• solhatten

    Hur funkar det med mellannam?

    Min sambo vill ha kvar sitt gamla efternamn som mellannamn och mitt efternamn som efternamn. Hur funkar det då när han har två efternamn när han ska undertäckna någonting? Måste han skriva under med BÅDA namnen eller räcker det med det nya efternamnet?

  • Svar på tråden Hur funkar det med mellannam?
  • Pumpkin

    Han gör som han vill. I teorin kan han rita en blomma som signatur också, bara han står fast vid den. Alltså - vill han använda båda namnen så gör han det, vill han bara använda efternamnet så gör han det. Själv skriver jag förnamn, första bokstaven i mellannamnet och sen efternamnet.


  • fru AM

    Jag har en relativt oläslig namnteckning och tog min mans efternamn medan jag behöll mitt efternamn som mellannman. Jag skriver fortfarande samma namnteckning som innan. Det är ändå ingen som ser vad det står ... Jag fick till och med rådet av min familjeadvokat att inte försöka ändra min namnteckning eftersom det tar sån tid att "jobba fram sin stil". Nu vet inte jag hur juridiskt rätt det är att inte ändra namnteckning efter tillägg av efternamn/mellannamn - man allvarligt: hur många har en namnteckning där man ser exakt vad som står ...?

  • solhatten

    men det handlar inte bara om vad han skriver under med utan ha vill lixom heta mitt efternam men ha sitt gamla kvar i "bakgrunden". Kan han tex presentera sig med endast det nya efternamnet? Skriva det när man tecknar abonemang osv?

  • Pumpkin

    Ja det kan man, mellannamnet har ju inte alls den "statusen" som efternamn har. Men ringer ni inte själva och ändrar namnet överallt, utan låter det gå genom folkbokföringen och uppdateringar genom det, då kommer det stå båda namnen på post som skickas till er. Så har det varit för mig i alla fall.


  • SessanPrinsen

    Om han vill ha kvar sitt efternamn som mellannamn så måste han använda det. Exempel om han heter Erik Strand och du heter Carlsson och då kommer han heta Erik Strand Carlsson...

    Då blir hans namn inte längre ett efternamn och kan inte vara i arv...

    Däremot spelar det ju ingen roll vad man skriver när man ska underteckna nåt, bara det står nån krumelur. Men om han ska beställa saker eller fylla i blanketter osv, måste han ge hela sitt namn "Erik Strand Carlsson"

    Ring skattemyndigheten så får du svar på allt. jag pratade med de nyligen, för jag har inte bestämt mig för hur jag ska göra med mitt eget efternamn än.

  • Pumpkin

    Fast det stämmer inte. Du behöver inte ange hela mellannamnet när du beställer saker osv. Inte ens på bankkortet behöver det stå hela mellannamnet. Själv skriver jag oftast bara första bokstaven i mellannamnet och sen hela efternamnet, men ibland skriver jag inte ens första bokstaven. På mitt bankkort står bara första bokstaven i mellannamnet, följt av efternamnet.


    SessanPrinsen skrev 2009-04-20 19:29:51 följande:
    Om han vill ha kvar sitt efternamn som mellannamn så måste han använda det. Exempel om han heter Erik Strand och du heter Carlsson och då kommer han heta Erik Strand Carlsson... Då blir hans namn inte längre ett efternamn och kan inte vara i arv... Däremot spelar det ju ingen roll vad man skriver när man ska underteckna nåt, bara det står nån krumelur. Men om han ska beställa saker eller fylla i blanketter osv, måste han ge hela sitt namn "Erik Strand Carlsson"Ring skattemyndigheten så får du svar på allt. jag pratade med de nyligen, för jag har inte bestämt mig för hur jag ska göra med mitt eget efternamn än.
  • MV85

    Mellannamn är inget namn som måste stå med någonstans, utan det väljer man själv om man vill lägga in.
    Jag har idag ett mellannamn, ett extra förnamn - men det står inte med någonstans knappt, mer än på patientbrickan, i id-kort och pass och på vissa papper från myndigheter/sjukvård.
    Annars presenterar jag mig bara med för och efternamn, liksom jag skriver under med för och efternamn.
    Det är ingen skillnad när man har efternamn som mellannamn om man inte aktivt väljer att ha det namnet synligt.

