom när du ringt runt.

Kul för övrigt med en annan som gifter sig i närheten. Vi gifter oss i Bergby (som ju inte ligger så långt från Hallstavik).

• TinkerBelle

Trist med griniga människor, men det är så att de flesta som har rätt att viga har den rätten bunden till ett län och komun och får inte enligt lag viga utnaför det området.

Uppsala tillhör Uppsala län och Norrtälje tillhör Stockholms län.

Börja med att ringa dem i listan, som 090509 hänvisar till, som har ett s.k. särskilt förordnande.

Lycka till!

LandK skrev 2009-04-21 17:47:16 följande:
    Tack för tips, men jag har hört på omvägar att han är bokad... Finns det någon i Stockholmsområdet som kan tänka sig att åka ut till Skebo Herrgård (vid Hallstavik)? Jag ringde nämligen till Uppsala kommun också, och då var det en super-grinig tant som sade att deras vigselförrättare minsann inte kan viga utanför Uppsala Jag blev lite ledsen då, trodde inte att det var så strikt!
Svar på tråden Hjälp med vigselförrättare som kan engelska (och kan viga i Norrtälje kommun)