  • förlovad julafton 2007

    Hmm det där med mellannamn är klurigt. Pratade med skatteverket i förrgår och de sa att officiellt sett och på officiella dokument ska man skriva sitt mellannamn. Tex barn med mellannamn hamnar på klasslista som t.ex. Strand Carlsson som någon skrev ovan. Vad man inofficiellt kallar sig bryr sig skatteverket inte om... Din blivande lär inte ha några problem att presentera sig bara med sitt nya efternamn men bör skriva under viktiga papper med mellannamn och efternamn. Så moderatorn har nog lite fel där... i alla fall enligt uppgifter från skatteverket.

  • förlovad julafton 2007

    Tilläggas kan att det inte var länge sen det här med mellannamn ändrades. Tidigare fyllde dubbelefternamn med bindestreck mellan de två namnen den funktionen men det har man nu tagit bort.

  • Pumpkin

    Ja, på klasslistor kommer båda namnen med. Och i teorin kanske det är så att man "måste" ha med både mellannamn och efternamn, men i praktiken väljer man själv.

    Men ja, till officiella, "större" grejer använder jag båda mina namn, och vid bokning av resor och liknande krävs ju båda, eftersom båda står som efternamn på id-handlingarna.


  • paulaner

    Då har jag en följdfråga på er intressanta diskussion;

    Om jag heter Rut Carlsson och min blivande Strand och jag behåller Carlsson som mellannamn och heter Rut Carlsson Strand: Kan jag då när jag vant mig och omgivningen plocka bort Carlsson (dvs mellannamnet) hos Skatteverket och bara heta Strand som min make?

    Jag kommer i början av olika anledningar att vilja ha mitt mellannamn synligt. Men tanken är att jag ska sluta använda det sedan.

  • paulaner

    Då har jag en följdfråga på er intressanta diskussion;

    Om jag heter Rut Carlsson och min blivande Strand och jag behåller Carlsson som mellannamn och heter Rut Carlsson Strand: Kan jag då när jag vant mig och omgivningen plocka bort Carlsson (dvs mellannamnet) hos Skatteverket och bara heta Strand som min make?

    Jag kommer i början av olika anledningar att vilja ha mitt mellannamn synligt. Men tanken är att jag ska sluta använda det sedan.

  • förlovad julafton 2007

    Ja man kan ta bort mellannamn


    paulaner skrev 2009-04-20 21:16:27 följande:
    Då har jag en följdfråga på er intressanta diskussion;Om jag heter Rut Carlsson och min blivande Strand och jag behåller Carlsson som mellannamn och heter Rut Carlsson Strand: Kan jag då när jag vant mig och omgivningen plocka bort Carlsson (dvs mellannamnet) hos Skatteverket och bara heta Strand som min make?Jag kommer i början av olika anledningar att vilja ha mitt mellannamn synligt. Men tanken är att jag ska sluta använda det sedan.
  • solhatten

    kan man göra tvärtom? Lägga till ett mellannamn efter en tid? (sitt gamla efternamn)

    En fråga till er som har ett mellannam och ett efternamn och som har barn som heter efternamnet: Presenterar ni er ändå som familjen "efternamn"?? fst du egentligen har ett till?

  • Pumpkin

    Vi har i och för sig inga barn, men vi presenterar oss ändå som "familjen x" i skrift osv.


    solhatten skrev 2009-04-21 18:42:27 följande:
    kan man göra tvärtom? Lägga till ett mellannamn efter en tid? (sitt gamla efternamn)En fråga till er som har ett mellannam och ett efternamn och som har barn som heter efternamnet: Presenterar ni er ändå som familjen "efternamn"?? fst du egentligen har ett till?
Svar på tråden Hur funkar det med mellannam?